Cum securizăm containerele

Containerele în tranzit sunt în mod frecvent ţintele hoţilor de marfă. Dr. Wolfgang Busch, Project Manager, a oferit în cadrul newsletterului TAPA EMEA mai multe informaţii privind importanţa unei abordări pe mai multe niveluri pentru o securitate eficientă a containerelor.

Atunci când este vorba despre securitatea încărcăturilor, fie că este vorba despre camioane sau containere, unele companii aplică soluţii tradiţionale „track & trace”. Având în vedere faptul că tehnologia avansează extrem de rapid, se poate crede că aceasta este o metodă deja expirată. Dar chiar aşa şi este? „N-aş spune că «track&trace» este o metodă expirată. Portofoliul nostru de servicii acoperă această metodă pentru containere la preţuri foarte reduse. Dacă vrei să foloseşti datele pentru a veni în sprijinul managementului resurselor sau doreşti doar să ai un grad mare de transparenţă în privinţa localizării bunurilor, acest sistem poate fi suficient. Totuşi, nivelul de credibilitate al acestor date este foarte scăzut. Ce vezi pe harta ta digitală este poziţionarea modemului şi în cel mai rău caz nu este nici măcar montat pe containerul pe care este de aşteptat să fie montat”, spune Dr. Busch. Specialistul consideră că, dacă intenţionezi să îţi securizezi containerul, trebuie să stabileşti un nivel de „încredere” care să fie transferat acestuia. Acest lucru se poate realiza prin sigilii electronice personalizate (e-seals) care restricţionează accesul la container, permiţându-l numai persoanelor autorizate. Acest nivel de securitate poate fi monitorizat de-a lungul întregului supply-chain chiar şi în timp real, cu ajutorul unor tehnologii adecvate. Fisurile din acest nivel de securitate pot fi raportate în timp real, astfel încât poţi adopta măsurile necesare cât mai curând posibil. O altă problemă a sistemelor convenţionale de „tracking & tracing” este folosirea unor tehnologii uşor de manipulat şi/sau atacat.

Dacă ai încredere în datele generate de un sistem care se bazează pe tehnologii care sunt uşor de atacat sau manipulat, reuşeşti să faci exact opusul a ceea ce îţi doreşti să realizezi. În cel mai rău caz, un sistem „track&trace” care nu este conform standardelor de securitate IT va oferi infractorilor un bun instrument pentru a-şi acoperi activitatea. Şi hoţii se modernizează!

Pentru a obţine un nivel înalt de siguranţă, tehnologiile şi sistemele aplicate trebuie să fie conforme cu sau să fie proiectate cu un nivel foarte înalt al standardelor de securitate din domeniul IT şi trebuie să fie capabile să detecteze şi să contracareze atacuri cibernetice şi/sau de altă natură.

Bune practici în supply-chain

Tehnologia nu va rezolva problema de una singură. Un concept de securitate – cum ar fi, de exemplu, sigiliul electronic cu alarmă în timp real – necesită procese modificate sau adiţionale care trebuie respectate cu stricteţe. De exemplu, aceste procese pot include administrarea şi aplicarea sigiliilor electronice sau definirea măsurilor de adoptat în cazul raportării unor fisuri sau atacuri. Iar acest lucru este valabil pentru toate conceptele de securitate şi tehnologiile implicate.

Securitatea prin apăsarea unui buton e o iluzie.

Conform celor declarate de Dr. Busch, următorul pas ar putea fi combinarea conceptelor indicative (e-sealing) cu tehnologiile preventive. Sigiliile electronice pot fi acţionate prin intermediul unor caracteristici biologice ale persoanelor autorizate.

Protecţie în transport

Măsurile preventive cu ajutorul încuietorilor sunt întotdeauna mai mult sau mai puţin uşor de „spart” de către infractori. Numai un sistem indicativ nu poate preveni atacul, ci doar să îl raporteze în timp real. Pentru bunurile cu valori mari este în acest caz obligatoriu să fie elaborat un plan de acţiune care să se poată aplica imediat în caz de alarmă. O combinaţie de măsuri indicative şi de prevenţie prin încuietori va prelungi intervalul de timp în care se poate interveni eficient. Potrivit lui Wolfgang Busch, cu ajutorul celor mai recente tehnologii în caz de atac, alarma se poate declanşa în aproximativ 2 minute, oriunde în lume şi 24/7. Se poate obţine poziţia geografică exactă, o poziţionare pe o hartă digitală şi pe o hartă reală geografică. Aceste date se pot trimite automat către un centru telefonic de urgenţă, care declanşează măsurile prestabilite. Aceste servicii sunt oferite de companii de securitate cum ar fi Securitas sau Bosch. Acest tip de tehnologie poate fi aplicat containerelor transportate aerian. „În prezent testăm tehnologia cu Airbus. În general, poate fi utilizată pe orice dubă/cabină închisă, cum ar fi pe containere, trailere sau vagoane”, spune Dr. Busch.

Costurile pentru servicii de securitate a datelor sunt de circa 15 eurocenţi pe mesaj plus o rată lunară fixă de aproximativ 25 euro/container/lună. Preţurile la hardware sunt de 30 euro/lună. Costurile pentru transportul unităţilor de securitate depind de la caz la caz şi de apropierea furnizorului de servicii faţă de utilizator.

Măsurile de securitate sunt implementate de obicei de către expeditorii şi cei care asigură logistica mărfurilor de valoare, de produse farmaceutice, de produse refrigerate (lanţ frigorific), de bunuri în cazul cărora calitatea este relevantă pentru următoarea etapă de producţie sau pentru vânzări.

Cum funcţionează sigiliile electronice

Sigiliile electronice pot în prezent să fie aplicate prin intermediul unor dispozitive cum ar fi smartphone-urile sau cititoarele de cod de bare. Acest lucru poate fi realizat şi prin utilizarea unor coduri PIN unice şi individuale. Sigiliile sunt administrate prin intermediul unei platforme SecureSystem pe internet. „Sistemele telematice în transportul containerizat nu numai că permit creşterea nivelului de securitate. Acestea deschid drumul către implementarea conceptelor logistice şi vamale inovative care vor creşte eficienţa proceselor logistice. Efectele sunt un nivel mai înalt de transparenţă şi securitate, mai mult control asupra containerelor (acces autorizat), un grad mai mare de productivitate şi, deci, costuri mai reduse ale proceselor. Pe scurt, aceste concepte vor permite o securitate crescută, având în acelaşi timp potenţialul reducerii costurilor. Mai mult decât atât, nivelul de transparenţă care poate fi garantat clientului final va deveni un factor de competitivitate – în special în segmentul transporturilor de lanţ frigorific”, a concluzionat Dr. Busch.

Concepte de securitate

– Inspecţie non-intruzivă: tehnologiile din zona radiografierii containerelor (X-ray).

– Sisteme indicative: sisteme în timp real cu sigiliu electronic personalizat şi geofencing în timp real, cu potenţial de implementare a unor concepte logistice „inteligente” pentru containere. Aceste tehnologii permit de asemenea implementarea unor procese vamale mai eficiente, cum ar fi pre-vămuirea containerelor direct după sigilarea de către autorităţile vamale ale ţării de destinaţie (în mod curent prevăzut în cadrul poiectului UE CASSANDRA).

– Sisteme preventive: sisteme de încuietori.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.