De unde vin riscurile de securitate?

Factorul uman reprezintă cauza principală, atunci când vine vorba despre incidente de securitate. Nu suntem furați de stivuitoare, roboți, drone sau animale. Cel puțin, nu încă…

Dacă am vrea să reducem la zero aceste riscuri, ar trebui să eliminăm complet factorul uman din această ecuație. Dar, pentru că nu este posibil, trebuie să recurgem la măsuri alternative.

Astfel de măsuri pot fi ADMINISTRATIVE sau TEHNICE.

Atunci când vorbim despre aspectele ADMINISTRATIVE, avem în vedere proceduri, procese, verificări istoric angajați, instruiri, comunicare, audituri, măsurători, elemente de verificare interne, principiul celor 4 ochi etc. Cuvântul cheie, aici, este PREVENȚIE. Din păcate, deși sunt extrem de importante, aceste măsuri nu sunt suficiente.

O abordare din exterior către interior

Avem nevoie de măsuri TEHNICE… mecanice, electrice și electronice. Aici, abordarea este una asemănătoare unei „cepe”. Din exterior către interior, măsurile trebuie adaptate riscului asociat cu locația, specificului acesteia și business-ului. Protejăm partea perimetrală, apoi limitele fizice ale clădirii, urmând interiorul, în funcție de nivelul de risc (de exemplu, zona unde se află bunuri de valoare mare va avea un set de măsuri de securitate total diferit de zona administrativă).

Atât în cazul măsurilor administrative, cât și tehnice, este extrem de importantă planificarea încă din faza de proiectare a unei locații/afaceri. De exemplu: căile de acces pietonal este bine să fie diferite de cele de acces marfă, sau fluxul personalului administrativ trebuie să fie total separat de cel al bunurilor. Aici, vorbim despre aspectele tehnice (bariere, porți, garduri, camere, control acces etc.), dar și administrative (semne de acces, proceduri, instruiri etc.).

Aparent, aceste aspecte pot părea minore, dar… în cazul unui business matur/la capacitate maximă, pot face diferența. De asemenea, o investiție inițială în securitate poate reduce considerabil costurile, față de o investiție ulterioară. De exemplu, instalarea unui sistem video perimetral încă din faza inițială a construcției poate evita neplăcerile de a sparge, ulterior, betonul din parcare sau de a trage kilometri de cablu, doar pentru că un client îți cere să întrunești un anumit standard.

După cum spuneam și în cadrul celei mai recente conferințe Ziua Cargo, de la Poiana Brașov, din punctul meu de vedere – în România, într-o piață în care lupta prețurilor tinde să se stabilizeze, reputația, profesionalismul, securitatea, calitatea ar trebui să reprezinte diferențiatori pe termen lung pentru orice jucător din această piață.

Iată câteva incidente concrete, petrecute la nivel european, care, însă, se pot repeta oricând.

Semiremorcă furată

Primul incident pe care vi-l aduc în atenție poate viza orice fabrică sau depozit. În cadrul facilității în cauză, semiremorcile erau încărcate, după care erau parcate în curte, pentru a fi preluate de către transportatori. Totul funcționa pe baza unor pre-alerte, transmise de cărăuș, prin intermediul cărora erau indicate datele de identificare ale șoferului și numărul de înmatriculare al mașinii. Agenții de la poartă erau informați din acest punct de vedere, pentru ca, în momentul predării semiremorcii, să facă verificările legale privind șoferul și capul tractor. La un moment dat, însă, o persoană infiltrată în firma de transport a transmis date false privind șoferul și mașina. Bineînțeles, semiremorca încărcată cu bunuri de valoare a dispărut. Din păcate pentru producătorul care a suferit pierderea, nu a identificat decât ulterior lipsurile pe care le avea din punctul de vedere al securității.

Verificările suplimentare pot face diferența într-o astfel de situație. De exemplu, sistemul DIDb (lista albă a șoferilor) reprezintă o terță parte care garantează calitatea unui șofer și buna lui credință, iar astfel de soluții sunt potrivite pentru industria bunurilor de mare valoare. Dacă nu vrei să apelezi la terțe surse pentru verificări suplimentare, poți alege să pui mai multă presiune pe transportator privind respectarea normelor de securitate, introducând în contract măsuri care să așeze responsabilitatea în curtea lui, în astfel de cazuri.

Aș menționa că încărcarea semiremorcii și așezarea ei într-o anumită zonă, în curte, fără verificări suplimentare, nu reprezintă o practică de urmat.

WindOne – Premiul pentru cel mai bun consultant de securitate, Outstanding Security Performance Awards, 2018

Outstanding Security Performance Awards (OSPA) recunoaște și premiază companiile și specialiștii din industria securității, pe plan internațional. O echipă de profesioniști de top din această industrie selectează câștigătorii OSPA, aplicând aceleași criterii în întreaga lume.

OMUL se află în centrul atenției, atunci când vorbim despre securitate. Din punctul meu de vedere, cel mai greu lucru de schimbat într-o companie cu probleme de securitate este CULTURA organizațională. Oamenii sunt foarte rezistenți la schimbare, iar efortul depus pentru a îndrepta deficiențe organizațional-administrative poate crea mari probleme, care pot duce până la pierderea unei bune părți din personal.

Crimă organizată prin firma de curățenie

Un alt incident, mai amplu, a adus în prim plan o firmă de curățenie. În mod constant, la inventarele periodice, ieșeau lipsuri, care se reconciliau, fiind unele ascunse, nu dovedite. Cumva, în fluxul intern al depozitului, bunurile respective dispăreau, efectiv.

Dacă în fluxul de producție sau de depozitare lucrurile mergeau normal, ele se denaturau prin intermediul fluxurilor paralele, care proveneau din zonele de deșeuri, reciclare, mentenanță, calitate.

La un moment dat, ca urmare a unor slăbiciuni în flux, s-a descoperit că depozitul era infiltrat de o rețea de crimă organizată. O dată cu evacuarea deșeurilor, ieșeau din depozit și bunuri de valoare de pe rafturi. Nu puteai identifica, în mod exact, momentul când dispăreau, dar acest lucru se întâmpla. De exemplu, produsele dispăreau în timpul tranzitului între punctul A și punctul B, iar persoana care trebuia să primească marfa cerea să îi fie încă o dată trimisă. Nu se verifica, însă, ce s-a întâmplat.

Din rețea făceau parte oameni de la pază, din firma de curățenie, oameni care manipulau transpalete și pickeri. Erau implicați foarte puțini angajați permanenți din depozit, ci, mai mult, persoane care lucrau în sistem de leasing de personal sau care se aflau pe ștatele firmelor terțe. Vizate au fost persoanele vulnerabile, toate zonele fiind acoperite. Din păcate, până în momentul în care responsabilii din depozit și-au dat seama ce se întâmplă, s-au scurs între 6 luni și un an. Primele semne au fost identificate la inventarul de sfârșit de an. A urmat inventarul realizat după primul trimestru, pentru ca abia la inventarul semestrial să se ajungă la concluzia că există probleme.

11 milioane de euro pierdere

Din acel moment, au pornit investigațiile. Au fost identificate persoane care trebuiau să întreprindă anumite acțiuni. În momentul în care marfa nu a ajuns în punctul B, nu era suficient să soliciți să fie adusă încă o dată, cineva trebuia să se întrebe unde este marfa care nu a ajuns. Din păcate, nu se întâmpla acest lucru, nu se ridica nici o suspiciune, nu se făcea o cerere de investigare, ci, pur și simplu, se solicita din nou marfă. Subliniez, gruparea de crimă organizată targeta anumite repere de valoare.

Ancheta a fost foarte amplă. A dura două luni și s-a încheiat cu arestări și angajați demiși. Pierderea s-a cifrat la 11 milioane de euro.

Urmărind acest caz, putem înțelege importanța utilizării de sisteme care identifică abaterile de la regulă în timp real și pot genera semnale de alarmă asupra procesului, înainte de realizarea inventarului.

În general, metodele de furt și riscurile sunt aceleași. Ca să scoți produse din depozit, nu există foarte multe opțiuni – firma de curățenie, firma de pază, firma de mentenanță. În general, este vorba despre firmele partenere asupra cărora rigorile nu sunt atât de dure ca în cazul angajaților. Din păcate, atunci când îți verifici toți angajații, dar nu îți verifici subcontractorii, nu ai făcut nimic. Pentru a crea circuitul care să permită sustragerea mărfurilor, ai nevoie, de exemplu, de un om la curățenie, de unul la pază și unul la picking. Atunci când se aliniază aceste 3 persoane, lucrurile funcționează.

… pe frânghii… prin plafon

Cel de-al treilea caz asupra căruia mă opresc aduce în prim plan un depozit securizat, unde o bandă de răufăcători a coborât, în timpul nopții, în depozit prin sistemele de eliminare a fumului din tavan. S-a furat marfă în valoare de aproximativ 600.000 de euro. Totul a fost scos din depozit pe frânghii, pentru că doar zona dintre rafturi era nesecurizată, în rest fiind instalate sisteme de alarmă perimetrală.

Au fost vizate bunuri mici și de valoare, iar operațiunea a durat câteva ore. Și aici au fost informații din interior… nu știu cazuri în care cineva să fi atacat un depozit fără să dispună de informații din interior. Depozitul era mare, dar era plin cu frigidere, mașini de spălat, televizoare. Nu au coborât în acea zonă, ci acolo unde se aflau camerele video, camerele foto și telefoanele. Din păcate, în acest caz sistemul de securitate a fost unul foarte slab, de la proceduri până la partea tehnică.

Nimic nu a funcționat, nici verificarea angajaților, nici procedurile privind echipa de securitate sau verificarea perimetrală, nici echipamentele tehnice. În afara depozitului, perimetral, nu exista nici măcar o barieră cu infraroșu, sau o cameră cu senzori de mișcare/analiză digitală. În plus, în trapele de eliminare a fumului ar fi trebuit să existe senzori sau alte soluții mecano-tehnice de blocare/alertare a accesului prin tavan. În curte, hoții au sărit gardul prin spate, iar paznicii nu au auzit nimic. Din câte știu, nici ulterior nu au fost prinși.

Lucrurile nu se opresc, însă, aici. În numărul următor al revistei vom aborda furturile cu acte în regulă.

Ca sugestie, va îndemn să vă folosiți de experiența celor din domeniu. Nu trebuie să inventați roata sau să vă lăsați păcăliți de tot felul de furnizori care urmăresc, în primul rând, să-și mărească nota de plată. Puteți folosi standardele TAPA ca referință – sunt gratuite și pot fi accesate pe www.tapaemea.org.

Ionel POPA

General Manager WindOne

ionel.popa@windone.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.