Despre competență

Cristi este șofer de 15 ani. S-a mutat la actuala firmă de câteva luni. A schimbat șase firme până în prezent, două străine și patru românești. Crede că nu e mare diferență nici la firmele străine – în general este nemulțumit de atitudinea tuturor angajatorilor.

Astăzi, a fost trimis să încarce 10 paleți la un mic depozit într-un orășel italian. A primit adresa, iar dispecerul i-a transmis inclusiv la ce repere să fie atent – s-a uitat pe Google Maps. Cristi apreciază atenția colegului de la birou, însă, din fericire, a mai trecut pe acolo. Pozele de pe internet au fost făcute de mult și nu mai corespund realității. Așa că face stânga acolo unde dispecerul a insistat că trebuie să facă dreapta și, în cinci minute, intră pe poarta depozitului. Dacă nu ar fi știut… Data trecută s-a învârtit aproape o oră până să îl găsească – nervi, timp, telefoane…

Mihai lucrează ca dispecer de cinci ani. Își cunoaște bine clienții. Astăzi. Unul dintre ei a solicitat un camion standard – încărcare la Ploiești și descărcare în Spania. Dar Mihai programează unul dintre camioanele mega, chiar dacă acesta va ajunge abia a doua zi dimineață la depozit. Știe că oricum acest client are întârzieri de fiecare dată în depozit, la pregătirea mărfii și, totodată, întotdeauna a avut cel puțin cinci paleți cu trei metri înălțime. Clientul are probabil o gândire „statistică” – dacă majoritatea paleților se încadrează pentru o semiremorcă standard, atunci asta trebuie să comande. Ultima dată, au avut discuții o jumătate de zi, până a înțeles că paleții nu încap, și au găsit o semiremorcă mega disponibilă. Acum nu vor mai exista timpi „morți” și nici discuții inutile – câștigă și firma de transport, și clientul.

Acestea sunt scurte episoade de competență, care de obicei trec neobservate, însă au impact semnificativ asupra performanțelor.

Competența nu înseamnă neapărat respectarea regulilor, iar, uneori, chiar le sfidează. Competența înseamnă capacitatea de a face lucrurile să se întâmple.

Iar competența este un puternic factor de motivare. O persoană competentă va dori să păstreze ceea ce are, să continue să acumuleze experiență, să învețe… O persoană competentă pe un post va influența pozitiv și colegii din jur, pentru că va pune întotdeauna accent pe acțiune dusă la bun sfârșit, și nu pe scuze legate de greșelile colegilor.

Dacă acceptăm cu toții că ținta numărul unu a unei firme este dezvoltarea și păstrarea angajaților competenți, ajungem, în mod logic, la o concluzie și o întrebare. Concluzia este că toți angajații trebuie încurajați să învețe – participarea la cursuri nu este singura soluție, dar oferă avantaje.

Întrebarea este de ce într-o piață afectată puternic de lipsa de personal nu am întâlnit (încă) nici o companie care să își asume în mod oficial poziția de bun angajator.

„Cel mai bun”, sau „un foarte bun” angajator nu va avea niciodată probleme cu lipsa de personal, iar acest lucru nu reprezintă, automat, cele mai mari salarii, chiar dacă veniturile constituie un aspect important pentru orice angajat. Îmi închipui că, la o asemenea firmă, s-ar pune foarte mult accentul pe pregătire, pe găsirea celor mai bune soluții, nu numai pentru creșterea profitabilității, dar și pentru a oferi condiții sigure și plăcute de muncă. Și, mai ales, angajații ar fi ascultați – cum altfel ar putea fi menținut statutul de „foarte bun angajator”? Din fața unei asemenea promisiuni, niciun angajat nu ar mai pleca, sau, cel puțin, nu înainte de a încerca să schimbe aspectele care l-au determinat să se gândească la demisie. Ca într-o bine-cunoscută reclamă – „dacă undeva ați găsit mai ieftin…”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.