Destinatiile exotice, sunt ele profitabile?


Exista destinatii extracomunitare care castiga teren in ultimul timp. In ce masura sunt ele, insa, cu adevarat atractive? Sau, mai bine spus, ce trebuie sa stii pentru a le putea aborda?

Potrivit cifrelor furnizate de Serviciul de Atribuire Electronica in Transporturi (SAET), dupa ce in 2010 s-a eliberat un numar de autorizatii similar celui consemnat in 2009, pana la nivelul lunii mai a acestui an au fost alocate 13.260 de autorizatii, estimandu-se depasirea cifrei din 2010 cu circa 1.000 de unitati.

Interesant de consemnat este interesul crescut pentru Turcia, relatie pentru care in 2010 au fost eliberate cu 57% mai multe autorizatii decat in 2009, pentru ca in primele 4 luni si jumatate din acest an sa se atinga 82% din nivelul inregistrat la nivelul intregului an trecut. In conexiune, s-a majorat si interesul pentru autorizatiile de terta tara de Bulgaria, care depasisera deja, in mai, numarul total al alocarilor din 2010.

Pe de alta parte, in crestere sunt si autorizatiile de Moldova, de aceasta data insa in conexiune cu transporturile efectuate pe relatia Rusia.

Despre ce inseamna sa faci curse in fostul spatiu sovietic sau catre alte destinatii din afara UE, despre atuuri si riscuri, a vorbit in cadrul conferintei „Am marfa, caut transport“ Dana Midvichi, Sales Manager International Lazar Company.

Un tarif mai bun, combustibil mai ieftin, dar… cu riscuri

International Lazar Company este unul dintre primii cinci transportatori din Romania care opereaza pe piata interna si la extern, inclusiv pe relatii din afara Uniunii Europene. „Incepand cu 2002, am demarat transporturile in Turcia si ne-am extins in anii urmatori si spre tari ca Rusia sau din Orientul Mijlociu, precum Iran sau Siria, dar si in Cipru si in nordul Africii. Nu consideram ca detinem adevarul absolut in ceea ce priveste transportul pe aceste rute, dar am reusit sa deschidem niste drumuri pentru camioanele romanesti si ne-a placut sa ne asumam si niste riscuri in acest sens“, a explicat Dana Midvichi, precizand ca avantajul major pe care aceste rute il ofera este pretul mai bun pe kilometru, desi sunt zone cu pretul combustibilului mult mai redus decat in Europa. „Pe de alta parte, concurenta redusa pe aceste destinatii nu reprezinta decat un avantaj conjunctural pentru ca, in momentul de fata, interesul pentru zone precum Rusia sau Turcia este in crestere. De asemenea, sunt zone aflate in expansiune economica, unde, in acest moment, investesc mai multe companii internationale si va mai trece probabil timp in care sa se capaciteze nevoia de transport“, a continuat ea. Exista, insa, si puncte negative aferente riscurilor mai ridicate pe care le presupun aceste destinatii. „Avem costuri de know-how, costuri majorate de start up, pe care, pana ajungem sa le acoperim, evident, le suportam. Pe de alta parte, stationarile prelungite sunt elementul esential care influenteaza costurile acestor transporturi. Iar la acestea se adauga si costurile ascunse sau imprevizibile pe care nu le poti justifica pentru ca nu ai documente“, a mai aratat directorul de vanzari International Lazar Company, adaugand ca exista, de asemenea, riscuri politice.

Partenerii fac diferenta

Atunci cand faci transport in spatiul ex-sovietic te confrunti si cu risc important de contrabanda, inclusiv contrabanda la nivelul clientilor care pun la dispozitie marfa de transportat. Altfel spus, daca nu sunt clienti pe linii regulate, poti avea surpriza sa fie alta marfa decat se credea initial. „Avem de-a face cu o lipsa de profesionalism in ceea ce priveste o parte a clientilor si a transportatorilor pe aceste rute, pentru ca nu sunt genul de oameni care stiu sa trimita documentele in timp real, care sa fie obisnuiti cu ceea ce inseamna serviciile de transport la nivel european. Din punctul nostru de vedere, pentru transportatori este important sa existe legaturi locale si, eventual, parteneri din zona. Noi asa am procedat cand ne-am extins. Am deschis un birou in Chisinau si avem parteneriate de mai multi ani cu firme din Moldova – chiar avem un partener care a achizitionat mijloace de transport de la noi.“

Dana Midvichi a recomandat, in acest context, colaborarea cu clienti care au fluxuri organizate si nu cu firme care fac unul-doua transporturi si care nu dispun de experienta necesara nici macar pentru intocmirea documentelor pentru aceste rute, ca sa nu mai vorbim de constrangerile care pot aparea. „Am intalnit situatii in care semiremorcile pe care noi le utilizam nu erau agreate TIR in aceste zone, motiv pentru care a trebuit sa le modificam in timp ce marfa era in camion, ceea ce a implicat costuri suplimentare si niste timpi de stationare. Recomandam potentialilor clienti sa utilizeze transportatori sau case de expeditie de talie mare, intrucat micii transportatori, de cele mai multe ori, nu au capacitate, flexibilitate si nu au nici experienta pe aceste zone“. Dana Midvichi a subliniat ca International Lazar Company nu face acelasi gen de transport pe care il fac firmele din Republica Moldova catre Rusia sau pe care il fac iranienii in Iran. „Noi facem acele transporturi care, in general, nu pot fi realizate de ei, pentru ca sunt cu termene de livrare foarte scurte sau sunt urmarite in mod exceptional, adica acel client isi doreste sa vada unde se afla acel camion de cateva ori pe zi si solicita o legatura directa. In general, noi am facut ceea ce nu pot face cei care sunt deja pe aceste rute si, evident, contra unui cost corespunzator. Nu ne-am incadrat in marea masa a transportatorilor care concureaza pe aceste zone si asa dorim sa ramanem“, a concluzionat directorul de vanzari International Lazar Company.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.