Dezechilibrul tehnologic

Asistăm în ultima vreme la o dezvoltare fără precedent a tehnologiilor moderne, ce își găsesc utilitatea în toate domeniile. Transportul, la rândul său, nu a fost ocolit.

Fără îndoială, acesta este un lucru bun, însă…

Lucrurile se schimbă într-o viteză uluitoare, ceea ce imprimă o presiune nemaiîntâlnită. Principiile vechi nu mai sunt valabile, iar cele noi sunt greu de respectat.

Dacă, în trecut, tehnologiile noi veneau să rezolve probleme bine conturate, astăzi, acestea s-au transformat într-un râu, imposibil de controlat în totalitate – nu poți rămâne pe margine să privești (în acest caz, rămâi sigur în urmă), însă nici nu poți identifica elementele cele mai utile cu precizie.

Există cel puțin două segmente în care tehnologia avansează mult peste viteza actuală de implementare în piață – este vorba despre vehiculele comerciale și soluțiile IT (bineînțeles, în numeroase situații, cele două se întrepătrund).

Practic, dacă un transportator decide astăzi să investească într-o anumită tehnologie, poate fi sigur că noi tehnologii, mai performante, vor apărea cu mult înainte de amortizarea investiției.

Inovațiile nu mai sunt doar răspunsuri la probleme. Au devenit oportunități ce schimbă realitățile pieței. A te concentra exclusiv pe a nu face greșeli poate reprezenta rețeta cea mai sigură către insucces.

Afluxul puternic de tehnologii moderne dedicate pieței de transport schimbă percepțiile. Firmele intră într-o zonă în care îmbunătățirea continuă a activității devine obligatorie. Implementarea inovațiilor „pe bandă rulantă“ reprezintă noua cursă la care participă transportatorii. Vor apărea greșeli – inevitabile în asemenea condiții – însă valoarea inovațiilor, avantajele pe care le produc, vor contrabalansa, cel mai probabil, eventualele pierderi.

Managerii firmelor de transport au în fața lor rafturi lungi cu „bunătăți“ – elemente ale unui mare puzzle, însă piesele nu se potrivesc întotdeauna perfect și fiecare trebuie să le combine astfel încât să se așeze cât mai bine pe structura organizatorică a companiei.

Va ușura acest salt tehnologic munca? Nu!

Camioanele vor consuma mai puțin carburant, însă șoferii vor munci la fel de mult și vor trebui să fie mult mai bine pregătiți. Dispecerii vor gestiona același nivel de stres și, la rândul lor, vor trebui să fie mult mai bine pregătiți. Patronii vor trebui să devină din ce în ce mai deschiși către lucrurile noi, pentru a putea alege cât mai corect și, din nou, vor trebui să fie mult mai bine pregătiți.

Latura practică, dezvoltată în mod natural în rândul tuturor celor care lucrează în transporturi, va trebui să se împletească tot mai mult cu un efort consistent intelectual, ce va marca toate nivelele companiei de transport.

Va fi tot mai greu de găsit personalul potrivit, iar eforturile de perfecționare a angajaților existenți se vor intensifica, în paralel cu modalități eficiente de motivare.

Tehnologii moderne, inovație, investiții în creștere, aflux intens de informații, angajați mai pregătiți… în concluzie, va fi tot mai complicat să faci transport, iar acesta ar putea fi cel mai bun lucru care s-a întâmplat în acest domeniu. Astfel, se creează premise sănătoase pe termen lung pentru stabilirea unor tarife corecte, capabile să susțină drumul îmbunătățirii continue, drumul către noile realități ale unui transport civilizat.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.