Dezvoltarea infrastructurii de încărcare electrică

Comisia pentru Vehicule Comerciale a Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) are un nou președinte – Martin Lundstedt, CEO al Grupului Volvo Group, care subliniază faptul că 2022 va fi un an decisiv în drumul către un transport rutier cu zero emisii. Iar acest lucru depinde în mod esențial de dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice, la nivel european, care nu pare a avansa atât de rapid cât ar fi de dorit.

Parlamentul European și guvernele naționale discută, în prezent, o propunere de „Regulament pentru Infrastructura destinată Combustibililor Alternativi” (AFIR), care va stabili ținte asumate pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare și realimentare pentru fiecare stat membru al UE. De asemenea, Comisia Europeană trebuie să emită o propunere privind standardele revizuite pentru emisiile de CO2 ale vehiculelor comerciale, în cursul acestui an.

„Camioanele electrice pe baterii sunt gata să iasă pe piață în numere mari, iar camioanele pe celule de combustibil le vor urma, în scurt timp,” a explicat Martin Lundstedt, în cadrul unui comunicat de presă al ACEA. „Dar abilitatea operatorilor de transport de a investi în vehicule cu emisii zero este în conexiune directă cu disponibilitatea unei infrastructuri corecte de încărcare și realimentare.”

Martin Lundstedt

Președintele comisiei pentru vehicule comerciale subliniază, însă, că, din păcate, infrastructura destinată necesităților specifice ale vehiculelor comerciale grele este aproape complet absentă, astăzi. „Acesta este un aspect pe care AFIR trebuie să îl abordeze urgent, cu obiective dedicate și ambițioase pentru dezvoltarea unei infrastructuri speciale pentru camioane. Este foarte simplu: niciun operator de transport nu va cumpăra vreun camion electric dacă nu îl vor putea încărca pentru a-l utiliza pentru o operare neîntreruptă.”

O infrastructură diferită

ACEA reiterează, de asemenea, că infrastructura pentru camioane are cerințe diferite față de cea pentru autoturisme, în special în ceea ce privește locațiile, spațiul disponibil și nivelul de putere. Există, de altfel, o fișă pentru Regulamentele privind Infrastructura Combustibililor Alternativi pentru camioanele grele. Recomandările cuprinse în această fișă includ:

  • creșterea nivelului puterii per stație de încărcare, pe coridoarele de bază TEN-T
  • creșterea numărului de stații de încărcare disponibile în zonele de parcare
  • creșterea nivelului puterii pentru stațiile de încărcare din nodurile urbane
  • accelerarea instalării de stații de hidrogen și scăderea distanței maxime între stațiile de alimentare cu hidrogen lichid.

Inițiativele „particulare” accelerează

Între timp, Grupul Volvo, Daimler Truck și TRATON GROUP au semnat o înțelegere pentru crearea unui joint venture (JV) care va instala și opera o rețea publică de înaltă performanță pentru reîncărcarea camioanelor grele și autocarelor pe teritoriul european. Acest JV este supus, încă, aprobărilor.

Joint venture-ul, în cadrul căruia fiecare partener deține părți egale, este programat să-și înceapă activitatea în cursul acestui an. Părțile s-au angajat să investească 550 de milioane de euro, care reprezintă cea mai mare investiție în infrastructura de reîncărcare pentru camioane, în Europa, de până acum.

Planul este de a instala și opera cel puțin 1.700 de stații de încărcare ecologice, de înaltă performanță, de-a lungul și în apropierea autostrăzilor, precum și în cadrul punctelor logistice și la cele mai importante destinații, în termen de 5 ani de la fondarea JV.

Numărul de puncte de încărcare va crește în mod semnificativ, în timp, prin atragerea de noi parteneri și de finanțări publice. Noul JV va avea personalitate juridică proprie și va avea sediul în Amsterdam, Țările de Jos.

Joint venture-ul va acționa ca un catalizator pentru implementarea Acordului Verde al Uniunii Europene, de a realiza un transport de mărfuri neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050 – atât prin furnizarea infrastructurii necesare, cât și stabilind ca țintă disponibilitatea energiei verzi la stațiile de încărcare.

Infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice

                                                     Propunerea CE                         Necesarul real

Rețeaua de bază TEN-T:      31 dec.: 2025, 2030, 2035      1 iul.: 2025, 2027, 2030, 2035

Putere per pct. încărcare    ≥1.400 kW    ≥3.500 kW          ≥5.000 kW    ≥6.500 kW        

Nr. / putere stații reînc.        1×350 kW  2×350 kW            4×350 kW  4×1.200 kW

Rețeaua extinsă TEN-T       31 dec.: 2025, 2030, 2035      1 iul.: 2025, 2027, 2030, 2035 

Putere per pct. încărcare   ≥1.400 kW ≥3.500 kW         ≥1.400 kW  ≥3.000 kW ≥5.000 kW

Nr. / putere stații reînc.    1×350 kW 2×350 kW            2×350 kW 2×800 kW  1×1.200 kW

Parcări sigure                                  1×100 kW                  4×100 kW

Noduri urbane

Putere agregată         ≥600 kW         ≥1.200 kW                       ≥1.600 kW

Putere individuală         ≥150 kW         ≥150 kW            Toate ≥150 kW + 2×350 kW

Un raport recent al industriei arată că sunt necesare până la 15.000 de stații publice de încărcare de înaltă performanță până în 2025 și până la 50.000 de stații până în 2030.

Industria auto din UE

  • 12,6 milioane de persoane lucrează în industria auto (direct sau indirect), ceea ce reprezintă 6,6% din locurile de muncă din UE.
  • 11,6% din locurile de muncă din producție din UE sunt în industria automotive (3,5 milioane).
  • Vehiculele cu motor sunt responsabile de 398,4 miliarde de euro în taxe pentru guvernele din piețe europene cheie.
  • Industria auto generează un surplus comercial de 76,3 miliarde de euro pentru UE.
  • Cu investiții de 62 de miliarde de euro în cercetare-dezvoltare anual, sectorul auto din Europa este cel mai mare contribuitor privat la inovație, cu 33% din cheltuielile totale din UE.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.