Deputatul Augustin Hagiu, o voce importantă legată de sectorul de transporturi din acest legislativ, ne invită la o privire onestă și critică asupra digitalizării. Ar putea digitalizarea din domeniu să cuprindă și aspecte care să ușureze activitatea?

ZIUA CARGO: Ce probleme ale transportatorilor ar putea fi simplificate cu ușurință?
Augustin Hagiu: Suntem în 2025, avem e-Transport, e-Factura, e-Sigiliu, tahograf inteligent de ultimă generație, dar, în continuare, avem două legislații secundare, deci două acte normative de rang inferior, care ne obligă să avem la bordul vehiculului foaia de parcurs, tipărită pe hârtie. Suntem în 2025, cu un click pe tahograful inteligent, ai scos foaia de parcurs electronică, ți-o afișează, poți să ți-o și printezi din sistem… dar noi încă mai amendăm și încă mai sancționăm șoferii, firmele, după caz, fie aplicând codul fiscal, fie regulamentul de aplicare a legii 195 privind circulația pe drumurile publice.
Suntem într-o situație în care avem digitalizare, dar încă lucrăm ca în epoca de piatră. Toată Europa merge cu eCMR, în format electronic, la noi trebuie să ai CMR pe hârtie. Hai să mai scuturăm și noi odată reglementările astea! Tot timpul ne-am uitat sus, la chestiunile macro. Dar de chestiile micro te lovești în fiecare zi. În fiecare zi faci CMR, în fiecare zi ai foaie de parcurs…
Cum priviți e-Transport?
Am tot solicitat și s-au tot amânat niște termene. A demarat de la 1 aprilie. Dar ce constatăm? Aplicația pe mobil nu funcționează. Deschizi să faci înregistrarea și nici n-ai apucat să faci o oră din cursă și ți se închide cursa direct din aplicație. Dacă n-ai o aplicație funcțională, stabilă, testată, de ce dai drumul la prostia asta în piață, ca să creezi haos? Mai mulți transportatori m-au atenționat în legătură cu acest aspect. O să fac interpelare, bineînțeles, către Ministrul Finanțelor, cu rugămintea să ne ajute.
Pe de altă parte, reacția transportatorilor pare a fi una de întoarcere cu spatele la problemele acestea. De-abia dacă mai sezisează cineva ceva. Nu ne mai pasă? Plecăm din start de la premisa că, dacă avem licență de transport și suntem transportatori, asta e, trebuie să acceptăm să fim amendați?
Am impresia că se deprofesionalizează sectorul de transporturi rutiere.
Nu înțeleg ce face managerul într-o firmă, dacă nu este și avertizor. Toată lumea are ERP-uri, CRM-uri, aplicații de tot felul, dar, în continuare, suntem cu hârtiile pe masă. Și când se schimbă ceva, benefic pentru transportator, nu se cunosc aspectele respective.
Mâine dacă se modifică, spre exemplu, reglementările și dispare foaia de parcurs, durează probabil șase luni până când toate firmele din România, sau aproape toate, ajung să schimbe sistemul de lucru.
În piață, e prea multă liniște. Iar când e liniște, autoritățile cred că nu sunt probleme. Dar sunt! Eu cred că se impune o rundă de întâlniri între patronate și Ministerul de resort. Se pot rezolva niște chestiuni simple, care nu au impact bugetar, în schimb, au impact pozitiv în reducerea unor costuri operaționale absurde.
Ionuț PĂDURARUȚ
ionut.paduraru@ziuacargo.ro