Digitalizarea completă a documentelor din transporturi a devenit o certitudine, odată cu adoptarea Regulamentului eFTI. Primul pas: eCMR.

Pare copleșitor? Prea multe schimbări într-un termen prea scurt? Însă nu trebuie să fie așa.
Să ne amintim de jocurile pe calculator din anii ’90. Aveai nevoie de câteva ore ca să le înțelegi, însă apoi petreceai multe zile jucându-le cu plăcere.
Însă nu era doar jocul în sine…
„Călătoria instalării jocului – să iei jocul și apoi să-l faci să meargă, atenția la specificațiile necesare pentru a putea rula pe calculator… Abia apoi ajungeai să te joci. Și, după o vreme, treceai mai departe, la alt joc. Avansai! Digitalizarea activității se desfășoară similar. Călătoria este foarte importantă – până reușești să ai un sistem funcțional, implementat și acceptat de către echipă. Abia apoi poți să performezi cu el, poți să obții avantaje”, a subliniat Răzvan Perțicaș, CEO CargoTrack.

Viitor digital
eFTI stabilește reguli comune la nivel de UE în ceea ce privește documentele de transport, iar eCMR ar putea reprezenta un prim pas cu implicații semnificative.
„Potențialul de debirocratizare este foarte mare. CargoTrack face parte din Open Logistics Foundation, o fundație care a început acest proces al digitalizării standardizate. Misiunea este să realizăm softuri open-source, care să poată fi adoptate de toată lumea, bazându-ne pe regulamentele eFTI. Primul pas va fi realizarea eCMR. Deja testăm o variantă prin care nu doar că eliminăm documentul în format printat, dar oferim informații complete și sigure către toate părțile implicate. Dispar CMR-urile false, întărim securitatea datelor și sistemul nu mai poate fi penetrat, existând un identificator unic pentru fiecare persoană care semnează, pentru că am creat un sistem numit e-sigiliu”, a explicat Răzvan Perțicaș.
Securitatea era unul dintre cele mai mari impedimente în a implementa un sistem de tipul eCMR.
„Pentru a face cât mai sigură semnarea documentelor, fiecare companie primește un identificator unic, în momentul în care instalează acest soft. La rândul lor, aceste companii își creează utilizatori cu diferite drepturi – de dispecer, de șofer etc. – care au un sub-ID. Este un sistem care utilizează tehnologia blockchain, folosită și pentru criptomonede. Astfel, orice modificare din eCMR este ușor de urmărit, până la nivelul persoanei care a realizat-o”, a spus Răzvan Perțicaș.
În plus, odată ce eCMR începe să fie utilizat pe scară largă, alături de e-Transport, va oferi o imagine precisă legată de localizarea și tipul mărfurilor transportate. Practic, discutăm de măsuri care să permită mediului de afaceri să funcționeze mai eficient, într-o piață mai predictibilă și sigură.
„Business-ul se confruntă cu o presiune în creștere pe partea de taxe și impozite, însă are șansa de a elimina pierderile care rezultă din greșeli, fraude și concurență neloială. Scăpăm de riscul de neîncasare, de dispariția mărfurilor, eliminăm jucătorii impostori, scăpăm de riscul amenzilor, din cauza lipsei documentelor sau expirării acestora… Vorbim, până la urmă, de egalitate de șanse, iar lucrurile sunt foarte avansate”, a precizat managerul CargoTrack.
În ceea ce privește eCMR, aplicația în sine este funcțională și se află în teste la mai multe companii, printre care și CargoTrack. Practic, cu un simplu cod QR vor putea fi accesate toate informațiile legate de eCMR.
Evident, în paralel, este obligatoriu ca toate țările UE să accepte acest eCMR.
„Ne așteptăm ca, în urmatoarea perioada, eCMR să poată fi utilizat la nivel de UE, chiar dacă, în prima fază, va fi probabil dublat și de documentul printat, pentru a nu risca amenzi în țările care adoptă prevederile cu întârziere. Ținta este ca toate documentele să poată fi accesate de pe un dispozitiv electronic (tabletă, telefon), fără printuri și fără posibilitatea de falsificare”, a completat Răzvan Perțicaș.
Transportul fără documente printate: UE a implementat Regulamentul eFTI
Regulamentul eFTI este un pas important în transformarea digitală a transportului de mărfuri în întreaga Uniune Europeană. Acesta creează condițiile pentru o trecere de la schimburile de documente pe hârtie, la date electronice standardizate privind transportul de mărfuri, pentru toate modurile de transport.
Începând cu ianuarie 2026, platformele și furnizorii de servicii eFTI pot începe să se pregătească pentru operațiuni. Autoritățile statelor membre pot începe să accepte datele stocate pe platforme eFTI.
Începând cu 9 iulie 2027, Regulamentul eFTI se va aplica în întregime. Autoritățile statelor membre trebuie să accepte informațiile partajate electronic de către operatori, prin intermediul platformelor eFTI certificate.
Open Logistics Foundation a realizat soft-ul pentru eCMR
În ultimii ani, au existat diverse încercări de digitalizare a CMR. Cu toate acestea, soluțiile care au apărut sunt rareori compatibile. Open Logistics Foundation oferă, acum, un software gratuit, care aduce eCMR la un standard unificat.
Peste 28 de furnizori de servicii logistice, platforme de transport și furnizori de servicii logistice și IT au lucrat împreună la noul standard – unii dintre aceștia având deja dezvoltate soluții individuale eCMR. Noul soft este conform cu legislația, interoperabil și potrivit pentru companii de toate dimensiunile. Este disponibil gratuit sub formă open-source.
Principalele avantaje eCMR:
- Digitalizarea documentelor – nu mai există niciun fel de hârtie.
- Securitate – nu pot fi falsificate.
- Trasabilitate clară a procesului – cine a emis CMR, cine l-a semnat, cine l-a acceptat, care este șoferul care l-a semnat…
- Încredere crescută între parteneri.
Standard și gratis
Aplicația care stă la baza generării eCMR va fi open-source și, astfel, va putea fi accesată fără costuri. Sigur, vor fi utilizatori care vor dori anumite personalizări și/sau integrări și aici pot apărea tarifele aferente suportului tehnic. Însă vor putea colabora cu orice furnizor de soluții soft.
„Ne-am dorit ca soluția eCMR pe care o dezvoltăm să fie adoptată în piață pe scară largă și în termen scurt și tocmai de aceea aplicația, în sine, este gratuită. În plus, în cadrul fundației, lucrăm alături de nume importante din zona de transport și logistică și, odată ce acestea vor valida aplicația, este de așteptat ca și furnizorii lor, firme de transport, să o adopte. Dacă se doresc anumite modificări, automatizări, integrări… aici poate interveni CargoTrack, sau orice alt furnizor de soluții soft. Oricum, va funcționa probabil ca și SaaS (solution as a service) și la tarife foarte accesibile, astfel încât orice firmă, indiferent de dimensiuni, să poată apela la aceste servicii”, a spus reprezentantul CargoTrack.
eCMR va fi ușor de implementat și utilizat de către firmele de transport. Vor fi suficient de mulți furnizori, care vor face utilizarea cât mai simplă.
„La CargoTrack, în momentul în care ne construim soluțiile, toate aspectele le facem să fie cât mai intuitive. Avem protocoale prin care stabilim inclusiv numărul de clicuri necesare realizării unui anumit task. Obiectivul nostru este să realizezi un lucru, oricare ar fi acesta, în cât mai puțini clicuri. Este necesar să dezvolți softuri cu o experiență de utilizare cât mai ușoară, mai ales că nivelul de pregătire pe partea de IT este extrem de scăzut, pentru un segment semnificativ din piață. Avem inclusiv experiența e-transport. Am realizat soft-ul foarte simplu în utilizare și, pe de altă parte, avem un număr mare de oameni în spate, care asigură suportul”, a afirmat Răzvan Perțicaș.
În misiunea asumată de digitalizare a transporturilor, CargoTrack nu se rezumă doar la dezvoltarea unor softuri eficiente, ci acordă o atenție crescută experienței utilizatorilor, care trebuie să se apropie de cea oferită de un joc.
„Țintim să facem joc din tot ce înseamnă digitalizarea activității de transport. Game-ificarea va asigura o implementare mai facilă a softurilor și o adoptare mai rapidă de către angajații firmei. În perioada liceului, Counter Strike a fost unul dintre jocurile preferate pe care le jucam cu prietenii în rețea. Jocul de echipă implica parte de strategie, gândeai următoarele mișcări, discutai cu echipa…”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro















