DIGITALIZAREA ESTE INEVITABILĂ. Despre pregătire, eșecuri și etică

80% dintre proiectele implementate care țin de zona de transformare digitală sunt deformate pe parcurs. Cel puțin, așa se spune în piață… Iar diferențele sunt generate, în cea mai mare parte, de oameni, și nu de lipsa de comunicare. Experiențe. Reușite. Eșecuri. Un drum cu un singur sens. Sunt ingrediente care au făcut parte din invitația Asociației Române de Logistică (ARILOG) la a doua ediție a evenimentului „Digital Supply Chain Reaction”.

Moderatorul evenimentului a fost Paul Niță, general manager ID Logistic Romania și vicepreședinte ARILOG

Digitalizarea este, astăzi, inevitabilă și cea mai bună abordare, în acest moment, este: încearcă repede ce trebuie să faci și, dacă e să eșuezi, fă-o repede și ieftin. Pentru că și atunci când eșuezi, înveți. „Atunci când este vorba de tehnologie digitală, este foarte mult de învățat, iar, până când nu pui mintea la contribuție și nu îți folosești mâinile, înveți doar din teorie. Abia atunci când te scufunzi într-un proiect, apare învățarea automată”, apreciază Vladimir Bădic, Principal Infosys Consulting Elveția, un specialist cu extrem de multă experiență în domeniul transformării digitale.

Altfel spus, acceptăm eșecul, pentru că avem ce învăța din el. Ce este, însă, de făcut, pentru ca proiectele să poată fi duse la bun sfârșit?

Tehnologia și oamenii

Andrei Pinte, sales director Ortec CEE, este de părere că nu trebuie să uităm niciodată că transformarea digitală trebuie să ia în calcul doi piloni, tehnologia și oamenii. Și, în plus, să ținem cont că orice astfel de investiție trebuie să adauge valoare businessului. Altfel, nu are niciun sens.

„Este un proces continuu, care trebuie tratat foarte serios, pentru că, la un moment dat, cu toții vom folosi aceleași tehnologii și trebuie să ieși cumva în față”, atrage, la rândul său, atenția Bogdan Tufeanu, general manager Dentstore, subliniind, însă, că tehnologia aleasă, după ce ai studiat ce soluții există pe piață, trebuie să se potrivească proceselor din cadrul companiei.

Să nu uităm că digitalizarea a creat procese și modele noi de business

„Evident, beneficiile au de-a face cu creșterea eficienței proceselor, dar există, deja, pe piață inovație de proces, datorită tehnologiilor digitale. Putem discuta, astăzi, de businessuri digitale, care ajung la cifre de afaceri uimitoare, dezvoltând modele noi, imposibil de pus în practică înainte”, a mai arătat Vladimir Bădic.

Vladimir Bădic, Principal Infosys Consulting Elveția: „Astăzi, învățăm 40% din munca de zi cu zi, 20% din implicarea în proiecte, 20% din coaching și 20% din zona de învățare formală. Lumea se schimbă cu o viteză pe care nu o întâlneam în trecut, iar buclele de învățare trebuie să fie frecvente.”

Transformarea trebuie să fie abordată la fiecare nivel

În opinia Elenei Petre, logistics director Macromex, transformarea trebuie să fie abordată la fiecare nivel din companie, pentru că ea este percepută diferit. Antreprenorul o va dori, pentru că urmărește creșterea eficienței sau valorificarea de oportunități noi. Dar cum convingi angajatul să o accepte?

Bogdan Tufeanu este de părere că, în construcție, trebuie să se țină seama de două elemente fundamentale. Unul ține de tehnologie și cel de-al doilea de cultura organizațională. Niciunul nu va funcționa separat de celălalt. „Trebuie să plecăm de la cultura organizației, pentru a ajunge la cultura de grup și, în final, la mentalitatea fiecărui individ. Dacă majoritatea angajaților se încadrează într-o zonă pasiv-agresivă, orice soluție va fi refuzată.”

Dar ce este de făcut într-o astfel de situație? Managerul general Dentstore afirmă că modelarea organizațională devine extrem de importantă. „O poți face științific sau intuitiv.

Soluția este să creezi un grup de oameni cu un sistem de gândire asemănător, împreună cu care să poți să construiești.

Se realizează, astfel, o structură constructivă, iar dacă marea parte a echipei se încadrează într-o cultură constructivă, poți să muți munți din loc. Sunt lucruri pe care le-am observat în practică. Am avut multe proiecte care nu au reușit din cauza oamenilor. Oricum, se spune că 80% dintre proiectele implementate sunt deformate pe parcurs. Iar această deformare este generată în mare parte de oameni, nu de lipsa de planificare.”

Hartă digitală pentru companie

În opinia lui Andrei Pinte, fiecare companie ar trebui să aibă o hartă privind digitalizarea. Inovarea și zona de creativitate se încadrează foarte bine în acest context, dar trebuie să fim întotdeauna la curent cu soluțiile deja existente pe piață, astfel încât să poată fi crescută eficiența proceselor. Și, obligatoriu, oamenii intră în prim plan. „Cea mai performantă tehnologie nu va avea nicio valoare dacă persoanele care o folosesc nu o înțeleg. De aceea, este important atunci când creezi acel digital roadmap să incluzi și zona de pregătire, astfel încât echipa să atingă acel nivel necesar să poată absorbi tehnologia.”

Digitalizarea oferă foarte multe beneficii, dar este foarte important ca tot ceea ce facem să fie etic și, în special, să nu confundăm mediul virtual cu un loc în care putem face lucruri pe care nu le-am face niciodată în viața reală. Tehnologia digitală oferă soluții pentru multe probleme, iar oamenilor le revin responsabilități și vor avea mai mult timp pentru a face lucrurile altfel, devenind creativi și inventivi.

Andrei Pinte: „Nu este suficient ca antreprenorul să fie singurul care conduce introducerea unei soluții, dacă nu găsește adepți în rândurile 2 și 3, care să înțeleagă beneficiile pe care le-ar obține din introducerea ei.”

Elena Petre, arată, la rândul ei, că să faci omul care lucrează efectiv în depozit să accepte transformarea digitală reprezintă cea mai mare provocare. „Îi poți spune că o să facă mai mulți paleți pe oră, dar s-ar putea să nu îl intereseze. Mai degrabă, îi poți vinde faptul că i se ușurează munca”. Dar poate cel mai bine (dar și cel mai greu) este să îi convingi că reprezintă o parte importantă din organizație și contribuie la un obiectiv semnificativ. Acest lucru ține, însă, de cultura organizațională.

Elena Petre: „Oamenii reacționează foarte bine atunci când se simt parte dintr-un lanț și simt că îi ușurează colegului munca.”

Dar, pentru a obține rezultatul dorit, trebuie să ajungi la fiecare om din depozit. Logistics directorul Macromex a precizat că sunt companii unde sunt inclusiv angajați traineri în acest sens, dar se pot găsi și alte soluții. „Cred că șeful de schimb (sau de tură) din depozit poate fi cel mai important trainer, atunci când crede în ceea ce face. De aceea, trebuie pregătit și motivat astfel încât să creadă în proiectul care trebuie implementat”. Altfel spus, primul pas ține de instruire care apoi va fi dublat de instrumente de măsurare, indicatori, care să scoată în evidență rezultatele obținute.

Astăzi, putem avea acces la date în timp real, iar tehnologia oferă suport pentru luarea de decizii în timp real, în acest context. Cu alte cuvinte, beneficiem de instrumente de care nu am beneficiat niciodată.

Tehnologia trebuie utilizată moral, în interesul oamenilor

Transformarea digitală trebuie, însă, privită într-un context mai larg. „Evoluția digitală și umanitatea se află într-un tango sau, altfel spus, într-un parteneriat coevoluționar. Este indubitabil faptul că transformarea digitală este a oamenilor și este despre oameni. Reprezintă difuzia coordonată de tehnologie digitală în fiecare aspect al businessului și al vieții. Este ea evitabilă? Nu. Este inevitabilă. Iar oamenii trebuie să înțeleagă că acesta este drumul și că avem nevoie de aptitudini morale și de dorința morală de a utiliza tehnologia în folosul oamenilor”, a subliniat Vladimir Bădic. El a atras atenția asupra efectelor pe care digitalizarea le are asupra locurilor de muncă. 54% dintre persoanele intervievate, în cadrul unui studiu recent, au răspuns că se tem, în acest sens.

„Trebuie să ne gândim ce facem cu oamenii care sunt alături de noi, astfel încât să aibă, în continuare, joburi și să poată trăi. Răspunsul ține de îmbunătățirea pregătirii și de reorientarea profesională. Trebuie privit întregul ecosistem și, în tot ceea ce facem, trebuie să ne gândim la umanitate”, a concluzionat Vlad Bădic.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.