Distributia castiga teren

Criza economica a determinat o scadere importanta a consumului si, implicit, a volumului de marfuri tranzitat. Companiile de logistica nu si-au pierdut, insa, din importanta lor pe piata, ci dimpotriva… Pe masura ce numarul de transporturi in camioane mari a scazut, distributia a castigat teren.

Flexibilitatea si capacitatea de a oferi cat mai multe tipuri de servicii par a fi premisele succesului pentru logisticieni. „Vrem sa oferim clientului un serviciu «one stop shop». Putem face pentru el formalitatile vamale, distributia, depozitarea, transporturi internationale… tot ceea ce clientul are nevoie. In special companiile internationale prefera un singur partener cu care sa lucreze pentru toate activitatile“, a precizat Jeroen Fabry, Operations Manager Distribution Romania Groep H.Essers.

Discutam de un model relativ nou pentru Romania, unde, nu de putine ori, s-a lucrat separat cu companii specializate in transport sau logistica. Pe de alta parte, atunci cand preiei toate activitatile logistice ale unui client, organizarea interna devine vitala. „Este foarte important modul in care organizezi transporturile, dispeceratul, cum administrezi stocurile in depozite, daca lucrezi cu scanere sau inca pe baza hartiilor. Trebuie sa dispui de instrumente IT, hardware, software. Poti sa faci logistica, transporturi, distributie, dar trebuie sa existe o coordonare a tuturor acestor factori. Daca nu exista comunicare intre sisteme, nu vei reusi“, a explicat Jeroen Fabry.

Scad transporturile FTL, creste distributia

In ultima perioada, Grupul Essers s-a specializat in Romania pe distributie. „In Romania, facem si distributie pana la clientul final. Avem un departament care se ocupa doar cu aceasta activitate. Derulam aproximativ 6.000 de expeditii pe luna pe partea de distributie, ceea ce inseamna aproximativ 300 de comenzi care sunt emise in fiecare zi peste tot in Romania. Trebuie sa combini marfurile pentru livrarea acestor comenzi si sa le expediezi cu vehicule de la Mercedes-Benz Vito la Iveco de 7,5 t sau camioane mai mari. Dar, deja, nu mai vorbim de camioane si semiremorci, ci de flote de distributie, vehicule de dimensiuni mici, pentru ca exista o multime de restrictii si in Romania pentru accesul in orase si pe anumite strazi si trebuie sa ai o flota flexibila“, a spus Jeroen Fabry.

In momentul de fata, din cauza crizei, exista mai multa cerere pentru distributie decat FTL (full truck load). „Daca pierzi volume pe FTL, cresc pe distributie – este ca o balanta. De exemplu, inainte, trimiteam 30 de paleti pe zi pentru un client. Astazi, acesta nu mai are nevoie de 30 paleti pe zi, pentru ca are stocuri mari si cere 5 paleti. 30 de paleti inseamna FTL, dar 5 paleti reprezinta distributie, este vorba despre o alta organizare a activitatii. Chiar daca se majoreaza costurile de transport, este de preferat aceasta varianta pentru a putea mentine un nivel corect al stocurilor. De aceea este bine sa poti oferi clientului serviciile de care are nevoie. Exista o matrice in care se inscriu preturile de la un palet la 33 paleti si in functie de distantele de transport, de unde clientii isi pot calcula transparent pretul dupa necesitati“, a completat Jeroen Fabry.

Pentru a raspunde cerintelor de distributie, Grupul Essers a dezvoltat in ultimii ani o infrastructura importanta in tara – cinci depozite regionale (in Oradea, Sibiu si Bucuresti sunt realizate si activitati logistice, iar la Timisoara si Roman sunt desfasurate activitati de cross-docking). Astfel, in fiecare zi, camioanele de 20 t pleaca din platforme, descarca noaptea, vehi culele de distributie incarcandu-se tot noaptea. Dimineata, vanurile de distributie sunt peste tot in tara. Timpul de livrare este in 24-36 h oriunde in Romania.

Clientii stiu permanent unde este marfa

Organizarea si controlul activitatii se realizeaza printr-un sistem IT, dezvoltat in Belgia de catre echipa de specialisti a grupului. Cand un client lanseaza o comanda, aceasta ajunge la sistemul de management al depozitului si, in momentul in care e creata, mesajul este transmis automat catre sistemul de management al transporturilor, unde echipele de la dispecerat si distributie pot vedea ce bunuri trebuie sa fie pregatite in depozite, expediate, unde si cand trebuie livrate. Se pot accesa in sistemul de management al transporturilor toate detaliile necesare, inclusiv ce tipuri de marfuri sunt – periculoase, sub temperatura controlata, generale etc, iar clientii isi pot urmari marfa pe internet. Pot chiar sa vada camionul pe harta, sa stie cand ajung marfurile la destinatie, cu ce vehicul, cu ce sofer etc.

Pentru a putea oferi astfel de servicii, codurile de bare ale paletilor se scaneaza de fiecare data cand un palet ajunge intr-un depozit sau cross-dock, dar si la iesire. Scanerul este in conexiune cu sistemul si datele sunt inscrise automat, iar intre scanari este tranzitul in vehicule, monitorizat GPS.

„In cadrul grupului, lucram cu acelasi sistem de management, pe care in urma cu doi ani si jumatate l-am implementat si in Romania. Avantajul este ca, de exemplu, daca un client trimite un palet de la Viena la Hong Kong, il poate urmari de la incarcare pana la livrare, prin intermediul internetului, indiferent unde se afla acesta pe traseu, in cross-docking la Bucuresti, in portul Constanta sau in alta parte. De asemenea, clientii primesc si copia de pe POD (proof of delivery). Iar din punctul meu de vedere, pot sa vad oricand pe harta unde sunt camioanele noastre, prin intermediul sistemului GPS. De asemenea, prin intermediul sistemului, comunicam cu soferii prin mesaje, fara a fi necesara utilizarea telefoanelor mobile“, a aratat Jeroen Fabry.

Sistemul este astfel conceput incat sa poata fi gestionat de putini angajati. In prezent, in Romania, sunt 5 planificatori care fac dispeceratul pentru distributie. In plus, in Belgia, se lucreaza la dezvoltarea unui sistem de routing, care se afla deja in testari si care va fi implementat si in Romania o data ce va fi dezvoltat complet. Acest sistem va fi capabil sa faca o pre-planificare a expeditiilor dintr-un depozit, pe baza unor criterii, cum ar fi dimensiunile, masa, tipurile de marfa, sa combine marfurile compatibile etc. „Pentru Romania, toate aceste instrumente IT sunt inca hi-tech. Pentru noi, este vorba despre un cost intern urias, dar, in final, aceste elemente ofera beneficii. In special companiile multinationale (care nu reprezinta singurul nostru target, chiar daca lucram foarte mult cu ele) au cerinte foarte inalte privind calitatea. Daca vrei sa tii pasul cu piata, esti nevoit sa investesti in astfel de sisteme si echipamente“, a declarat Jeroen Fabry.

Rutier, dar si feroviar

In prezent, Grupul Essers are aproximativ 350 de soferi romani de camion. In jur de 130 lucreaza in transportul national, iar restul pe plan international. In ceea ce priveste flota, exista 130 de camioane mari, la care se adauga alte 65 de vehicule intre 1,5 si 10 t. „Din punctul de vedere al vehiculelor grele, de la 1 ianuarie 2010 si pana in prezent, ne-am marit flota cu 30-35 unitati, iar pe flota de distributie, am crescut, in acest an, de la 40 la 65 de vehicule“, a precizat Jeroen Fabry.

Grupul Essers nu realizeaza, insa, numai transport rutier, operand trei trenuri pe saptamana din Belgia catre Oradea – adica 75-80 sau 90 de containere de 40 de picioare. „Locomotiva este de la alt operator, dar vagoanele, trenul in sine, se afla in proprietatea Centrum – Essers. Folosim Oradea ca hub de import nu numai pentru bunurile pentru Romania, ci si pentru Bulgaria, Turcia si Grecia. Utilizam trenul ca pe o conexiune intre Vest si Est. Am ales aceasta varianta din necesitatea de a reduce costurile, dar si pentru protectia mediului si descongestionarea traficului. Iar tinta este ca, pana la sfarsitul anului, sa avem zilnic sosiri si plecari din Oradea“, a concluzionat Jeroen Fabry.

Jeroen Fabry, Operations Manager Distribution Romania Groep H.Essers

„Consider ca a doua parte a acestui an va fi dificila si vom simti mai mult efectele crizei. La nivelul depozitelor noastre, vedem ca marfa care, in mod normal, statea o luna, acum sta o luna si jumatate (…). In Europa de Vest, sunt o multime de aliante si parteneriate pe orizontala. In Europa de Est, cei pe care ii stii poate ca parteneri in Vest, iti sunt competitori. Romania este o piata foarte competitiva. Daca incerci sa pui bazele unei cooperari pe orizontala, exista intotdeauna pericolul ca partenerul sa iti fuga cu clientii“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.