Distributie marca MERCEDES-BENZ

La sfarsitul lunii iunie, Daimler a organizat la Stuttgart, pentru presa europeana de specialitate, un seminar dedicat distributiei. Cu aceasta ocazie, a fost prezentata si gama de vehicule a constructorului german dedicata acestui segment de transport. Nu au lipsit noile modele Mercedes-Benz Atego si Axor. Reprezentantii Mercedes-Benz au explicat, de asemenea, avantajele noilor motoare hibrid ce pot echipa Atego.

Activitatea de distributie devine tot mai importanta pe masura ce un procent tot mai mare din populatia lumii traieste in orase. Practic, este vorba despre colectarea si distribuirea bunurilor in orase sau in zonele periurbane, adica transporturi pe distante scurte.

Distributia – o viziune de viitor

In ultima vreme, o crestere importanta a inregistrat-o comertul prin Internet si, alaturi de acesta, livrarile la domiciliu. O componenta cheie in distributie o reprezinta colectarea bunurilor, inclusiv transportul de retur (recipiente goale, documente etc). Industria serviciilor creeaza, la randul ei, un trafic de distributie, cum ar fi nevoile de transport ale industriei hoteliere sau celei de catering. In aceste conditii, discutam despre o mare complexitate a activitatii, de nevoi specifice diverse pentru diferitele bunuri si, astfel, de vehicule de toate tipurile. De la micile vanuri sau chiar autoturisme pana la camioane de 40 t.

Iar volumul bunurilor ce fac obiectul distributiei va creste tot mai mult in urmatorii ani, unul dintre principalele motive fiind legat de schimbarea survenita in comportamentul consumatorilor: orientarea catre o economie a serviciilor determina o crestere a serviciilor de livrare; majorarea numarului celor care cumpara bunuri prin Internet, precum si a produselor disponibile online va duce la volume mai mari ale livrarilor; numarul in crestere al regulilor privind prospetimea produselor si disponibilitatii rapide a acestora va duce la servicii de livrare tot mai frecvente.

Totodata, populatia ce locuieste in orase este in continua crestere. Deja este majoritara, iar conform estimarilor ONU va atinge 60% din totalul populatiei planetei pana in 2030, ajungand la 70% in 2050. Problemele legate de blocajele in trafic se vor acutiza, iar distributia va avea partea ei de responsabilitate pentru aceasta situatie, deja prezenta in numeroase orase. Cu toate acestea, transportul rutier va ramane principala modalitate de transport a bunurilor in orase, din lipsa de alternative. Emisiile si zgomotul vor deveni chestiuni prioritare in politicile de mediu la nivel urban.

Specialistii cred ca excluderea totala a camioanelor grele din orase nu reprezinta o strategie eficienta. Un camion de 40 t ar trebui inlocuit cu 17 vanuri. La ora actuala, se discuta despre sisteme logistice functionale la nivel urban, cu puncte de transfer.

Orasele vor introduce o legislatie care sa incurajeze utilizarea vehiculelor cu un impact cat mai mic asupra mediului. Accesul restrictionat si taxele vor fi tot mai mult legate de emisii. Acest trend este deja vizibil in orase precum Londra, Stockholm, Bologna si in zonele protejate din Germania. Autoritatile locale vor cauta cele mai bune politici pentru protectia mediului, cele mai reusite practici fiind preluate de tot mai multe orase. In viitor, se va pune accentul tot mai mult pe reducerea emisiilor de CO2, fiind stabilite inclusiv zone din oras unde sa fie permis accesul doar pentru vehiculele cu emisii zero. Logistica urbana se va schimba si noi optiuni vor aparea ca urmare a tehnologiilor alternative pentru vehicule.

Noul Atego

Atego 2010 a fost proiectat pentru a raspunde cat mai bine cerintelor actuale ale segmentului de distributie. Designul exterior este inspirat dupa actualul Actros, devenind astfel unul modern si atragator. Cabina este disponibila in patru variante de marime. Postul de conducere ergonomic si elegant dispune de un volan multifunctional, computer de bord, comenzi pozitionate la indemana si spatii de depozitare bine organizate. Pentru a creste confortul soferului, au fost utilizate la interior materiale de calitate, exista numeroase spatii de depozitare, o masuta pentru scris si mancat si o cutie frigorifica de 23 l. Noul Atego poate fi echipat optional si cu pat. Sasiul coborat in partea din fata asigura un acces facil si sigur in cabina. Exista mai multe motorizari disponibile pentru noul Atego. Toate indeplinesc standardele EURO V prin utilizarea tehnologiei BlueTec (cu AdBlue). Puterile disponibile se incadreaza intre 129 si 286 CP. O gama larga de motorizari poate acoperi si standardele EEV.

Motoarele pot fi echipate si cu sistemul start/stop, care asigura o reducere a consumului de carburant de pana la 2,8%. In varianta Atego de 12 t, capacitatea de remorcare este de peste 8 t, atingandu-se astfel o masa totala de 20 t pentru intregul ansamblu. In varianta de 16 t, ansamblul total, camion plus remorca, poate ajunge la 28 t. Noul Atego poate fi echipat cu un nou retarder magnetic, ce poate asigura o reducere a utilizarii franei de serviciu cu pana la 60%. Actionat pneumatic, retarderul asigura o reducere considerabila a uzurii sistemului de franare si anvelopelor. Cantarind doar 39 kg, noul retarder ofera o putere maxima de franare de 180 kW.

Varianta hibrid

La finalul anului trecut, Mercedes-Benz a vandut 50 de Atego BlueTec Hybrid, iar productia acestor autovehicule va incepe in a doua jumatate a acestui an. Prin motorizarea hibrid, Atego poate asigura o reducere a consumului de carburant si, in acelasi timp, a emisiilor de CO2 de 10-15%, fata de un autovehicul conventional. Conditiile de utilizare a camionului sunt determinante. Un numar mare de opriri sau drumurile denivelate sunt factori ce cresc avantajele obtinute prin utilizarea hibridului.

Mercedes-Benz a optat pentru tehnologia de hibrid in paralel pentru Atego. Astfel, motorul electric este pozitionat dupa motorul cu ardere interna, dar inaintea transmisiei. In aceste conditii, exista posibilitatea ca motorul diesel si cel electric sa asigure puterea necesara deplasarii separat sau impreuna. Motorul diesel utilizat pentru Atego BlueTec Hybrid are patru cilindri si se incadreaza in normele EEV. Cu o cilindree de 4,8 l, dezvolta 218 CP la 2.200 rpm si un cuplu maxim de 810 Nm la 1.200-1.600 rpm.

Motorul electric, racit cu apa, dezvolta o putere maxima de 44 kW si un cuplu maxim de 420 Nm. Transmisia este automata, fiind utilizata o cutie de viteze cu sase trepte.

Bateriile pentru motorul electric sunt litiu-ion si se alimenteaza prin recuperarea energiei de franare. Motorul electric reprezinta un important sprijin pentru cel diesel, in special la demaraj, acesta beneficiind de un cuplu maxim chiar de la plecarea de pe loc. Masa aditionala adusa de sistemul hibrid este de 350 kg, fata de un Atego conventional.

Un castig semnificativ pentru Atego BlueTec Hybrid este asigurarea unui nivel scazut de zgomot, aspect tot mai important in interiorul oraselor, iar datorita sistemului start/stop, la semafoare, autovehiculul produce zero emisii si zero zgomot.

Noul Axor

In acelasi timp cu aparitia noului Atego, Mercedes-Benz a lansat si o noua editie a modelului Axor. Cea mai importanta inovatie a noului Axor este faptul ca acest autovehicul primeste in echiparea standard sistemul de schimbare automata a vitezelor Mercedes PowerShift, asa cum s-a intamplat si in cazul Actros. Cabina noului Axor a primit un nou design, fiind disponibile nu mai putin de patru versiuni diferite. Designul exterior este inspirat dupa cel al modelului Actros, creandu-se astfel o imagine unitara pentru familia vehiculelor comerciale grele Mercedes-Benz. O mare atentie a fost depusa asigurarii unui grad ridicat de confort pentru soferi. Interiorul cabinei a fost modernizat si dotat cu noi elemente. Mai multe spatii de stocare si optional o cutie frigorifica ce asigura temperaturi intre 10°C pana la -18°C sunt elemente suplimentare de crestere a confortului. Motoarele ce echipeaza noul Axor dezvolta puteri cuprinse intre 238 si 428 CP.

Gama completa

Mercedes-Benz ofera o gama completa de vehicule comerciale destinate distributiei, de la vanurile de 2,8 t si pana la camioanele de 40 t.

Actros

Disponibil sub forma de camion, camion cu remorca sau cap tractor cu semiremorca, asigura transporturile cele mai grele, fiind in general utilizat pentru a asigura legatura intre producator si centrele nationale sau regionale de distributie.

Axor

Poate deservi atat transporturile grele, cat si cele medii. Este echipat cu motoare avand puteri de la 238 CP la 428 CP. Patru variante de cabina si trei de cockpit fac din Axor un autovehicul ce poate fi utilizat pentru numeroase aplicatii. Masa utila, consumul mic de carburant si intervalele mari de service, de pana la 100.000 km, fac ca acest autovehicul sa fie unul foarte economic.

Atego

Recomandat pentru distributia in interiorul oraselor. Este disponibil pentru numeroase aplicatii, avand o masa totala cuprinsa intre 6,5 t si 16 t si motoare cu puteri intre 129 CP si 286 CP. Atego este oferit inclusiv in varianta cu tractiune pe toate rotile.

Mitsubishi Fuso Canter

Acopera un segment cuprins intre 3,5 t si 7,5 t. Masa utila generoasa si manevrabilitatea recomanda acest autovehicul pentru aplicatiile urbane. Dispune de trei motorizari posibile, intre 130 CP si 175 CP. In plus, exista si o versiune hibrid de motorizare, comercializata in aproape 900 de exemplare in Japonia, Australia, Irlanda si Hong Kong.

Sprinter

Ultima generatie de Sprinter ofera o varietate de mase, de la 3 la 5 t, patru posibile lungimi ale caroseriei, trei ampatamente, trei inaltimi posibile pentru compartimentul de marfa. Pe langa motoarele diesel, este disponibil si intr-o varianta ce utilizeaza gazul natural drept combustibil. In plus, modelele Sprinter BlueEFFICIENCY sunt echipate cu tehnologia start/stop ce asigura reducerea consumului de carburant.

Vito

Reprezinta solutia cea mai usoara (2,8 t) si mai flexibila de vehicul comercial oferita de Mercedes-Benz. Are patru motoare diesel disponibile, cu puteri cuprinse intre 95 CP si 204 CP. Incepand cu vara acestui an, este oferita si varianta de motorizare electrica (zero emisii).

Econic

Pentru aplicatii speciale. Iar Econic NCG se incadreaza perfect in noile cerinte ale marilor orase – poluare si zgomot redus – asigurate de motorizarea EEV pe gaz natural.

Vario

In clasa cuprinsa intre 6 t si 7,5 t, se gaseste cel mai mare van al constructorului german. Vario dispune de motorizari cu puteri cuprinse intre 129 CP si 177 CP.

Radu BORCESCU

Stuttgart, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.