DREAM CARGO SERVICES: +100% la cifra de afaceri

La sfârșitul lui 2019, afirmam că Dream Cargo Services este o companie cu o mentalitate diferită, pentru că transformă amenințările în oportunități și are un apetit deosebit pentru solicitări urgente și complicate, sau care, la prima vedere, par aproape imposibile. Anul trecut, echipa furnizorului de soluții speciale de transport și logistică a demonstrat că este formată din specialiști în oportunități.

Dream Cargo Services s-a mutat, în 2020, într-un sediu nou, dublându-și aproape capacitatea de depozitare

Pentru Dream Cargo Services (DCS), anul 2020 a însemnat o dublare a cifrei de afaceri, până la 42 de milioane de lei și un depozit nou. Care a fost contextul care a așezat firma într-o poziție (cel puțin la prima vedere, extrem de favorabilă) am încercat să aflăm de la Florin Cârmaciu, director de vânzări în cadrul DCS.

Tarifele au explodat, în relația cu China

De la început, trebuie să menționăm că expeditorul român deține companii proprii, în România, China și Hong Kong (din considerente de trading). Este motivul pentru care China reprezintă principala rută de tranzacționare pentru DCS. „În 2020, zona de transport aerian a contat foarte mult, în economia companiei, iar în prima parte a anului trecut, imediat după declararea pandemiei, a existat o cerere puternică de transport de echipamente medicale de protecție din China – pentru tot ceea ce înseamnă măști, mănuși, combinezoane”, ne-a explicat Florin Cârmaciu.

Evident, pentru că solicitările aveau un grad ridicat de urgență, a fost preferat transportul aerian. Iar prețurile au crescut. S-au dublat, chiar!

Pe de altă pate, cererea s-a menținut la cote ridicate și pe segmentele maritim și feroviar, unde tarifele s-au majorat semnificativ, de asemenea. Mai ales în condițiile în care oferta a suferit o reducere și în aceste zone, din cauza echipajelor care au înregistrat îmbolnăviri cu COVID-19.

„Tariful perceput pentru un container pe maritim din China către Europa a ajuns la 9-12.000 de dolari, ceea ce, înainte de pandemie, era imposibil. Trenul variază între 11.000 și 15.000 de euro, pentru aceeași unitate de transport, în timp ce, în cazul camionului, s-a ajuns până la 28.000 de euro.”

Florin Cârmaciu observă că blocajele întâmpinate la frontiera rutieră dintre China și Kazahstan, alături de cotațiile mult crescute, au așezat camionul într-o zonă ineficientă, deocamdată, pentru europeni. Concret, cererea foarte mare de camioane dinspre China a generat, în contextul pandemiei, perioade de așteptare la graniță între 4 și 5 săptămâni.

„Este motivul pentru care nici nu am mai cotat pe această direcție. Între timp, perioada de așteptate s-a redus la 7 zile, dar camionul rămâne mai lent decât trenul și… mai scump. Foarte interesant, însă, este că, în rândul clienților europeni, s-a deschis apetitul inclusiv pentru soluții rutiere pe relația China. Am avut cereri atât din România, cât și din Polonia sau Lituania, iar, în momentul în care lucrurile se vor așeza, vom discuta altfel cu potențialii beneficiari, pentru că bariera psihologică privind acest serviciu a dispărut, într-o anumită măsură.”

Echipamente de protecție, în februarie-aprilie, și piese auto, din august

Dream Cargo Services a reușit să valorifice oportunitățile, în perioada februarie-aprilie 2020, și să se așeze într-o poziție bună pentru furnizarea de servicii de transport, pentru echipamente de protecție. Iar, din august, s-au întors la normal comenzile pe segmentul clienților tradiționali, din zona industriei auto. „Din observațiile noastre, dar și ale altor transportatori care lucrează pentru industria auto, au avut de suferit, în special, producătorii mărcilor medii, în timp ce producătorii de lux s-au menținut într-o zonă stabilă. Altfel spus, mărcile de lux au produs în continuare, ceea ce ne-a ajutat, în a doua parte a anului.”

Creștere în zona de maritim, în contextul reducerii ofertei de transport

În același timp, DCS a consemnat o creștere importantă pe segmentul de transport maritim, care a reușit, până la finalul anului, să genereze o parte importantă din veniturile companiei, deși cu ceva timp în urmă nu reprezenta decât o zonă colaterală a afacerii.

„Ne-a ajutat și faptul că avem birou în China, iar colegele noastre de acolo au căutat și au găsit soluții și am avut ce să oferim clienților noștri, în ciuda tarifelor mari. Au fost, însă, situații în care prețul era tratat într-un plan secund, nevoia asigurării transferului mărfurilor fiind prioritară”, a mai arătat Florin Cârmaciu, menționând că au fost transportate cu vaporul, în special, mărfuri generale. Directorul de vânzări al Dream Cargo Services își amintește că problemele de capacitate ca urmare a îmbolnăvirilor au apărut, pe acest segment, în trimestrele 3 și 4 ale anului trecut. În plus, containerele stăteau foarte mult și în porturile europene de destinație, din același motiv, al subdimensionării personalului din cauza COVID-19.

Criza de containere continuă

Apoi, a apărut o criză de containere, în China. „Am avut clienți dispuși să plătească prețul cerut pentru a obține o poziție prioritară și nu am suferit, din acest punct de vedere. Dar problema nu s-a încheiat.” De altfel, cererea de transport dinspre China continuă să rămână ridicată, DCS având parteneri care au comunicat, la jumătatea lunii ianuarie, că nu mai pot oferi soluții de plecare decât din februarie.

Altfel spus, după ce, în 2020, Dream Cargo Services s-a confruntat cu două luni slabe, compensate de 10 luni foarte bune, ianuarie 2021 a adus o dublare a cifrei de afaceri față de perioada similară a anului trecut. Iar ianuarie 2020 depășise semnificativ ianuarie 2019. Dar vorbim despre o firmă atipică de logistică, despre o afacere care trăiește din oportunități care apar atunci când lucrurile nu mai respectă tiparele.

Provocări în zona TVA și plăți stabile

Unele probleme au fost înregistrate în zona de cash flow, ca urmare a modificării reglementărilor din domeniul fiscal, care au impus facturarea cu TVA, către alte case de expediții internaționale. „De unde eram o firmă care avea de recuperat TVA de la stat, acum trebuie să virăm către buget, ceea ce ne-a așezat într-un context nou.”

De bun augur a fost, însă, faptul că beneficiarii au continuat să respecte comportamentul de plată pe care îl aveau în vremurile bune, achitând facturile (în 90% din cazuri) la 30-45 de zile. În rest, au existat mici întârzieri, convenite de ambele părți, dar nu s-au înregistrat restanțe.

Un sediu nou, un depozit mai mare

Și pentru că nevoia a cerut-o, Dream Cargo Services s-a mutat, în 2020, într-un sediu nou, situat tot în zona logistică de la km 13,5 de pe autostrada București-Pitești, crescând zona de depozitare de la 1.700 la 3.200 mp.

„Am făcut această investiție pentru că, în vechiul spațiu, ajunsesem aproape la capacitate maximă și ne pierdusem orice fel de flexibilitate. Iar dacă unul dintre clienții noștri ne-ar fi anunțat că vrea să crească volumul depozitat, într-o lună sau două, nu am fi putut să oferim o soluție. Pe de o parte, nu vrem să ne pierdem clienții, iar pe de alta, ne dorim să abordăm clienți noi. Am luat în calcul că va dura 6-8 luni până când vom umple depozitul la capacitate. Inclusiv pe partea de depozitare lucrăm pentru proiecte de nișă, iar în aceste cazuri deciziile se iau repede iar licitațiile nu se întind pe perioade lungi și trebuie să fim pregătiți”, a mai spus directorul de vânzări al Dream Cargo Services.

Florin Cârmaciu: „„Am avut și avem încredere în China, iar creșterea economiei chineze într-o perioadă în care toate celelalte economii au scăzut, ne îndreptățește să credem acest lucru.Ne vom confrunta, în continuare, cu o situație de cvasi-criză, care va genera o largă componentă de necunoscut și oportunități noi. Vom fi pregătiți să le abordăm.”

Piedici în zona de finanțare europeană

„Am încercat inclusiv să accesăm o linie de finanțare din cadrul IMM Invest, dar chiar dacă am fost admiși în prima fază, ne-am lovit ulterior de niște piedici pe care nu le-am putut depăși. Ne-au cerut, de exemplu, seriile de șasiu ale mașinilor înainte de a le cumpăra. Informații similare ne-au fost solicitate și în cazul rafturilor din depozit, în condițiile în care ele se fac la comandă. Am decis, în acest context, să stopăm achiziția de vehicule și să realizăm din bugetul propriu investiția din depozit”, a continuat el.

DCS își păstrează parcul auto la un nivel redus, de 15 vanuri, și continuă să subcontracteze transport rutier. De menționat că în 2020 compania a plătit pentru servicii de transport rutier aproximativ 1,5 milioane de euro.

Dar cum a ajuns DSC să își dubleze cifra de afaceri?

Fără îndoială, un rol important l-a jucat majorarea semnificativă a tarifelor de transport (care s-a reflectat, în egală măsură, și în costuri). Dar nu a fost numai atât, volumele au crescut, de asemenea. Iar flexibilitatea de care echipa DSC a dat dovadă a fost extrem de importantă.

„Ne-a ajutat abordarea comercială extrem de flexibilă și de rapidă. Ni s-a mai spus de-a lungul timpului că suntem oportuniști. Da! Dar având în vedere nivelul nostru de dezvoltare și faptul că suntem o companie cu capital 100% românesc, era normal să speculăm orice situație favorabilă. În 2020, am mai cules și roadele unor întâlniri din anii trecuți cu potențiali clienți, pentru care nu am fost foarte interesanți, în perioada în care existau soluții pe piață. În momentul în care, anul trecut, unii dintre competitorii noștri și-au mai pierdut din flexibilitate sau din promptitudine, noi am avut soluții. Iar colegii din zona operațională au făcut diferența.”

În căutarea unui partener

În acest context, Dream Cargo Services se află într-un moment de repoziționare, în care, potrivit directorului general, Alin Burlan, este în căutarea unui partener, intern sau extern, care să ajute compania să crească, chiar mai mult.

Dar următorul pas este acela de a aborda direct alte piețe europene, precum Ungaria sau Cehia. Oricum, 2021 va fi, în opinia managementului DSC, un an cu suișuri și coborâșuri. Iar industria auto va trebui să treacă peste crize noi, precum cea a semiconductorilor. Mașinile au devenit mai inteligente, iar producătorii au intrat în concurență pentru obținerea de piese pentru computerele acestora cu alte ramuri, precum cea IT. Deja sunt facilități de producție închise, pentru perioade mai scurte sau mai lungi, din cauza lipsei unor astfel de repere. „Dar faptul că se oprește producția ne încântă, pentru că la pornire apare o nevoie urgentă de piese. Este contextul în care noi intrăm în acțiune. Cu cât incertitudinea este mai mare, din punctul de vedere al afacerii, nouă ne merge mai bine. Este adevărat că ne asumăm riscuri mai mari și stres suplimentar… dar acesta este businessul”, a concluzionat Florin Cârmaciu.

Soluții în orice direcție

DCS este membră în 6 rețele și are peste 7.000 de parteneri, peste tot în lume. Iar a putea accesa parteneri în zone care nu sunt la îndemâna oricui reprezintă un atu. „Nu există, în afară de Coreea de Nord, altă țară în lume pe care să nu o putem deservi”, susține Alin Burlan, directorul general Dream Cargo Services.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.