DRIVE-TEST VOLVO FH STEP D: Economie fără compromisuri

Implementarea normelor EURO 6 STEP D a reprezentat, pentru Volvo Trucks, un nou prilej de optimizare a consumului…

Dar care este experiența la volan? Iar răspunsul la această întrebarea a reprezentat tema principală a primului drive-test realizat cu noua motorizare.

Asta și pentru că, doar cu câteva zile înainte, driver-trainer-ii Volvo Romania realizaseră un test de consum comparativ, ca la carte, între STEP D și STEP C.

Înainte de a pleca la drum, am încercat să aflu de la reprezentantul Volvo Trucks ce aduce nou varianta STEP D. Pentru a încerca să le rețin mai ușor, m-am obișnuit să realizez (în minte) o clasificare – elemente menite să îmbunătățească siguranța, cele pentru confort și cele pentru eficiență. Și de aici… te confrunți cu riscul major ca discuția să alunece într-o direcție total neproductivă, sau cel puțin așa mi se pare mie – elemente pentru șofer și elemente pentru patron.

Adică, un motor puternic, o cabină mare și bine dotată, un pat confortabil… acestea sunt pentru șofer.

Iar dacă totul este optimizat pentru consum, cu un motor destul de puternic ca autovehiculul abia să se târâie pe pantele mai pronunțate, cabină destul de mică pentru a fi aerodinamică și eventual și un sistem telematic pentru a supraveghea la fix „prostiile” șoferului… acestea sunt pentru patron.

De parcă nu lucrează cu toții la aceeași firmă și nu își doresc același lucru… Nicio industrie nu ar putea funcționa, dacă ar fi real un conflict cronic între patroni și angajați. Iar transporturile nu fac diferență! Sau fac?

Dacă stau să mă gândesc bine, și experiența noastră, a jurnaliștilor oferă câteva indicii interesante. Producătorii de camioane ne invită să testăm versiuni noi de camioane, însă nu este întotdeauna la fel.

Uneori testăm modele fantastice, cu dotări și caracteristici dinamice deosebite – adevărate limuzine de lux. Alteori, însă, suntem încurajați să apreciem consumul redus. Și da, suntem impresionați de reducerile semnificative ale consumului obținute de noile generații de camioane. Însă, atunci când consumurile sunt chiar spectaculoase, cel mai adesea, plăcerea de a conduce se diminuează sensibil.

Dar să ne întoarcem la drive-testul nostru.

La ce capitol credeți că se încadrează Volvo FH Fuel & Efficiency?

Consumul obținut pentru varianta STEP D este chiar foarte spectaculos – cu o masă totală de 32 t, s-a atins un consum mediu de 25,37 l/100 km, pe un parcurs de 525 km.

Sunteți tentați să îl așezați la secțiunea „totul pentru consum”? Sper că nu, pentru că ar fi o mare greșeală.

Traseul ales de mine a fost București-Pitești-Rm. Vâlcea-Valea Oltului (până în apropiere de Sibiu) și retur.

Pe la jumătatea zilei, într-o pauză (pentru poze), m-a sunat un transportator. I-am spus unde sunt și ce fac, iar el a anticipat cât de încântat trebuie să fiu: „Volvo FH de 540 CP, cu I-Shift Dual Clutch și Direcția Dinamică Volvo… Este superb!”, mi-a spus.

Da! Asta ar fi și opțiunea mea… Și chiar a fost o experiență superbă să conduc camionul la care se gândea prietenul transportator. Însă… Eram deja la jumătatea drumului și mă simțeam foarte bine, din toate punctele de vedere – siguranță, confort la volan, manevrabilitate, reacția la comenzi și chiar putere. Sigur, nu este motorul de 540 CP și transmisia cu dublu ambreiaj, însă, nici cu cei 460 CP nu te faci de râs, ba dimpotrivă.

Acest scurt dialog mi-a reamintit ce înseamnă Volvo. Practic, poți opta între „bine” și „foarte bine”.

Iar consumul mediu atins cu varianta STEP D… este clar, economia se poate obține și fără compromisuri!

Volvo FH STEP D a obținut o reducere cu 5% a consumului față de STEP C.

Testul a fost realizat de reprezentanții Volvo Romania cu două camioane FH 460, unul STEP D și altul STEP C. După 525 km (majoritatea pe autostradă – ruta București-Constanța și retur), STEP D a avut un consum mediu de 25,37 l/100 km, iar STEP C 26,81 l/100 km.

Camioanele au avut aceeași încărcătură (32 t masă totală), iar viteza medie a fost de aproximativ 80 km/h.

Fișă tehnică:

  • Motor Diesel, 13 litri Euro 6 SCR+EGR
  • Putere maximă: 460 CP
  • Cuplu maxim: 2.300 Nm
  • Volvo Engine Brake VEB+, 375 kW/2.300 rpm
  • Transmisie inteligentă I-Shift, cu 12 trepte
  • Raport transmisie punte spate 2.47
  • Discuri frână față cu greutate redusă
  • Suspensie spate pneumatică – greutate redusă
  • I-Shift cu 4 butoane în bord pentru schimbătorul de viteze automatizat
  • Viteză maximă presetată la 85 km/h
  • Avertizare frânare de urgență
  • Avertizare coliziune + frânare automată
  • Sistem electric cu 2 baterii
  • Baterii cu GEL 2×210 Ah
  • Întrerupător general controlat din telecomandă
  • Rezervor combustibil de 450 l, montat pe dreapta
  • Rezervor combustibil de 650 l, montat pe stânga
  • Rezervor AdBlue pe dreapta, 64 l – 710 mm.

Amănunte îmbunătățite

Încă de la lansarea noului FH am apreciat cabina, poziția ergonomică la volan și, mai ales, ținuta de drum a camionului. Iar în anii care au urmat după lansare, cu numeroase sesiuni de drive-test, în țară și străinătate, am ajuns la concluzia că nu există un loc mai bun pentru a verifica „ținuta de drum” decât autostrada A1, București-Pitești. Șanțurile formate de-a lungul benzii pun la grea încercare orice camion și pe șoferul care îl conduce. Nu vreau să fac comparații. Voi afirma doar faptul că Volvo FH oferă o stabilitate deosebită și autovehiculul preia mare parte din „neajunsurile” carosabilului – aspect cu impact major asupra confortului șoferului. Însă nu voi insista asupra acestor aspecte legate de experiența de a conduce Volvo FH, având în vedere că le-am comentat pe larg în mai multe rânduri, cu ocazia testelor precedente.

Vă propun, în schimb, să comentăm, pe scurt, consumul. Se pare că Volvo Trucks se grăbește să aducă transportul rutier de marfă într-o nouă realitate, iar consumul mediu acceptat ca firesc de majoritatea pieței să fie în jurul valorii de 25 l/100 km. Cum s-a ajuns aici? Volvo Trucks a lucrat la optimizarea funcționării motorului de 13 litri, 460 CP, STEP D, precum și la transmisia I-Shift cu programul pentru transport internațional și o versiune actualizată și îmbunătățită a I-See. Astfel, schimbarea treptelor se realizează cu o mai mare precizie, în funcție de topografia drumului.

Și apoi vin și alte elemente ce contribuie, fiecare câte puțin, la rezultatul final, precum suspensia spate pneumatică și discurile frână față cu greutate redusă, un raport optim de transmisie pentru puntea spate, un pachet aerodinamic complet și anvelope speciale pentru consum redus, auto oprire motor la ralanti sau pompă servodirecție cu debit variabil.

Iar Volvo Trucks nu se oprește aici. Chiar la sfârșitul lunii iunie pregătește o nouă lansare importantă… însă despre asta vom vorbi la momentul respectiv.

Pachetul FH Fuel & Efficiency include și alte servicii suplimentare, care contribuie la o exploatare eficientă, precum contractul de service Volvo Gold și serviciile telematice Dynafleet.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.