DUELUL PRESEDINTILOR – Vasile Stefanescu, presedinte COTAR: “Autoritatile care nu respecta legea ne-au unit”

Desi a aparut recent, COTAR (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania) a reusit sa se faca remarcata in ultima vreme printr-o prezenta foarte activa la nivelul negocierilor cu autoritatile. Semnarea unui protocol cu primul ministru Emil Boc reprezinta, fara indoiala, evenimentul cel mai mediatizat privind activitatea confederatiei. Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, ne-a vorbit despre intentiile de viitor ale organizatiei.

Ziua Cargo: Cum a aparut COTAR?

Vasile Stefanescu: Am infiintat confederatia cu un an de zile in urma si are rolul unui scut care sa protejeze transportatorii, taximetristii, scolile de soferi, institutele de formare profesionala, service-urile fata de ilegalitatile si faptele de coruptie ale autoritatilor. COTAR inglobeaza atat de multe activitati pentru ca acestea se leaga intre ele, iar criza, care dureaza de aproape doi ani, a jucat un rol important in crearea confederatiei. Acestea sunt momentele in care asociatiile se unesc pentru a schimba ceva. Autoritatile ne-au unit in special, pentru ca nu respecta legea, iar noi am inteles ca suntem mai puternici avand o singura voce. In curand, vom avea filiale COTAR, cu personalitate juridica, in toata tara. Vor exista presedinti la nivelul fiecarui judet si presedinti pentru euroregiuni (dorim sa fim pregatiti pentru viitorul mod de organizare administrativa a tarii). Avem deja 39 de filiale. La noi conducerea este colectiva, un presedinte si mai multi vicepresedinti, care sa acopere toate activitatile pe care le reprezentam. Functia de presedinte revine in fiecare an unei alte persoane. Astazi, membrii COTAR nu platesc cotizatii, filialele sustinandu-se singure.

Unul dintre punctele stabilite in protocolul semnat cu primul ministru a fost legat de imbunatatirea legislatiei privind combaterea „pirateriei“. Care sunt urmarile acestui demers?

Pentru a putea merge mai departe, trebuie ca toata lumea sa respecte legea. Ordonanta la care am lucrat va face ordine atat in activitatea scolilor de soferi, cat si in taximetrie si transport persoane. Prin acest act normativ, politia va putea ridica placutele de inmatriculare pentru orice autovehicul depistat fara documente in regula (autoturisme si autovehicule comerciale). Am dorit sa acordam competente sporite politiei, deoarece am constatat foarte multa subiectivitate in controalele realizate in tara de catre inspectorii ARR. Efectele ordonantei incep deja sa fie percepute pe piata. De asemenea, vom continua negocierile cu CSA. Nu credem ca este normal ca o firma sa plateasca cu 50% mai mult pentru RCA fata de o persoana fizica, avand in vedere ca despagubirea este aceeasi. In plus, cele mai multe dintre masinile utilizate de catre firme sunt in leasing si platim si asigurare CASCO pentru ele. Suntem obligati sa avem RCA si la remorca, care nu merge niciodata singura si, oricum, in caz de accident, este solicitat RCA-ul de la camion. In Romania, toata lumea vrea bani, dar firmele nu sunt sac fara fund. Asigurarile functioneaza oricum cu mari dificultati. In mod normal, RCA ar trebui sa acopere si eventuale cheltuieli de spitalizare, dar pentru a obtine acesti bani se ajunge intotdeauna la procese.

Care este istoria ce a dus la intalnirea cu primul ministru?

Demersurile noastre au inceput din data de 15 mai 2009. Am depus la ministrul Radu Berceanu un memoriu prin care afirmam faptul ca in activitatile pe care le reprezentam exista o frauda fiscala de 300 de milioane de euro. Am primit un raspuns evaziv si nu s-a intamplat nimic. Am trimis un memoriu si la primul ministru, care l-a retrimis catre Ministerul Transporturilor si am ajuns la aceiasi oameni care ne-au ignorat si inainte. Ne-au invitat la discutii printr-un fax trimis la ora 8:30 pentru aceeasi zi la ora 10:00, iar noi eram chiar atunci in discutii la Parlament si din aceasta cauza nu am putut ajunge. Astfel, am depus un nou memoriu pe data de 23 februarie la toate autoritatile – Parlament, Guvern, Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne… Am ramas impresionat de corectitudinea si sinceritatea premierului. Cred in continuare ca primul ministru nu a stiut ce dorim pana in ziua in care ne-am intalnit. De asemenea, cred ca ministrul Berceanu a crezut ca miscarea noastra este una sindicala si nu una patronala. Primul ministru a inteles ca noi nu cerem decat o amendare cat mai puternica a pirateriei si astfel nu a fost nici o problema in a semna un protocol.

Cel mai important punct din protocolul semnat cu premierul este realizarea unei legi unice a transporturilor. Cand credeti ca se ajunge la forma finala a actului normativ si ce modificari veti sustine?

Ministerul a propus un graphic privind realizarea legii transportului, iar discutiile si textul final vor fi finalizate in doua luni conform acestui calendar. Noi am fi de acord si cu patru luni si sa fie emis de catre Guvern in vacanta parlamentara sub forma de ordonanta de urgenta. Astfel, ar trebui sa avem acest act normativ in luna august a acestui an. Noua lege a transporturilor ar trebui sa duca la abrogarea legii 92/2007, care nu a facut altceva decat sa distruga transportul judetean de pasageri. Toate traseele ar trebui sa se intoarca la Ministerul Transporturilor. De asemenea, COTAR isi doreste ca toate atestarile profesionale in transporturi sa fie date de catre asociatiile profesionale. Practic, tot ceea ce face astazi Ministerul Transporturilor sa fie preluat de catre societatea civila si ma refer inclusiv la licentierea activitatii. Astfel, vom scapa de abuzurile care au loc in prezent. De asemenea, ne dorim sa fim prezenti in toate consiliile de administratie care ne intereseaza, precum CNADNR sau ARR. Daca nu au nimic de ascuns, nu ar trebui sa aiba nici o problema ca participam si noi. Nu cred ca putem accepta un control unic din  artea Ministerului Transporturilor, pentru ca ajungem la un monopol. Controalele ARR de pana acum au demonstrat ca interesul lor este legat doar de spaga.

Credeti ca valabilitatea actualului program de transport interjudetean poate fi prelungita?

COTAR sustine prelungirea actualului program de transport pana in 2016, insa, in continuare, unii sustin prelungirea pana in 2013, dupa care sa urmeze liberalizarea pietei. In aceste conditii, credem ca ar fi mai bine sa avem atribuire in 2011 si sa obtinem licente valabile pana in 2016, prelungind in noua lege a transporturilor valabilitatea programului de transport la cinci ani. Oricum, noi ne dorim 2016 si cred ca toti ar trebui sa luptam pentru acest lucru. La intalnirea pe care am avut-o, ministrul Radu Berceanu a spus ca aceia care au licente cu valabilitate pana in 2011 vor participa la atribuire in 2011, iar traseele cu licente valabile pana in 2013 vor fi atribuite in 2013. Oricum, cele cu valabilitate 2013 sunt foarte putine. Daca Ministerul Transporturilor nu taraganeaza din diferite interese discutiile pe marginea legii transporturilor, aceasta ar trebui sa iasa in vara si astfel sa stabilim prelungirea actualului program de transport pana in 2016.

Ce recomandari aveti pentru firmele de transport?

Tuturor membrilor COTAR si tuturor transportatorilor le multumesc pentru sprijinul acordat si ii rog sa fie in continuare alaturi de ideile bune ale celor care ii reprezinta. Recomandarea mea pentru ei este aceea ca un om de afaceri, un patron trebuie sa fie pregatit pentru orice. Astazi, interesele politice conduc peste tot. Daca exista interese prin anumite partide de a ne frana pe noi, este posibil sa reuseasca. Exista deja infiltrare politica in transporturi. Oricum, nu ne dorim sa cream instabilitate in Romania, asa cum este in alte tari si de aceea vom gandi foarte bine lucrurile inainte de a initia un protest.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentIncotro ne indreptam?
Articolul următorPoti sa te aperi

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.