DUMAGAS: Noua abordare – creștere sustenabilă

Din anul 2014, o dată cu preluarea integrală de către un fond de investiții american, Dumagas a pus în aplicare un plan coerent de regândire a modelului de afaceri, bine adaptat la realitățile actuale ale pieței.

Mircea Vlah, director general Dumagas: „Dumagas a devenit o companie transparentă, cu o echipă care are încredere în performanțele ei, în capacitatea de a deveni furnizor strategic pentru clienții săi.”

Astăzi, principalele linii de business ale Dumagas sunt transportul internațional în Comunitate, realizat cu o flotă nouă de camioane (120 ansambluri), transportul internațional pe zona Europa Centrală și de Est, plus Turcia, cu o flotă proprie și subcontractori, și transport național.

La acestea se adaugă un depozit la temperatură controlată (5.000 mp) și distribuție capilară, precum și service-ul propriu, care a devenit, de asemenea, o linie de business, atrăgând tot mai mulți clienți.

Agonie și extaz

Povestea Dumagas pare a fi ruptă dintr-un roman. Compania a cunoscut o evoluție rapidă, devenind unul dintre cei mai mari transportatori români, înainte de aderarea țării noastre la UE. La acea vreme, a existat tendința de a dezvolta cât mai multe activități, compania putând, practic, oferi orice tip de transport.

Apoi a urmat criza, iar Dumagas a fost puternic afectată. Un fond de investiții american a preluat, în două etape, integral, compania, însă, chiar și așa, anul 2014 a fost unul de cumpănă.

„Existau pierderi operaționale mari. Am analizat fiecare linie de business în parte și am început reorganizarea”, a arătat Mircea Vlah, director general Dumagas.

Pentru transportul național, compania a început să lucreze cu subcontractori, fluxurile logistice au fost schimbate, echipa reorganizată, iar capetele tractor, utilizate până atunci pentru transport intern, au fost scoase la vânzare.

„Au fost primele rezultate pozitive. Am scăpat de pierderi și ne-am asigurat cash-flow prin vânzarea flotei de intern”, a explicat Mircea Vlah. Flota depășea, la acel moment, 400 de camioane. Au fost verificate, de asemenea, contractele cu clienții și s-au renegociat tarifele, acolo unde acestea nu acopereau costurile.

„Unii clienți au acceptat renegocierea tarifului, iar cu alții am oprit colaborarea și, ulterior, ne-au solicitat din nou serviciile, de această dată la tarife corecte, după ce au constatat că nu se pot descurca”, a completat directorul general Dumagas.

Însă principalele schimbări au avut loc chiar în interiorul companiei. „S-a schimbat mult structura companiei și, în primul rând, s-a renunțat la ideea managementului directiv (decizia concentrată la o singură persoană) și s-a încurajat managementul consultativ. Am încurajat echipa să ia decizii, să propună soluții, pentru că foarte mulți au o experiență importantă. Astfel, am putut reacționa rapid la schimbările pieței”, a precizat Mircea Vlah.

Merită menționate și cele două linii de business vândute în ultimii anii. „Am renunțat la divizia de cisterne alimentare, deoarece aceasta își atinsese maturitatea. Ajunsesem să fim lideri regionali, cu o flotă de 70 de cisterne.

Întreaga linie de business a fost vândută către Klacska (mașini, șoferi, contracte), iar noi am beneficiat de o importantă infuzie de cash. De asemenea, depozitul din București reprezenta o linie de business fără viitor și trebuia să decidem între o investiție majoră (nu dispuneam de resursele necesare) și vânzare. Astfel, am decis să vindem afacerea către Van Moer”, a spus Mircea Vlah.

Dezvoltare și flexibilitate

Transportul internațional reprezintă, la ora actuală, 70% din cifra de afaceri Dumagas.

Pentru cele 120 de camioane EURO 6, MAN și Renault Trucks, managementul Dumagas a decis o specializare zonală. „Am reușit ca flota de internațional să fie ținută pe comenzi de către echipa din Craiova – nu am mers pe modelul de a lăsa camioanele să fie gestionate de către un expeditor.

Diferența de profitabilitate este incredibilă. În plus, ne-am stabilit o zonă de interes (zonă de concentrare) și facem transporturi numai în acea zonă: Germania – Italia și Anglia – Italia”, a explicat Mircea Vlah.

În ceea ce privește transportul pe Europa Centrală și de Est, precum și Turcia, Dumagas s-a concentrat pe încheierea de contracte cu clienții direcți. „Ne propunem să creștem, păstrând un grad ridicat de flexibilitate, mai ales că modificările legislative europene creează multă incertitudine”, a arătat directorul general Dumagas.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.