E cineva acolo?

Ca orice descoperire dramatică, subiectul camioanelor fără șoferi este unul emoțional, dar, din momentul în care ne convingem că este o soluție sigură, studiile de caz economice și de protecția mediului se dovedesc a fi convingătoare. Oricine urmărește evoluția tehnologiei din domeniu știe că nu mai este vorba despre un scenariu SF, ci despre realitate. Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, a trecut în revistă câteva aspecte privind acest subiect.

După cum știm, în luna aprilie a acestui an, Eric Jonnaert, președintele organismului care a reunit constructorii de camioane DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania și Volvo, a confirmat șase convoaie de două sau trei camioane interconectate, fiecare dintre aceste convoaie terminând cu succes o cursă de test cu punct terminus portul Rotterdam, cu start în Suedia, Germania și Belgia.

Cea mai lungă distanță a fost parcursă de trei camioane Scania, care au pornit din Stockholm, au traversat Podul și tunelul Oresund, cu o lungime de 10 mile, către Danemarca, apoi au coborât către Germania și Olanda. În același timp, Daimler a montat sistemul „higway pilot” pe Mercedes-Benz Actros și a testat camioanele autonome pe autostrăzile germane. De anul trecut și până acum, „highway pilot” a parcurs peste 300.000 km, pe rute de test din Germania și Statele Unite. În Marea Britanie, anul acesta se anticipează realizarea unui test, susținut de Guvern, pe o porțiune a autostrăzii M6.

Mai este încă un drum lung de parcurs, mai ales în direcția regulamentelor și aprobărilor necesare, dar potențialul pe care îl au camioanele autonome îi face să saliveze pe managerii de flote, pe specialiștii în resurse umane și pe directorii financiari ai firmelor de transport.

Vigilant subliniază că una dintre cele mai mari provocări pentru industria transporturilor este, desigur, criza de șoferi profesioniști calificați, având in vedere că nu prea sunt semne că noua generație ar vrea să-și petreacă timpul la volan. Numai în Marea Britanie, Asociația Transporturilor de Marfă spune că există o „gaură” de 45.000 șoferi de cursă lungă. Un peisaj asemănător se poate admira și în alte părți ale Europei și în Statele Unite. „Populația” șoferilor este îmbătrânită, iar perspectivele nu sunt foarte surâzătoare, în lipsa unui miracol care ar putea crește spectaculos popularitatea acestei meserii.

Astfel, camioanele fără șofer ar rezolva aceste probleme dintr-un foc. Cu siguranță, nu pe termen scurt, dar, având în vedere progresul tehnologic, este vorba mai degrabă despre „când” decât despre „dacă”.

Otto – o soluție de retrofit

În timp ce mass media de larg consum au tendința de a se concentra mai mult asupra autoturismelor autonome, în luna mai a acestui an, atenția a fost captată de un grup de foști angajați Google, Apple și Tesla, care au lansat Otto, un program autofinanțat, care are ca obiectiv convertirea camioanelor în vehicule autonome. Reportaje la BBC, CNBC, New York Times și alte media au subliniat faptul că, în loc să producă vehicule de la zero, Otto va introduce kituri care pot fi montate pe camioanele din flotele deja existente. Se raportează că aceste kituri Otto vor include camere de luat vederi, radar, senzori de supraveghere lidar care vor permite camionului să se mențină pe banda de circulație, să păstreze o viteză preselectată și să încetinească sau să se oprească atunci când este necesar. Conform media online, în SUA, Otto a montat deja kitul pe o mică flotă de camioane, care au parcurs ceva kilometri – chiar și fără șofer de siguranță – pe autostrăzile din Nevada.

În plus, un articol, care include comentariile unuia dintre co-fondatorii Otto, spune că acest kit va ieși pe piață la un preț reprezentând „o mică fracțiune” din prețul unui cap tractor nou.

Otto funcționează numai pe autostrăzi, dar, așa cum a subliniat cofondatorul său, în Statele Unite sunt peste 350.000 km de autostrăzi. De asemenea, sunt în jur de 4,3 milioane camioane, care transportă 14 miliarde de tone pe an, reprezentând 70% din mărfurile rulate in State. Deci este vorba despre o piață cu un potențial uriaș. Cei implicați în program au în plan să realizeze o rută de transport marfă în viitorul apropiat, pentru a demonstra viabilitatea comercială a soluției lor.

Toate bune și frumoase…

Toate astea sună bine, nu trebuie să-ți mai faci probleme că n-ai șoferi, nu trebuie să cumperi camioane noi și nu mai trebuie să îți faci probleme privind timpii de conducere și odihnă, parcarea, opririle pentru alimentare etc.

Dar, în acest punct, trebuie să aducem vorba despre convoaiele de camioane, deoarece, pentru moment, acestea sunt mai de actualitate decât vehiculele complet autonome. Nu vă faceți însă probleme, chiar și așa este vorba de un mare salt înainte.

Reamintim definiția convoiului de camioane, așa cum este ea prezentată de către site-ul www.eutruckplatooning.com. Aceasta spune că plutonul de camioane „…include un număr de camioane echipate cu sisteme de asistență a conducerii, urmându-se îndeaproape unul pe celălalt. Este format un convoi din camioane conduse de tehnologii inteligente, care comunică între ele. Convoaiele sunt inovative și promit să aibă un potențial mare în sectorul transporturilor.

Camioanele de urmărire frânând prompt, cu timp de reacție zero, siguranța rutieră este îmbunătățită. «Platooning-ul» este, de asemenea, un instrument de reducere a costurilor, camioanele rulând aproape unul de celălalt, la o viteză constantă. Acest lucru înseamnă un consum mai redus de combustibil și mai puține emisii de CO2. Și, în fine, mersul în convoi fluidizează fluxul traficului și previne producerea de cozi pe autostrăzi. Distanța scurtă între camioane înseamnă mai puțin spațiu ocupat pe autostradă. În același timp, impactul mersului în convoi depășește sectorul transporturilor. Conducerea automată și mobilitatea inteligentă oferă șanse realiste de optimizare a pieței muncii, a logisticii și a industriei.”

Nu există niciun dubiu că mersul în convoi reprezintă pasul următor către condusul automat. Deși este nevoie, încă, de șoferi care, după lege, trebuie să țină mâinile pe volan, preluarea unei părți a activității de către sistemele de la bordul vehiculelor va aduce o serie de beneficii, dintre care nu cel mai lipsit de importanță fiind potențialul unei reduceri de 10% a consumului de combustibil pentru camioanele de urmărire.

Bloomberg a raportat că producătorii de vehicule se așteaptă ca mersul în convoi să devină o realitate în 2020, teorie în sprijinul căreia vine faptul că multe dintre cami0oanele construite în ultimii ani sunt deja echipate cu senzori care alertează șoferii când părăsesc neintenționat banda de circulație sau se apropie prea mult de un alt vehicul. Constructorii spun că adăugarea direcției și frânării automate nu ar trebui să fie o operațiune complicată. Articolul citează, de asemenea, un profesor de logistică de la Universitatea din Delft (Olanda), care a spus că jumătate din flotele mari de camioane ale Europei (750.000 camioane) ar putea fi pregătite de „platooning” până în 2025.

Ce lipsește?

Desigur, sunt încă destule riscuri și piedici care trebuie abordate înainte de a profita de beneficiile acestei noi tehnologii. În primul rând, este nevoie de o legislație specifică și standardizată de-a lungul mai multor state. Trebuie create rampe de urcare-coborâre, care să permită șoferilor să aducă vehiculele pe autostradă, de unde pilotul automat să preia controlul. De asemenea, ar fi o idee bună crearea unor benzi dedicate. Iar sistemul va lucra bine în țări care au secțiuni lungi și neîntrerupte de autostradă.

Un raport realizat vara trecută de către compania de consultanță Frost & Sullivan precizează că perspectiva automatizării de nivel 4 „fără șofer în cabină” este încă destul de îndepărtată, considerând că vor fi numai vreo 300 de astfel de camioane pe autostrăzile publice prin 2035. Dar rămâne de văzut ce se va întâmpla cu în realitate.

Chiar dacă încă nu cred în această perspectivă, specialiștii din domeniul securității supply-chain-ului nu pot ignora perspectiva unei lumi în care camioanele se mișcă 24 de ore pe zi. Cu 85,7% din incidentele legate de mărfuri înregistrate de TAPA EMEA IIS în 2015 implicând camioanele, dintre acestea 60% producându-se în spații de parcare nesecurizate sau securizate, ne-am putea gândi că mersul în pluton și, într-o bună zi, camioanele autonome vor fi cel mai bun lucru care s-ar putea întâmpla în domeniul securității din supply-chain.

Sursa: Vigilant, buletinul informativ TAPA EMEA, ediția din iunie

Traducerea și adaptarea:

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.