România a aderat, la începutul lui 2019, la Protocolul Adițional privind scrisoarea electronică de însoțire (e-CMR), prin Legea 29 din 10 ianuarie. Normele de aplicare nu au mai fost, însă, emise.
Sunt beneficii care trebuie, chiar și așa, luate în calcul, mai ales în condițiile în care companii concurente din afara României le pot accesa. Poate lucrurile se vor regla, la nivel legislativ, și pe plan național…
În ciuda intervențiilor repetate făcute de UNTRR la nivelul Ministerului Transporturilor, normele care ar așeza, în mod real, România pe harta e-CMR se lasă așteptate, la mai bine de 3 ani de la adoptarea legii.
Ce poate oferi e-CMR?
În formatul său pe hârtie, scrisoarea de trăsură CMR aduce beneficii multiple:
- armonizează condițiile contractuale pentru mărfurile transportate rutier și
- ajută la facilitarea transportului de mărfuri în ansamblu.
O soluție globală e-CMR ar păstra toate aceste beneficii, dar ar face sistemul mai modern, eliminând hârtiile și costurile de manipulare.
Potrivit IRU, unele dintre beneficiile cheie ale e-CMR includ:
- costuri mai mici
- administrare mai rapidă, fără manipulare a hârtiei
- facturare mai rapidă
- reducerea discrepanțelor de livrare și recepție
- transparență crescută
- date precise
- controlul și monitorizarea transportului
- acces în timp real la informații și dovada ridicării și livrării.
Datorită naturii sale digitale, e-CMR poate fi ușor integrat și cu alte servicii utilizate de companiile de transport, precum declarațiile vamale sau servicii de transport și management al flotei.
Ce este o platformă e-CMR?
Există platforme disponibile pentru scrisorile de transport digitale, care conferă expeditorilor, transportatorilor și destinatarilor mai mult control asupra procesului logistic. Fiecare parte se poate alătura unei platforme alese și poate folosi adesea softul propriu al companiei, pentru a schimba date, a aplica semnături digitale, pentru primire sau livrare și pentru a urmări situația expedierilor.
Platformele e-CMR permit expeditorilor, transportatorilor și destinatarilor să lucreze cu o interfață unică, uniformă, sigură și standardizată. În concluzie, trimiterea, comunicarea, urmărirea și semnarea sunt complet fără hârtie, toți cei implicați beneficiind de o comunicare mai bună, de mai puțini pași administrativi și de un serviciu mai rapid, la costuri mai mici.
Intrat în vigoare în 2011, protocolul e-CMR a fost ratificat până în prezent de 27 țări:
- Belarus
- Bulgaria
- Republica Cehă
- Danemarca
- Elveția
- Estonia
- Finlanda
- Franța
- Iran
- Letonia
- Lituania
- Luxemburg
- Moldova
- Norvegia
- Polonia
- Portugalia
- România
- Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord
- Rusia
- Slovacia
- Slovenia
- Spania
- Suedia
- Tadjikistan
- Turcia
- Țările de Jos
e-CMR pentru expeditori
- Un standard, un mod de lucru
- Gestionarea și controlul lanțului logistic
- Fără hârtie
- Lanțul poate fi organizat mai eficient
- Informații privind timpii de preluare și livrare
- Planificare mai bună, facturare mai rapidă
- Acțiune directă, orientată spre client, în caz de urgență.
e-CMR pentru transportatori
- Un standard, un mod de lucru
- Serviciu mai bun – satisfacție crescută a clientului
- Nu mai este nevoie de scrisorile de transport scrise de mână și tipărite pe hârtie, care sunt consumatoare de timp
- Mai puține solicitări telefonice
- Metodă sigură și corectă pentru semnare.
e-CMR pentru destinatari
- Un standard, un mod de lucru
- Mai puține solicitări telefonice privitoare la transport
- Certitudinea juridică este asigurată prin dovezile electronice de livrare (POD)
- Deteriorările, defectele și întârzierile sunt raportate rapid
- Nu mai este necesară scanarea și arhivarea manuală a scrisorilor de transport
- O mai bună planificare datorită informațiilor privind timpii de livrare.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro