E-TRANSPORT. MONITORIZAREA PRIN GPS: Clarificări…

Amenzile prevăzute de OUG 41/2022 privind monitorizarea transporturilor rutiere prin GPS în România sunt în vigoare de la 1 aprilie, dar încă rămân multe reglaje de făcut.

Aplicația e-Transport ridică, încă, probleme, o parte dintre ele scoase în evidență de UNTRR, în urma semnalelor primite de la operatorii de transport, care au putut-o testa, în perioada 15 iulie 2024-31 martie 2025. Iată câteva.

  1. Serviciile GPS care utilizează aplicația prin API
  • API pus la dispoziție de MF-ANAF nu funcționează corect. Datele nu se întorc către serverul operatorului de GPS/Transportator și, în acest caz, o parte dintre operațiuni nu funcționează corect.
  • Furnizorii GPS nu au reușit automatizarea 100% a fluxurilor de transmitere a datelor. Acestea se fac manual, cu un operator uman, la sediul firmei, iar pentru funcționarea optimă a sistemului de monitorizare, firmele de transport au investit bani în GPS și soft, precum și în minimum 2 angajați, în cursul zilei, care să pornească și să închidă monitorizările GPS. Pe perioada nopții, nu se justifică, însă, angajarea suplimentară a operatorilor umani.
  • Nu există instrucțiuni legate de perioada în care GPS nu se conectează la rețea.
  • Nu e clar ce se întâmplă când avem coduri UIT multiple.
  • Nu există proceduri pentru situațiile în care capul tractor aduce remorca la sediul firmei, fără să descarce marfa (aceasta fiind programată peste 1-2 zile la descărcare) și încarcă altă remorcă pentru un alt transport. Cum se închide GPS? Cum se redeschide, având în vedere că marfa încă nu figurează descărcată?
  1. Aplicația pe mobil
  • Codurile UIT, deși introduse corect în telefon, nu se pot conecta cu numărul mașinii.
  • Nu este rezolvată problema codurilor UIT multiple și șoferul nu știe pe care trebuie să îl introducă primul. De multe, ori din 10 coduri UIT, aplicația nu pornește decât cu unul dintre ele.

De menționat că, la data închiderii ediției, Ghidul Aplicației Mobile e-Transport nu era disponibil, în secțiunea dedicară e-Transport de pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Probleme în vamă

Neconcordanțe apar și în vamă. Potrivit UNTRR, autoritățile vamale din anumite puncte de frontieră au aplicat, în mod eronat, prevederile care exclud explicit tranzitul de la obligațiile de raportare în Sistemul RO e-Transport. „Contrar dispozițiilor legale, care stipulează că mărfurile aflate în tranzit internațional, însoțite de documente vamale (T1, T2 sau carnet TIR), nu necesită cod UIT și nu trebuie monitorizate prin GPS, mai mulți lucrători vamali au obligat șoferii aflați în tranzit să instaleze și să utilizeze aplicația e-Transport, pe telefonul mobil. Această solicitare este nu doar abuzivă, ci și imposibil de aplicat, în lipsa unui cod UIT, ceea ce a condus la blocaje în punctele de trecere a frontierei.”

Răspunsul Autorității Vamale Române (AVR) a fost că „utilizarea modulelor informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, cât și a dispozitivelor care transmit date de monitorizare a vehiculului și care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, se aplică doar pentru transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, în cazurile menționate la art. 8 din OUG 41/2022”. Potrivit UNTRR, acest mesaj a fost transmis și către Direcțiile Regionale Vamale.

Amenzi substanțiale

Operatorii de transport: amenzi între 10.000-50.000 de lei (persoane fizice) și 20.000-100.000 de lei (persoane juridice), dacă nu asigură transmiterea datelor de localizare GPS, pentru transporturile care intră sub incidența sistemului.

Șoferii: amenzi între 5.000-10.000 de lei, în caz că nu pornesc dispozitivul GPS înainte de începerea transportului, sau nu îl opresc după livrarea mărfii sau ieșirea din România.

UNTRR: „Având în vedere investițiile efectuate de operatorii de transport, care efectuează transporturi internaționale, în tahograful G2V2 (cerință UE), ar trebui ca vehiculele dotate cu tahografe inteligente de generația a 2-a, versiunea a 2-a, să fie scutite de această monitorizare.”

Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.