Toate meseriile au evoluat și s-au transformat, odată cu dezvoltarea tehnologiilor noi și a automatizărilor de procese. Nici șoferii nu sunt ocoliți de aceste transformări.

Daca manipulantul din depozit nu avea nevoie de educație și trebuia doar să mute marfa după indicațiile superiorilor, astăzi trebuie să fie specializat, un profesionist adevărat, care trebuie să utilizeze echipamente de identificare locații și marfă precum pick-by-voice, pick-by-light, scannere în variante diferite, utilizarea de sisteme informatice pe scannere tradiționale, sau chiar pe telefon, variante tot mai complexe de mașini de înfoliat programabile, sisteme de avertizare, imprimante, sisteme și metode de securizare, legislație de protecția muncii și securitate… și multe altele. La fel și stivuitoriștii, pentru care era suficientă obținerea carnetului, acum trebuie sa lucreze cu echipamente pe care sunt implementate sisteme avansate de control, cu sisteme de scanare, detalii avansate de fizică despre marfă, masă, centru de greutate, stabilitate, sisteme de înfoliere, senzoristică… sisteme de depozitare… și lista nu se termină aici.
Anul acesta este anul șoferilor, pentru care nu mai este suficient carnetul de șofer profesionist și, eventual, cursuri de conducere preventivă și ADR, ci trebuie să fie managerii activității lor cu competente multiple.
Deja trebuie să își gestioneze:
- Activitatea personală – timpii de lucru, echipamente de protecție, analize, teste, concedii, raportări, foi de parcurs, cursuri de perfecționare, limbi străine.
- Vehiculul – utilizarea echipamentelor de pe vehicul, din ce în ce mai multe și mai sofisticate, cunoștințe despre anvelopa perfecta pentru activitatea pe care o desfășoară, întreținere și mentenanță, sistemele informatice, calculatoare și alte echipamente sofisticate, precum și sisteme de manipulare marfă: cărucioare, transpalete manuale și electrice, sisteme de andocare.
- Costurile – optimizarea vitezei pentru eficientizarea consumului de combustibil, utilizarea în camion a echipamentelor de încărcare descărcare corecte pentru păstrarea compartimentului marfă în bune condiții.
- Traseul – Optimizare rute reguli de parcare în sistem securizat, geografia traseelor sigure.
- Marfa – cunoștințe despre mărfuri, greutate, volum, ambalaje, paleți, sisteme de protecție și securitate, reguli de încărcare și arimare corectă, operațiuni de înfoliere/reînfoliere.
- Documente – identificarea diferitelor tipuri de documente și completarea corectă a acestora, respectarea regulilor de păstrare, înregistrare și împărțire pe destinații.
- Clienți – cunoștințe avansate de comunicare, activitate și program de lucru al clienților, cerințe și restricții.
- e-Transport – blamat de mulți dar pentru mine reprezintă acel „șut în dos” suficient de puternic ca să avanseze utilizatorii acestui sistem cu cel puțin cinci ani înainte.
e-Transport…
Sistemul e-Transport a fost implementat pentru a facilita urmărirea și gestionarea partidelor de bunuri cu transport rutier, asigurând conformitatea cu legislația în vigoare și reducerea riscurilor legate de fraude.
Astfel, clienții transportatorilor trebuie, în sfârșit, să aibă baze de date corecte, documente corecte, înregistrări corecte și, ceea ce este cel mai important: RELAȚII CORECTE CU TRANSPORTATORII ȘI COMPANIILE DE TRANSPORT. Și dacă până acum au avut sisteme informatice implementate rudimentar, acum trebuie sa evolueze.
Impactul asupra companiilor de transport nu este atât de puternic, dar reglementarea educă și schimbă relațiile dintre clienți, transportatori și clienții clienților, care devin tot mai personale… iar șoferului i s-a păstrat un loc privilegiat.
Pentru a beneficia la maximum de avantajele acestui sistem și a evita eventualele sancțiuni, transportatorii trebuie să adopte un comportament corect și responsabil, în utilizarea e-Transport.
Nu este niciun secret față de ceea ce am scris mai sus că este responsabil Șoferul-Manager, dar se impune o disciplină a pașilor ce trebuie parcurși exact așa cum scrie la carte.
- Obligațiile transportatorilor
- Declararea în timp util a transporturilor.
- Asigurarea că informațiile introduse în sistem sunt corecte și complete.
- Respectarea procedurilor legislative specifice.
- Documente necesare
Verificați că aveți toate documentele necesare înainte de începerea transportului!
- Codul unic generat de sistemul e-Transport.
- Facturi, avize de însoțire a mărfii și alte documente justificative.
- Acte privind vehiculul și conducătorul auto.
- Corectitudinea datelor introduse
- Introduceți datele despre bunuri, traseu și vehicul cu atenție sporită, pentru a evita erorile care pot duce la sancțiuni.
- Actualizați informațiile, în caz de modificări ale traseului sau ale vehiculului utilizat.
- Colaborarea cu beneficiarii și expeditorii
- Comunicați eficient cu beneficiarii și expeditorii, pentru a sincroniza informațiile despre transport.
- Asigurați-vă că toate documentele aferente sunt pregătite și corelate cu datele introduse în e-Transport.
- Respectarea termenelor
- Declarați transporturile în termenele specificate de legislație.
- Evitați întârzierile sau neconformitățile care pot atrage penalități.
- Rolul conducătorului auto
- Instruiți conducătorii auto: asigurați-vă că șoferii înțeleg importanța sistemului e-Transport și cunosc responsabilitățile lor.
- Transportul documentelor: șoferii trebuie să dețină și să prezinte documentele relevante la cererea autorităților de control.
- Gestionarea controalelor
- Cooperați cu autoritățile competente în timpul controalelor.
- Furnizați documentele și informațiile solicitate, pentru a demonstra conformitatea transportului cu legislația.
- Evitarea abaterilor
- Nu efectuați transporturi neautorizate, sau fără declarația corespunzătoare în sistemul e-Transport.
- Verificați periodic actualizările legislative, pentru a rămâne în conformitate.
- Beneficiile respectării regulilor
- Reducerea riscurilor legale și a sancțiunilor.
- Creșterea încrederii clienților și partenerilor.
- Optimizarea proceselor operaționale prin utilizarea corectă a tehnologiei.
Respectarea regulilor privind utilizarea sistemului e-Transport este esențială pentru a asigura conformitatea și succesul în activitatea de transport.
Prin adoptarea unui comportament responsabil, transportatorii pot contribui la un mediu de afaceri mai transparent și mai eficient.
Ghid de utilizare cod UIT de către șoferi
Ținând cont de toate acestea, devine clar că șoferul trebuie să cunoască și să verifice la încărcare atât documentele, cât și marfa, dar, mai ales, dacă are cod UIT sau nu. Apoi, la intrarea pe teritoriul României, să se asigure că are GPS-ul mașinii legat la ANAF, sau (dacă nu) să pornească aplicația și să introducă informația pe telefon. Iar, în acest context, trebuie să aibă o pregătire, neceruta până acum, la acest nivel, de competențe digitale și economice.
Datorită acestei conjuncturi, și eu am decis să am o relație mai apropiată cu firmele de transport, să le vin în ajutor. Am început cu un ghid de utilizare cod UIT de către șoferi, pe care îl pot avea la ei atât electronic, cât și printat de companie, în format agendă A5. (Îl pot solicita la adresa anca.bunea@supply-chain.ro)
Ghid pentru șoferi și aplicația GPS
Va urma un ghid pentru șoferi și pentru aplicația GPS (în momentul în care aceasta va fi stabilă în formă finală la ANAF), atât în engleză cât și în română… pentru ca ȘOFERII SĂ FIE MANAGERI BUNI.
Adriana PĂLĂȘAN
managing partner
Supply Chain Management Center
adriana.palasan@supply-chain.ro