Calitatea sperie

Credeți că o nouă legislație europeană poate rezolva conflictul dintre transportatorii din Est și cei din Occident?

Mă gândesc la o cursă de triatlon – nu este un sport foarte mediatizat și majoritatea fanilor sunt chiar cei care practică acest sport – ca în transporturi.

Concurenții iau startul și, după prima probă (înotul), este evident că există niște favoriți (au mai multă tradiție în legătură cu această disciplină și, poate, s-au antrenat mai mult)…

Apoi vine partea de bicicletă… și acum apar problemele – plutonul din spate, care părea format, în întregime, din amatori și cu echipamente de slabă calitate, se apropie vertiginos. Bicicletele sunt, acum, de cea mai bună calitate și „amatorii” demonstrează o putere și o rezistență surprinzătoare. Cum se simt, oare, favoriții? Simt că ceva nu este în regulă, studiază regulamentul competiției, caută soluții pentru a-i încetinii pe venetici…

În caz contrar, toate așteptările, inclusiv ale organizatorilor, vor fi răsturnate. Începe să se vorbească despre culoarea echipamentului, despre ce a mâncat fiecare la cină, sau câtă apă trebuie băută în timpul cursei.

Ce legătură au toate acestea cu competiția?! Ne putem gândi că perioada legată de aderarea la UE și criza care a urmat imediat a reprezentat proba de înot pentru transportatorii români (asemănător cu ceilalți Est-europeni).

Era evident decalajul de experiență, capital și acces la cei mai importanți clienți. Însă, o dată criza depășită, firmele de transport din Est încep atacul chiar pe terenul occidentalilor – cu o flotă nouă, multă ambiție și… cel mai îngrijorător, un know-how care aproape anulează experiența firmelor din Vest, ajunse, unele, la a treia sau a patra generație de antreprenori.

Merită menționat faptul că tehnologia a jucat un rol important aici. În special, producătorii de vehicule comerciale au încurajat infuzia de tehnologie de ultimă generație, care a dus la un proces rapid de scădere și, totodată, „nivelare” a costurilor operaționale înregistrate de către transportatori.

De asemenea, oferta consistentă de mijloace manageriale moderne, însoțite de soluții IT dedicate, au anihilat mult din avantajul experienței superioare a occidentalilor. În aceste condiții, firmele Est-europene au avut efectul unei forțe invadatoare! Nu aspectele cel mai adesea scoase în față (șoferi indisciplinați, hoți, bețivi sau, dimpotrivă, abuzați de patroni) au produs teama și nemulțumirea.

Ci faptul că firmele din Est pot livra, cantitativ și calitativ, servicii similare. Calitatea sperie! Nemulțumirea occidentalilor este firească – sunt dați la o parte, fără să fi făcut vreo greșeală. Iar discuțiile legate de plata șoferilor, cât și unde dorm și cât de des ajung acasă…

indiferent de forma finală a unei noi legislații, nemulțumirea nu va dispă- rea. În triatlon, ca și în economia de piață, concurența este nu numai firească, ci, chiar, obligatorie – ținerile de tricou, sau descalificări, fără o bază bine întemeiată, nu sunt permise și riscă să frângă însuși fundamentul competiției (Uniunii).

Și atunci? Salut, ca pe un lucru extrem de important, deschiderea internațională a patronatelor în transporturi și, de asemenea, merită felicitate companiile românești (tot mai multe) care își deschid filiale în țări occidentale.

Până la urmă, problema este una de percepție – Est-Vest. Iar direcția trebuie să fie una bine definită – un singur tip de jucător, unul european! Doar privindu-ne ca egali putem concura, în mod real, în aceeași competiție.

Așa că, puneți-vă întrebarea: cine sunteți? Cetățean și antreprenor… europ… Pot doar spera ca ultima probă a competiției, alergarea, să ne găsească pe toți, împreună, umăr la umăr.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ