Consumatorul captiv

„Muncesc doar pentru șoferi, bănci și producători de camioane!” – așa se plâng mulți dintre transportatori. Mai adăugăm societățile de asigurare, furnizorii de carburant și, bineînțeles, statul și ajungem la o imagine grăitoare a „cercului” în care se învârte fiecare transportator. Și, aparent, din toate relațiile dezvoltate, firma de transport iese cel mai prost.

Nimic nou sub soare, veți spune, însă, în ultima vreme, chiar furnizorii transportatorilor au început să afirme că tarifele de transport trebuie să crească. Sesizați diferența!? Mai avem puțin și furnizorii transportatorilor vor negocia direct cu clienții acestora, pentru tarife care să asigure… ce? Supraviețuirea? Dar ce este o firmă privată – un mustang liber, care aleargă pe câmpiile nemărginite, sau un cal de căruță, bine strâns în hățuri și hrănit după nevoie?

Sigur, problema este că nu mai există „câmpii nemărginite”, pentru că au fost trasate drumuri peste tot – proaste, insuficiente și pline de gropi, însă, aparent, reprezintă, astăzi, singura soluție posibilă.

Trăim într-o societate de consum și astfel, cu toții consumăm… însă cât și cum? Sunt două potențiale opțiuni – alegerea simplă este să te lași dus de curent și să speri că orice greșeală îți va fi semnalată la timp – „consumul excesiv de alcool și grăsimi…”, sau „consumați doi litri de lichide pe zi”, sau, de ce nu, „majorați tarifele de transport, pentru o viață sănătoasă a firmei”. Cea de-a doua opțiune este să cercetezi singur, să nu te lași digerat în marele stomac al consumatorismului. În timp, vei dezvolta o gamă mult mai largă de sfaturi care merită urmate și vei fi prevenit mai repede asupra schimbărilor ce urmează să aibă loc, însă există o problemă. Această abordare presupune efort… mult efort și continuu.

Să ne întoarcem la tema acestui editorial – creșterea tarifelor! Așteptăm să crească „de la sine”, să facă cineva „o intervenție”?

Să încercăm abordarea activă (liberă) – vă aranjați, vă îmbrăcați într-un costum elegant, vă parfumați, totul potrivit cu scopul, momentul și partenerul de discuție și… acum începe partea dificilă! Care este strategia câștigătoare? Cum puteți încheia contractul în termenii doriți? Nu are sens să detaliez faptul că o solicitare abruptă de majorare a tarifului este, probabil, cea mai neinspirată idee.

Dar dacă v-ați putea atinge scopurile fără ca măcar să aduceți vorba despre bani?

Am ajuns la momentul pe care l-am amânat cât am putut de mult, acela de a vă recomanda să citiți cărți.

Vă propun trei titluri – „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri”, de Neagu Djuvara, „Secretele succesului”, de Dale Carnegie și „Gândire rapidă, gândire lentă”, de Daniel Kahneman – pentru că este nevoie de o bază de plecare realistă, o capacitate cât mai bună de a crea și menține echipe funcționale și de tehnici care să te ferească de potențialele manipulări (tot mai numeroase și greu de depistat).

Am ezitat, până acum, să fac acest lucru, din mai multe motive. În primul rând, am considerat că noi, echipa Ziua Cargo și specialiștii, pe diferite domenii, care colaborează cu revista, suntem cei care trebuie să citească cărțile importante și, apoi, să vă ofere, într-o formă simplificată, informațiile elocvente. Apoi, citirea unei cărți implică timp, concentrare și, cel mai îngrijorător, în cazul unei cărți bune, cititorul se schimbă. Jurnaliștii ar trebui să fie precauți, să nu caute schimbarea cititorilor. Totuși, libertatea are prioritate.

Întotdeauna, libertatea a fost atinsă și menținută cu sacrificii, iar, astăzi, sacrificiul este reprezentat de pregătire, de capacitatea de a înțelege.

Și dacă vă trec prin minte, cumva, de acum înainte, idei cu iz absolutist, precum – „altfel nu se poate”, „este singura soluție”, „este maximul posibil”, „doar așa se face” – aveți în vedere că este posibil să fi devenit victimă a unei manipulări.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ