EFE IMPEX 72. Orice companie trăiește prin oameni

Compania EFE Impex 72 se poate lăuda cu o experiență de peste 20 de ani, în domeniul transporturilor și expedițiilor, îmbinând, cu succes, ambele activități. De altfel, „… o casă de expediție, ca să înțeleagă fenomenul și să activeze în cunoștință de cauză, ar trebui să aibă un minimum de 2-3 camioane”, ne-a mărturisit Dan Grigorescu, directorul general al companiei.

Pornind, înainte de anul 2000, în vânzări și, în paralel, cu o firmă care avea un alt obiect de activitate, Dan Grigorescu a decis, alături de prietenii săi, să intre într-un domeniu pe care, ca vânzător, începuse să îl cunoască și care se plia pe o necesitate acută a pieței, mai ales în contextul apariției marilor lanțuri de supermarketuri: transporturile rutiere interne. „Am cumpărat un camion MAN cu remorcă. Erau vremurile când încă transporturile lucrau oarecum pe stil vechi, orice transport plătindu-se tur-retur. În perioada respectivă, am evoluat destul de bine, pentru că, lucrând în vânzări, aveam obișnuința de a merge să caut clienți care au nevoie de transport”, își amintește directorul general al EFE Impex 72. În doi ani de zile, activitatea s-a dezvoltat, punându-se bazele și ale unei companii de logistică, cu un depozit de 400 mp, profitând de un moment favorabil al pieței, în care marile lanțuri de magazine erau în căutare de logisticieni. Au urmat contracte cu clienți care deserveau marile lanțuri de supermarketuri și care aveau nevoie de transporturi dedicate. Acesta a fost momentul în care flota s-a dezvoltat, ajungând, în timp, la 10 camioane.

„În perioada de top, acum 5-6 ani, am avut 10 camioane proprii, apoi, din lipsă de șoferi, am diminuat numărul. Am vrut, de asemenea, să înnoiesc flota. Unele începuseră să se învechească, deși întotdeauna am investit mai mult de 50% din câștig în camioane. Nu am rămas niciodată cu vreun camion în pană, ceea ce, la transportul intern, am văzut că se întâmplă adesea, în piață. Acum, avem două ansambluri cap tractor-semiremorcă și încă 3 semiremorci suplimentare. Avem în total 12 angajați”, spune Dan Grigorescu.

Dar activitatea de expediții s-a dezvoltat în mod constant, compania ajungând să lucreze în mod curent cu peste 800 de transportatori, 100 de camioane lucrând în exclusivitate, în permanență, pentru EFE.

Kilometrajul lunar depinde de multe aspecte. „Camioanele le folosesc acum și le-am folosit și înainte exact acolo unde aveam nevoie, unde există contracte pe niște transporturi pe care nimeni nu vrea să le facă, pentru că sunt nerentabile”, a declarat Dan Grigorescu.

Parteneriatul este cheia succesului

„Dezvoltarea activității de casă de expediții se datorează, în primul rând, faptului că suntem apreciați în piață. Niciodată n-am abandonat la greu nici clientul, nici transportatorul și am încercat să le rezolvăm problemele, atunci când a ținut de noi și am putut să-l ajutăm”, subliniază Dan Grigorescu. „În calitate de casă de expediție, trebuie să ai două parteneriate: și cu clientul, și cu transportatorul. Este vorba de principii, iar în momentul în care nu mai ai principii, nu mai poți funcționa. Parteneriat înseamnă seriozitate și a-ți respecta cuvântul. Piața are variații mari și te uzează foarte mult. Un parteneriat ar însemna ceva care să te protejeze și adoptarea unei soluții în care amândurora să ne fie bine. Omul contează, mai ales în transporturi; sunt clienți cu care nu ne-am văzut niciodată, dar vorbim de parcă am fi prieteni de când lumea, acolo unde este parteneriat și respect”.

Mai mult de 80% din activitatea EFE se derulează cu transportatori pe care îi cunoaște de ani de zile și care sunt serioși. „«Averea» firmei o reprezintă o flotă stabilă, în care să ai încredere, să ai oameni cu care să poți să lucrezi, pe care să te bazezi. Acest lucru se construiește greu. În ultimii doi ani, s-a întâmplat destul de des ca, în momentul în care punem o cursă pe bursă, să existe transportatori care n-au lucrat deloc cu noi, dar care ne caută, pentru că au auzit că suntem serioși și plătim rapid”, spune directorul general al companiei.

Probleme de personal…

Printre cele mai mari probleme cu care se confruntă EFE, în prezent, atât în calitate de transportator, cât de casă de expediții, este cea legată de personal. „Nu mai găsești oameni care vor să muncească”, este de părere Dan Grigorescu. „Munca de șofer nu este o muncă ușoară, chiar deloc. Eu caut un șofer care să-și facă treaba, să fie serios, să meargă la program, să aibă grijă de mașină, să vrea să plece de luni până vineri pe țară și pe un salariu care să și-l scoată din ceea ce face. Greu găsești astfel de oameni și din acest motiv, nu mă gândesc deocamdată să măresc din nou flota”, spune directorul general EFE, subliniind că nici pe partea de dispecerat lucrurile nu stau mai bine.

Păstrarea unei echipe bune devine, astfel, vitală. Iar aici, nu numai salariul e important. „Nu ar trebui să creștem salariile doar pentru că nu avem încotro. Ar trebui să fie calculate și în funcție de performanța omului, și în funcție de seriozitatea și de implicarea sa. Noi facem acest lucru. 90% din oamenii mei lucrează aici de 17-18 ani. Ei nu sunt angajații mei, ci colegii mei. Dacă am ajuns unde am ajuns, meritul meu este 5%, restul este al echipei.”

O piață haotică…

O altă serie de probleme, poate chiar cele mai importante, sunt cele legate de piață, mai ales anul acesta, în contextul exploziei prețurilor. „Este pentru prima dată, anul acesta, când transportatorul a reușit să impună niște prețuri în piață, cel puțin în prima parte a anului. N-a mai stat niciun contract în picioare. Este, în mod clar, un an greu. Până la urmă, s-a ajuns la echilibru, cu înțelegere și ajutor din partea clienților. Dar clauza de motorină nu mai este suficientă. Anul acesta, n-au mai existat repere și este greu chiar și pentru un expeditor cu experiență să țină lucrurile legate, pentru că România este o piață neașezată, în clipa asta, haotică”, spune Dan Grigorescu.

„Cei mai frumoși ani, din punctul meu de vedere, au fost cei 2 ani de pandemie, în care am crescut și am avut o oarecare liniște. N-au fost fluctuații, creșteri de prețuri, a fost o piață așezată, iar volumele noastre n-au scăzut, așa cum mă speriasem în prima parte. Au crescut foarte mult volumele la anumite produse (făină, apă, ulei etc.) dar au scăzut la altele (la bere, de exemplu)”.

Dar, anul acesta, se vede deja o scădere față de anul trecut, iar piața probabil că va scădea în continuare. Multe firme mari, clienți de transport, se uită la ce se întâmplă pe partea de costuri de producție, pe fondul creșterilor de prețuri la electricitate și gaze, își fac niște calcule și preconizează pierderi importante, de ordinul a sute de mii sau chiar milioane de euro. În transporturi se înregistrează o creștere a cifrei de afaceri, dar pe mai puține curse și la costuri mai mari, erodând, astfel, profitul.

„Trebuie să fim mult mai atenți, să avem mai multă grijă de toți clienții și de toți transportatorii, indiferent de mărime. Anul acesta am avut bătăi de cap și probleme mult mai multe decât anul trecut. Creșterea de prețuri a fost mult prea rapidă și mult prea abruptă. În transporturi, azi crește motorina, iar prețurile de transport cresc peste 2 luni și vor scădea mult mai repede decât au crescut. Transportatorii mici sunt cei mai vulnerabili în această perioadă și au nevoie de cash-flow ca să funcționeze. E un mare avantaj pentru ei să îi plătești la timp, nu numai pentru a supraviețui, dar și pentru a livra calitatea de care ai nevoie. Iar calitate înseamnă, în primul rând, camioane în perfectă stare de funcționare. Camioanele pe transportul intern sunt vechi, dar sunt firme care le mențin în stare perfectă, deși e dificil”, subliniază Dan Grigorescu.

În concluzie, printr-un parteneriat real, orice este posibil, iar acesta ar trebui să fie și cuvântul de ordine pentru a supraviețui pe piață sau, chiar, a te dezvolta, în vremuri extrem de volatile. Iar EFE Impex 72 are experiența necesară de a o face.

Puteți vota pentru finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year 2022 scanând codul QR de mai jos:

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.