Ekol continuă dezvoltarea

Compania turcească își continuă expansiunea pe piața europeană, iar filiala din România beneficiază, la rândul ei, de investiții importante. Am discutat despre planurile Ekol cu Alecsandru Mucenic, Country Manager Ekol România.

Alecsandru Mucenic: „Consider că logistica pe care o poți face în România nu o poți face nicăieri în Europa.”

Ziua Cargo: Finalul acestui an a duce multe lucruri noi pentru Ekol România.

Alecsandru Mucenic: Într-adevăr, am deschis un nou depozit, clasă A, 12 m înălțime, 6.000 mp cu rafturi. Practic, ne-am dublat capacitatea de depozitare, dezvoltarea fiind asigurată atât de clienții actuali, cât și de câștigarea unor noi clienți. Ne extindem pe zona serviciilor cu valoare adăugată, ne transformăm de la simpli furnizori de servicii de depozitare, către furnizori de servicii cu valoare adăugată. Clienții noi vin din zona FMCG și textile. Am împrumutat idei bune de la compania mamă, care este lider de piață în Turcia pe zona de textile, și le implementăm aici. În viitorul apropiat, vom avea inclusiv soluții automatizate. Amenajăm zone de depozit tailor-made pentru clienții noștri. Totodată, vom dezvolta mult zona de e-commerce, ca și prestator logistic. Avem un important know-how și ne putem mula bine pe solicitările clientului.

Putem identifica anumite tendințe în piață?

Da, putem vedea faptul că există o creștere a cererii pentru servicii logistice și, în același timp, solicitările sunt tot mai complexe. Indiferent dacă este vorba despre WMS sau EDI, sau orice altă soluție dorită de client, noi suntem deschiși în ceea ce privește investirea în tehnologii moderne. Ne gândim inclusiv să realizăm o aplicație de logistică. Astfel, clienții vor putea vedea totul, direct de pe telefon – vor putea vizualiza stocurile, sau lansa comenzi…

În general, proiectele mari de logistică merg pe soluții dedicate. Rar mai găsești un proiect de logistică care să îți ocupe 3.000 mp pur și simplu. Un asemenea client își va dori cu siguranță anumite particularități peste serviciul de a-i păstra marfa pe rafturi. Aici am avut noi de câștigat în ultimul an, prin flexibilitate, deschidere, rapiditate în oferirea soluțiilor, a ofertelor financiare, în stabilirea contactului comercial și implementare. Pe proiecte destul de dificile, am reușit să ne ridicăm la înălțimea așteptărilor clienților. Este vorba despre ADN-ul Ekol, de modul în care se iau deciziile și se implementează noile proiecte. La noi, lucrurile se întâmplă mult mai repede decât la alte companii mari de logistică.

Presiunea pe tarife creează dificultăți?

Piața nu mai este atât de axată pe tarif, mai ales că astăzi, în România, există o lipsă acută de spații logistice. Mai mult decât atât, observăm la clienți o mult mai mare deschidere către externalizarea serviciilor logistice. Multe companii care au activități de producție preferă să se concentreze pe activitatea lor de bază, mărirea capacității de producție, dezvoltarea zonei comerciale, fără a mai pierde timp cu logistica.

De asemenea, susținem companiile care doresc să intre în România și avem în special în Turcia o serie de companii care doresc acest lucru (în general mici și medii), iar noi suntem pregătiți să le oferim servicii integrate. Iar aceste contracte vin în urma contactelor directe, fără licitații. Noi acordăm o mare atenție companiilor de talie mică și mijlocie, mai ales că astfel de contracte asigură, în general, o marjă mai bună.

Care este strategia în ceea ce privește distribuția la nivel național?

O dată cu creșterea segmentului de logistică și prin deschiderea biroului și a depozitului din Timișoara, am creat deja o rețea de distribuție în România, deocamdată prin parteneri, urmând ca pe viitor să dezvoltăm propria structură. Avem în plan investirea în propriul parc de camioane destinat distribuției în România.

Dezvoltarea distribuției capilare reprezintă un proiect pe care ni l-am propus pentru primul trimestru al anului 2018. Ne-am dat seama că am putea gestiona mult mai bine clienții pe care îi avem în zona logisticii cu o flotă proprie de distribuție. Lucrurile, practic, se leagă, fiind în legătură și cu deschiderea unui nou depozit la Cluj. Va fi un hub pentru cross-docking și distribuție. Tot la începutul anului viitor, vom avea un depozit și la Bacău. Astfel, vom avea o rețea de distribuție care va acoperi bine toată țara. Credem în zona Moldovei, în dezvoltarea viitoare a acestei regiuni.

Ekol a creat o importantă infrastructură intermodală. Cum se conectează România la aceasta?

Infrastructura Ekol este utilizată tot mai mult de către clienții din România. Planurile de a lega România într-un sistem intermodal sunt tot mai aproape de a fi realizate – în primul rând prin feribotul care va lega Constanța de Yalova (Turcia). Terminalul din Yalova este deja operațional.

Cel mai frumos proiect pe care îl vom oferi atât clienților, cât și economiei României este acest ferry, care va opera din propriul terminal din Agigea și va putea fi utilizat de oricine. Este un ferry pentru remorci și containere. Transportul câștigă la nivel de timp de tranzit, preț, volum, decongestionarea frontierelor. Vom începe cu o frecvență de două ori pe săptămână.

Am lansat trenul între Koln și Budapesta – 33 de vagoane, cu frecvență de trei ori pe săptămână. Deja avem clienți care folosesc acest tren pentru relația Germania-România, remorcile fiind preluate din Budapesta și aduse cu camioanele Ekol în București sau în oricare oraș din țară. Infrastructura feroviară din România reprezintă singurul motiv pentru care legătura pe tren nu este completă. Viteza actuală comercială, de 24-25 km/h, nu poate asigura nevoile minime privind timpul de tranzit.

În prima parte a anului viitor, ne propunem să preluăm parte din volumele de transport care astăzi fac legătura Turcia – Europa prin porturile Yalova și Trieste. Ruta alternativă va fi Europa – Budapesta – Constanța – Turcia. Vrem să legăm prin soluții intermodale și Europa Centrală și de Est.

Merită amintit și faptul că Ekol a lansat cel de-al șaptelea vapor. Este un vapor nou, reprezentând o investiție de 55 de milioane de euro, realizat în Germania, cu o capacitate de 295 de remorci.

Tot anul acesta, am deschis filiale în Suedia și Norvegia ceea ce înseamnă că Ekol are filiale în 18 țări europene.

Este un avantaj să fi reprezentat în țara în care ai activități, să ai propria echipă acolo. Apelăm unii la alții destul de mult și vrem să oferim noi soluții de transport către Țările Scandinave prin ferry.

Avem un tren între Trieste și Kiel, având ca scop, de asemenea, deservirea țărilor nordice.

Totodată, suntem interesați să aducem Iranul tot mai aproape de România și Europa, realizând legătura prin Georgia.

Cum va arăta Ekol România în 2018?

În România, vom dezvolta în continuare logistica. Am prins gustul logisticii adevărate. Am transformat ceea ce făceam înainte într-o logistică nouă, adaptată, dinamică, flexibilă. Profităm de creșterea cererii, de noile proiecte intrate în țară și vrem să ne dezvoltăm mult. Din punct de vedere al depozitelor, în 2018 ne vom baza pe 12.000 mp la București, 2.000 mp la Timișoara, 2.000 mp la Cluj și 2.000 mp la Bacău.

Rezultate extraordinare avem la Timișoara, atât pe partea de depozitare și cross-docking, cât și transport internațional. De asemenea, echipa de acolo realizează transport maritim și aerian.

Reînnoim complet parcul de echipamente utilizate în depozit, cu o investiție de 125.000 EUR Punem mare accent pe siguranța în muncă și pe productivitate. În depozitele Ekol, există un standard în ceea ce privește echipamentele, uniformele personalului, curățenie și ordine. Inovația, conectivitatea și eleganța implementate pentru transport se aplică și în depozit.

Noul depozit de la București va fi certificat TAPA. Avem 54 de camere pe 6.000 mp, sistem de security access pe toate ușile… Avem inclusiv camere de detaliu pentru interiorul camioanelor aflate la încărcare/descărcare (pot citi codurile de bare de la 13 m distanță) și camere cu vedere de 360°.

Și la nivel internațional?

În momentul de față, cifra de afaceri Ekol este generată 80% în Turcia și 20% în Europa, iar intenția este ca, în 2018, să se ajungă la 50-50%. Pentru fiecare țară europeană, există echipe autonome, cu conducere formată din manageri autohtoni. În Ekol, nu sunt angajați expați ca directori generali, aspect care ne diferențiază de majoritatea multinaționalelor. Credem că echipele locale pot dezvolta cel mai bine afacerea. Din punct de vedere al cifrei de afaceri în grup, România este, astăzi, în top cinci.

Ekol România are aproape 400 de angajați (270 sunt șoferi).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.