Elementul de superioritate

Cu puţină vreme în urmă am vizitat un carosier – este vorba despre o mare companie din China, cu fabrici în toată lumea, care a hotărât de curând să producă vehicule şi în Europa. Sigur, pe alte continente poate a atins un nivel important, dar în Europa numele lui este practic necunoscut şi este extrem de greu să îţi faci loc pe această piaţă, pe lângă titratele branduri europene (în special cele germane). Poţi produce la acelaşi nivel de calitate (sau te poţi lăuda cu acest lucru, cel puţin până la proba contrarie). Poţi practica preţuri mai mici, bazându-te pe suportul parţial al fabricilor pe care le ai în zonele „ieftine“ ale Globului (numeroase componente vin din China). Dar este foarte probabil să nu fie suficient pentru a-ţi securiza o cotă de piaţă consistentă şi stabilă. Producătorul de care vă povestesc a inventat ceva nou – şi-a propus şi promovează din toate puterile o producţie cu impact zero asupra mediului din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. Dacă stai să analizezi, nu este mare filozofie. În primul rând, depistezi toate etapele în care există emisii – şi un elev de clasa a patra poate face acest lucru. Apoi calculezi cantitatea emisă şi adopţi orice măsură la îndemână pentru a o scădea. Bineînţeles, nu ajungi la emisii zero – nici un producător nu ar putea la ora actuală, însă poţi să te implici în proiecte de responsabilitate socială, care să ducă la scăderea emisiilor de dioxid de carbon în aceeaşi cantitate cu propriile emisii – de exemplu, poţi planta copaci. Şi pentru ca totul să fie credibil, apelezi la o instituţie independentă care să facă toate aceste măsurători şi recomandări. „Piece of shit“ – a comentat revoltat un jurnalist polonez. Situaţia din piaţă face ca toate companiile să fie atente la fiecare cent cheltuit şi acest producător s-a apucat să dezbată probleme ecologice, în timp ce tot mai multe firme de transport dispar. Este adevărat, au fost şi jurnalişti care au găsit ideea interesantă.

Marketing, responsabilitate socială, protecţia mediului… Este suficient? Greu de anticipat, însă putem desprinde câteva certitudini – a fost atins un subiect care astăzi nu lasă pe nimeni indiferent şi, în plus, pe un segment în care aparent nu mai este loc, un necunoscut lansează o idee nouă, făcându-şi loc subtil (aproape pervers), cel puţin din punct de vedere al recunoaşterii brandului. Mă întreb ce s-ar întâmpla dacă un transportator sau un logistician român ar declara că activitatea sa nu are nici un impact negativ asupra mediului. „Piece of shit“ ar spune mulţi, cu siguranţă. Însă, pe o piaţă în care este evident că activează prea mulţi jucători, s-ar vorbi despre acea companie. Mult mai mult decât despre toate celelalte. Acesta ar putea reprezenta elementul de superioritate pe un segment în care, de multe ori, toată lumea pare la fel.

Şi ce dacă unii vor comenta că este o prostie? Pentru o afacere, primul obstacol care trebuie depăşit este anonimatul.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.