Era post teamă

– Dacă ai fi cetățean american, cu cine ai fi votat?radu-borcescu-2-300x240

– Cu Hillary Clinton, am răspuns imediat.

Apoi, însă, am început să mă gândesc la motivele pentru care am dat acest răspuns și am ajuns la concluzia că argumentul principal este „teama”.

Teama de ceva necunoscut, de un viitor despre care nu avem informații.

Însă nu rezultatul alegerilor din SUA reprezintă tema acestui editorial, ci ușurința cu care luăm decizii, capacitatea de a prevedea viitorul, creând o viziune cât mai armonioasă între acesta și experiența trecutului.

Este decembrie, final de an și, măcar acum, ne permitem să depănăm amintiri.

Cum a început?

Mediul de afaceri românesc a reprezentat, și încă este un câmp de luptă neiertător. Totuși, avem afaceri autohtone dezvoltate frumos – prea puține pentru o economie de piață funcțională, zic unii, mult mai multe decât era de anticipat, având în vedere condițiile vitrege, susțin alții.

Un lucru este valabil pentru toate – afacerile în România s-au născut și au rezistat „cu spatele la zid”. Ce antreprenor poate uita sentimentul de singurătate încercat ani la rândul? Singur și încăpățânat, oferind un serviciu din ce în ce mai util clienților, însă întotdeauna subapreciat… Deciziile se luau rapid, scopul fiind precis conturat – supraviețuirea.

Au fost momente de grație, în care orice om cu judecată ar fi pariat împotriva unui business aparent condamnat. Și totuși…

Depășirea primei etape, cea mai dificilă într-o afacere, mai ales în România, reprezintă o reușită fantastică! Nu ar fi păcat ca o asemenea experiență să nu poată fi transmisă mai departe? Dar cum?

Atingerea stabilității, mult visate atunci, creează noi provocări. În lipsa motivării unice, „supraviețuirea”, noi scopuri trebuie formulate. Simplist vorbind, un scop formulat clar ar trebui să genereze întrebările corecte, iar, de aici, lucrurile devin, aparent, ușoare – succesul va depinde de viteza și corectitudinea răspunsurilor.

În luna sărbătorilor de iarnă, este obișnuit să facem o listă cu dorințe pentru anul viitor. Noi contracte semnate, facturi plătite la timp, recunoașterea calității serviciilor de către clienți… Sau, poate, este momentul unei schimbări radicale!

Am știut întotdeauna ce să îi cerem lui Moș Crăciun, iar, pentru mulți, a sosit momentul să treacă în partea cealaltă – să devină Moș Crăciun. Ar trebui să ne asigurăm că generația următoare va avea parte de propria aventură, pornind, însă, de la stadiul deja atins.

Cum se face acest lucru? Cum poți să schimbi atitudinea concentrată pe „a obține” către una în care pe primul loc se găsește „a oferi”? Nu există reguli precise, însă nu poate fi la fel de greu cum a fost până acum, mai ales că acest proces înseamnă o rocadă notabilă – teama pălește, fiind înlocuită de fericire.

Astfel, în loc să vă urez „Crăciun fericit!” vă doresc să deveniți Crăciuni de succes.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.