Etica în afaceri, indiferent de vremuri

Subiectele legate de etică nu țin de vremuri, nu țin de anumite situații. Etica transcende sau, cel puțin, așa ne închipuim că ar trebui să se întâmple. Fiecare dintre noi speră că persoanele din jur se vor purta corect.

Unde este, însă, limita etică pe care o punem pentru noi înșine? Unde este linia subțire și dublă a toleranței pe care o avem față de comportamentele noastre? Ce interpretare dăm și cum justificăm situațiile în care alegem să nu ne purtăm sută la sută etic și găsim căi de scăpare, mici portițe care să ne facă să continuăm să ne simțim bine cu noi înșine și să nu ne pierdem stima de sine?

Ce așteaptă partenerii?

Perioada oricărei crize creează îngrijorări majore pentru unii. Pe de altă parte, orice criză creează oportunități extraordinare pentru unele domenii de afaceri, sau pentru unii antreprenori ori manageri, care văd șansa de a face ceva nou și de a profita de pe urma unei nevoi apărute peste noapte. În astfel de situații apare și semnul de întrebare asupra multor elemente de etică.

În general, într-un lanț de creare de valoare, partenerii așteaptă un schimb corect.

În criză sau nu, etica înseamnă să faci ceea ce promiți și, atunci când condițiile realității tale nu permit să pui aceste promisiuni în practică, partenerii așteaptă să-i avertizezi.

„Schimbul corect” este unul dintre principiile funcționării oricărui sistem organizațional. De aceea, în afara definiției de dicționar a eticii, fiecare dintre noi trebuie să trecem prin filtrul propriu cum o aplicăm în relațiile cu fiecare furnizor, client sau alt tip de partener, în așa fel încât acest principiu al schimbului corect să fie respectat și să aibă continuitate.

Ce așteaptă angajații?

Companiile care au suferit pierderi în această perioadă au luat în calcul reduceri de costuri și, unele, chiar, concedieri, ceea ce a generat o situație delicată, în privința comunicării cu angajații. Iar perioada grea, din punct de vedere economic, nu a trecut încă.

Etica, în momentul în care ești obligat să faci reduceri de personal, este esențială.

Și asta pentru că reducerea trebuie făcută din perspectiva funcționării afacerii în siguranță, dar și în legătură cu o evaluare cât se poate de corectă a persoanei care urmează să rămână într-un post, sau să plece.

Madi Rădulescu

Chiar dacă nu este vorba despre concedieri, ci despre reducerea unor beneficii sau despre apelul către angajați de a suporta o parte din costurile redresării afacerii, pentru o perioadă de câteva luni sau, poate, un an, transparența și corectitudinea acestor decizii, care impun anumite sacrificii, sunt extrem de importante. De aceea, o recomandare foarte puternică este legată de comunicare.

Comunică transparent, comunică regulat, ascultă.

Lucrul la distanță, perspectiva unor sacrificii sau lipsa de vizibilitate a unei strategii, a unor repere clare în privința a ceea ce urmează să se întâmple pe termen mediu și lung, conduce la anxietate și scade motivarea oamenilor.

Cum prevenim situații în care etica să fie pusă la îndoială?

  • Relațiile etice trebuie să existe între angajat și angajator în ambele sensuri. De aceea pe lângă leadership etic, este nevoie și de conectare, atenție și observare a comportamentului fiecărui om din echipă.
  • Comportamentele colaborative ale oamenilor sunt educabile. În general, companiile care doresc să aibă succes pe termen lung investesc cu multă atenție în evenimente, workshop-uri și traininguri care să consolideze atitudinea de colaborare și spiritul de echipă. Și asta deoarece colaborarea și spiritul de echipă conțin această valoare, a eticii. În vremuri de criză, acest tip de comportament va face diferența.
  • Este util să creați oportunitatea membrilor echipelor voastre de a discuta despre ce îi preocupă, cum văd manifestarea colaborării și a spiritului de echipă, cum se pot ajuta unii pe alții, cum pot avea clarificări în legătură cu furnizorii și clienții cu care interacționează și să obțineți de la ei feedback despre situațiile care ar putea părea la limita eticii, atât în interiorul companiei cât și în exteriorul ei.
  • Asumați-vă responsabilitatea! Recunoașterea și asumarea unei decizii greșite, discuția acesteia cu partenerii sau cu angajații pot consolida relația și pot alimenta capitalul de încredere. Într-o perioadă în care ni se ascut simțurile și avem temeri suplimentare, este foarte ușor ca deciziile de management să fie percepute ca fiind incorecte.
  • Abandonați, cel puțin pentru o perioadă, discuțiile legate de profit. Acestea vor părea ca având un caracter profund neetic și egoist, în momentul în care criza (de sănătate sau economică) a afectat pe toată lumea.

Companiile își revin printr-un efort comun și oamenii au nevoie să se simtă sprijiniți și protejați pentru a depune acest efort.

Madi RĂDULESCU

MBA, PCC

managing partner MMM Consulting

madi.radulescu@mmmconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.