În 2027, va intra în vigoare noua Schemă UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS2) pentru transportul rutier și construcții și va fi aproape la fel de mare ca și schema existentă, ceea ce le va oferi statelor membre UE venituri importante pentru a investi în acțiuni de protecție a mediului. O analiză cu privire la stadiul actual și la preocupările legate de viitor a fost publicată recent pe site-ul Parlamentului European.
Uniunea Europeană dorește să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic din lume, până în 2050. De la lansarea Pactului Verde European și în urma adoptării Legii Europene privind Schimbările Climatice, în 2021, agenda UE de protecție a mediului a construit și mai mult pe bazele tarifelor aplicate emisiilor de carbon.
Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) este, astăzi, piatra de temelie a strategiei Uniunii pentru îndeplinirea acestei viziuni, completată de un ansamblu de politici industriale, energetice și climatice.
În prezent, ETS acoperă instalații staționare (electrice și industriale), aviația civilă și transportul maritim.
Prin ETS2 vor fi acoperite și emisiile cu efect de seră provenite din combustibilii folosiți de construcții, transportul rutier și alte sectoare adiționale.
Este de așteptat ca taxele pe emisiile de carbon să reglementeze aproximativ 75% din emisiile cu efect de seră din UE, începând cu 2027. După adoptarea Directivei revizuite în 2023, statele membre au trebuit să transpună ETS2 în legislația națională.
Combustibili mai scumpi?
Domeniul vizat în special este cel al furnizorilor de combustibili, care vor trebui să cumpere și să restituie certificate de emisii și este foarte posibil să transmită costul acestui instrument către consumatorii finali, care probabil că vor suporta facturi mai mari la energie, dacă nu vor trece la tehnologii cu emisii reduse de carbon. De aceea, ETS2 a devenit și o problemă de interes social.
La nivelul UE, un nou Fond Social Climatic va sprijini trecerea la tehnologiile cu emisii reduse de carbon, în sectoarele transporturilor și construcțiilor, care include, dar nu se limitează la plăți directe către gospodăriile vulnerabile.
Dar anumite părți interesate susțin că acest Fond nu va fi suficient și cer amânarea sau modificarea ETS2.
Cum funcționează ETS2
ETS2 vizează emisiile cu efect de seră provenite din combustibilii pentru transportul rutier, clădiri și alte instalații (în special jucători industriali mici, care nu au fost acoperiți de ETS), iar entitățile reglementate sunt furnizorii de combustibil.
Urmând un principiu similar celui al ETS existent (o tonă de bioxid de carbon echivalent – CO2e – egal un certificat), entitățile reglementate pot cumpăra certificate de emisii scoase la licitație care să acopere, sub un anumit nivel, emisiile cu efect de seră ale combustibililor comercializați pe piață. Aceste entități pot, de asemenea, să-și vândă din certificate, dacă au nevoie de mai puține.
Decizia Comisiei (EU) 2024/2951 a stabilit limita la 1.036.228.784 de certificate, pentru 2027, pe baza emisiilor medii provenite din arderea combustibililor între 2016 și 2018.
Licitarea certificatelor va începe în 2027, cu o sumă care corespunde cu 130% din valoarea limitei din acel an. Cele 30% suplimentare vor reprezenta un avans din volumele care vor fi licitate între 2029 și 2031. Acest fapt va rezulta într-un număr de 1.347 de miliarde de certificate licitate în 20027. Injectarea unor certificate suplimentare în etapa timpurie a ETS2 ar trebui să crească lichiditatea pieței și să mențină prețurile la un nivel mai scăzut, pentru entitățile reglementate, în primii ani.
Se anticipează că ETS2 ar trebui să genereze între 342 și 570 de miliarde de euro până în 2032. Din aceste sume, între 277 și 505 miliarde vor merge direct la statele membre și vor trebui cheltuite pe acțiuni legate de energie și mediu, așa cum este specificat în Articolul 10(3) din Directiva UE ETS (EU) 2023/959, cu prioritizarea aspectelor sociale.
Articolul 30k al Directivei a introdus un mecanism de amânare a ETS2 până în 2028, în cazul în care prețurile la energie vor fi excepțional de mari.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro