EURO NCAP. Actros, al treilea camion cu siguranță de 5 stele

La finalul lunii septembrie, Euro NCAP a publicat rezultatele celei de-a doua sesiuni de evaluare a siguranței camioanelor din istoria sa. Volvo și-a menținut nivelul de top, Mercedes-Benz a devenit al doilea producător care obține 5 stele, iar Scania și Renault și-au îmbunătățit rezultatele din 2024.

Dacă în prima sesiune au fost evaluate doar versiuni cap tractor, acum a venit rândul și modelelor rigid 6×2. Experții Euro NCAP au apreciat îmbunătățirile aduse la nivelul designului și echipamentelor de siguranță, aproape toate modele testate primind și eticheta CitySafe, acordată camioanelor adecvate pentru provocările din mediul urban.

Despre testele de siguranță

Spre deosebire de autoturisme, evaluările de siguranță pentru camioane nu prevăd teste de impact, deoarece, în cazul accidentelor cu vehicule grele de marfă, marea majoritate a victimelor (89%) se află în celelalte vehicule implicate, precum și în rândul pietonilor și bicicliștilor.

Din cauza greutății și dimensiunilor mari, accidentele cu camioane sunt printre cele mai severe. Deși camioanele reprezintă mai puțin de 3% din vehiculele de pe drumurile europene, accidentele în care acestea sunt implicate cauzează 15% din numărul deceselor.

În același timp, camioanele grele sunt o prezență obligatorie pe șosele, ele fiind responsabile, total sau parțial, pentru transportarea a 95% din bunurile consumate în UE. De aceea, este nevoie de camioane mai sigure, iar testele Euro NCAP își propun să ofere celor din domeniu o evaluare independentă a nivelului de siguranță.

Introduse în 2024, testele Euro NCAP evaluează camioanele în toate cele trei faze ale unui potențial accident: condițiile oferite pentru un condus sigur, sistemele de evitare a coliziunilor și siguranța post-accident. Fiecare model testat poate primi până la 5 stele, dar și eticheta suplimentară CitySafe.

Condițiile pentru un condus sigur evaluează sistemele de monitorizare a ocupanților și a atenției șoferului, vizibilitatea din camion și sistemele de asistență prezente. La evitarea coliziunilor sunt teste funcționarea sistemelor de siguranță și asistență (ADAS) în diferite scenarii. În fine, la siguranța post-accident se evaluează informațiile oferite forțelor de intervenție pentru ușurarea extragerilor. La acest ultim capitol, toate modelele testate au primit un punctaj de 80%.

Volvo FM – 5 stele

Și în versiunea rigid 6×2, Volvo FM rămâne modelul cu cele mai bune rezultate din cadrul evaluărilor Euro NCAP, confirmând rezultatele de anul trecut ale variantei cap tractor. FM rigid 6×2 a primit un punctaj de 90% pentru condițiile oferite pentru un condus sigur și 85% pentru funcționarea sistemelor de evitare a coliziunilor. Vizibilitatea directă și indirectă foarte bună și funcțiile de evitare a accidentelor cu pietonii și bicicliștii i-au adus și eticheta CitySafe. Astfel, Volvo FM este un camion versatil, potrivit pentru operațiuni mixte, pe autostradă și în oraș.

Volvo FH Aero – 5 stele

Volvo FH Aero a fost testat, de asemenea, într-o versiune rigid 6×2, păstrând calificativele de top obținute anul trecut de modelul cap tractor. Față de FM, a fost depunctat doar la condițiile pentru un condus sigur (80%), din cauza vizibilității directe mai slabe din cabina mai înaltă. Totuși, vizibilitatea este suficient de bună pentru a primi și eticheta suplimentară CitySafe, astfel încât camionul pentru distanțe lungi poate face fără probleme și livrări ocazionale în orașe.

Mercedes-Benz Actros – 5 stele

Mercedes-Benz Actros a devenit al treilea model din lista selectă cu 5 stele Euro NCAP, atât în versiunea cap tractor 4×2, cât și rigid 6×2. Un salt spectaculos față de anul trecut, când modelul testat de Euro NCAP, considerat de producător a fi nereprezentativ pentru performanțele de siguranță ale celei mai noi generații, a obținut doar 3 stele. Dacă atunci Daimler Trucks a refuzat să ofere un vehicul pentru testare, acum a oferit trei, cu cabine de diferite înălțimi. Iar Actros a performat cel mai bine, obținând un scor de 90% pentru condițiile oferite pentru un condus sigur și unul de 78% pentru sistemele de evitare a coliziunilor. Actros a obținut și eticheta CitySafe, fiind considerat sigur atât pe autostrăzi, cât și în orașe.

Mercedes-Benz Actros L ProCabin – 4 stele

În schimb, cabina mai înaltă Pro a lui Actros L a fost penalizată din cauza vizibilității directe mai slabe, la fel ca în cazul lui Volvo FH față de FM. În consecință, Actros L ProCabin a primit doar 74% pentru condițiile oferite pentru un condus sigur și o clasificare de 4 stele, atât pentru versiunea cap tractor 4×2, cât și pentru rigidul 6×2. Actros L a primit și eticheta CitySafe, fiind considerat o alegere sigură atât pentru operațiunile pe autostrăzi, cât și pentru cele urbane.

Mercedes-Benz Actros F – 4 stele

Și cel mai accesibil model din gama Actros a obținut calificative de siguranță solide, atât în versiunea cap tractor 4×2, cât și rigid 6×2. Mai mult, datorită cabinei montate mai jos decât în cazul lui ProCabin, vizibilitatea directă mai bună a adus un scor de 80% pentru condițiile pentru un condus sigur. Punctajul pentru evitarea coliziunilor s-a păstrat la 78%, ca și în cazul modelelor Mercedes-Benz mai scumpe, astfel încât Actros F a primit 4 stele și eticheta CitySafe.

Renault Trucks T – 4 stele

Și Renault Trucks se poate mândri cu rezultate bune în această sesiune, modelele cu cabină T (cap tractor 4×2 și rigid 6×2) primind un calificativ de 4 stele. Renault și-a păstrat punctajul de 72% la condițiile pentru un condus sigur, dar a crescut la 76% pentru evitarea coliziunilor, deoarece versiunea 2025 a primit un sistem de detectare laterală cu funcție de frânare. Astfel, în ciuda vizibilității directe mai limitate, modelul a câștigat și eticheta CitySafe.

Scania G – 4 stele

Scania G rigid 6×2 a păstrat calificativul de 4 stele și eticheta City Safe, obținute de versiunea cap tractor în urmă cu un an. Modelul a obținut un punctaj de 71% pentru condițiile de condus sigur și unul de 62% pentru evitarea coliziunilor. În consecință, Scania G este considerat o alegere sigură în mai multe medii de operare.

Scania R – 4 stele

Îmbunătățirile aduse de Scania R au făcut ca punctajul pentru condițiile de condus sigur să crească de la 64% la 67%, iar cel pentru funcționarea sistemelor de evitare a coliziunilor de la 62% la 63%. Suficient pentru un calificativ total de 4 stele, atât pentru versiunea retestată cap tractor 4×2 (3 stele în 2024), cât și pentru rigidul 6×2. În schimb, vizibilitatea directă limitată și de oglinzile convenționale au făcut ca modelul să nu primească eticheta CitySafe, fiind considerat un model sigur în special pe autostrăzi.

DAF XF – 3 stele

DAF XF rigid 6×2 a păstrat calificativele obținute de versiunea cap tractor anul trecut: 3 stele, cu un punctaj de 85% pentru condițiile necesare unui condus sigur și 35% pentru evitarea coliziunilor. Datorită vizibilității directe excelente, modelul a menținut și eticheta CitySafe. Euro NCAP a apreciat și numărul mare de echipamente de siguranță montate în standard.

Teste mai ample, din 2028

Euro NCAP pregătește, în prezent, noi teste de siguranță, care vor fi introduse din 2028. De exemplu, se vor face teste de impact concentrate pe protecția pasivă, în cazul unui impact frontal cu un autoturism, care să limiteze riscul deceselor din vehiculul ușor.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.