EURO NCAP. Rezultatele primelor teste de siguranță pentru camioane

La mijlocul lunii noiembrie, Euro NCAP a publicat rezultatele primelor teste independente și standardizate de siguranță pentru camioane. În cele ce urmează, vom analiza punctele forte și cele mai slabe ale primelor modele testate.

Pentru primele sale teste cu camioane, Euro NCAP a selectat nouă autotractoare, modele 2024 și 2025, de la cei mai mari șapte producători europeni, care reprezintă, în total, aproximativ 95% din vehiculele folosite în transportul pe distanțe lungi. Spre deosebire de evaluările organizației pentru autoturisme, care se bazează pe testele de impact, cele pentru camioane se bazează pe condițiile și sistemele de evitare a accidentelor.

Explicația este simplă. Din cauza diferențelor de gabarit și de tonaj, autoturismele, utilitarele, pietonii și bicicliștii sunt de obicei victime în coliziunile cu camioanele, ai căror ocupanți scapă mai mereu nevătămați.

Deși reprezintă doar 3% din totalul vehiculelor de pe drumurile europene, camioanele sunt implicate în 15% din accidentele mortale din UE.

Protocoalele Euro NCAP includ toate cele trei etape ale unui scenariu tipic de accident: orele și minutele dinaintea accidentului, cu accent pe condițiile oferite șoferului pentru un condus sigur, sistemele active care intervin pentru a evita sau minimiza efectele unui accident, dacă șoferul nu este atent, și condițiile oferite salvatorilor care intervin după un accident.

Cele trei categorii evaluate sunt: Condusul sigur (monitorizarea purtării centurii de siguranță, atenția șoferului, vizibilitatea și sistemele de asistență), Evitarea coliziunilor (performanțele sistemelor de asistență în evitarea coliziunilor frontale, la schimbarea benzii sau în timpul manevrelor la viteză mică) și Siguranța post-accident (informațiile necesare salvatorilor pentru a ușura extracția victimelor în așa-numita „oră de aur”). Acest protocol va fi extins, treptat, pentru toate categoriile de vehicule testate de Euro NCAP. Un scor în procente este acordat pentru fiecare categorie, determinând ratingul total din maximul de 5 stele.

În afară de ratingul cu stele, Euro NCAP a introdus și acreditarea suplimentară CitySafe, acordată camioanelor cu design și tehnologii care previn accidentele tipice din mediul urban. Din cele nouă camioane evaluate, patru au primit eticheta CitySafe: DAF XF, Scania G, Volvo FH Aero și Volvo FM. De asemenea, toate camioanele testate au primit un procentaj de 80% în ce privește informațiile necesare forțelor de salvare după coliziuni.

Volvo FM – 5 stele

Autotractorul Volvo FM MY 2025 este modelul cu cele mai bune rezultate la primele teste de siguranță pentru camioane, având cel mai mare procentaj atât la condițiile de condus sigur (87%), cât și la sistemele de evitare a coliziunilor (89%). A primit calificativul „adecvat” doar în ce privește vizibilitatea indirectă și virajul peste pista de bicicliști, toate celelalte aspecte fiind încadrate ca „bune”. Prin urmare, a primit atât punctajul maxim de siguranță, de 5 stele, cât și acreditarea CitySafe. „Este o alegere excelentă pentru trasee mixte, cu operațiuni pe autostradă și mediul urban”, notează Euro NCAP.

Volvo FH Aero – 5 stele

Noul FH Aero a primit, de asemenea, punctajul maxim de siguranță, Volvo fiind producătorul cu cele mai bune rezultate la primele teste Euro NCAP pentru camioane. Scorul pentru condițiile de condus a fost de 80%, iar în ce privește sistemele de evitare a coliziunilor, a păstrat nivelul de 89%. Practic, singura diferență față de Volvo FM a fost cabina poziționată mai sus, care a generat un calificativ „adecvat” și pentru vizibilitatea directă. Totuși, FH Aero a primit și acreditarea CitySafe, „fiind o alegere excelentă pentru operațiunile care necesită livrări ocazionale în orașe”.

Renault Trucks T – 4 stele

Și a doua marcă a grupului Volvo a performat bine la testele Euro NCAP: Renault Trucks T a obținut un rezultat solid, de 4 stele, cu un scor de 72% pentru condițiile necesare unui condus sigur și unul de 70% pentru sistemele de evitare a coliziunilor. Modelul are o vizibilitate directă mai limitată, primind doar calificativul „marginal”. De asemenea, sistemul de evitare a coliziunii cu autoturisme, la schimbarea benzii, a primit calificativul „adecvat”. Camionul nu a primit niciun punct pentru evitarea coliziunilor la virajul peste pista de bicicliști. „Renault Trucks T are sisteme ADAS de înaltă calitate, dar este mai potrivit pentru autostradă, decât pentru orașe”, a notat Euro NCAP.

Scania G – 4 stele

Al doilea model care a primit calificativul de 4 stele este autotractorul Scania G, care a obținut un scor de 71% pentru condițiile necesare unui condus sigur și 62% pentru funcționarea sistemelor de evitare a accidentelor. Față de Renault T, a punctat mai slab atât la vizibilitatea indirectă, considerată doar marginală, cât și la funcționarea sistemelor Adaptive Cruise Control (adecvată) și Lane Departure (adecvată). Modelul a primit și acreditarea CitySafe, dar Euro NCAP notează că multe sisteme de siguranță sunt echipamente opționale: „Este o alegere sigură în mai multe medii de operare, dacă sunt selectate opțiunile necesare”.

DAF XF – 3 stele

Deși a primit un calificativ general de 3 stele, DAF XF a impresionat cu un scor de 85% pentru condițiile oferite șoferului pentru un condus sigur. Modelul a performat chiar mai bine decât Volvo FM la vizibilitatea indirectă, dar a primit doar calificativul „marginal” pentru funcționarea sistemului Adaptive Cruise Control. Vizibilitatea excelentă i-a asigurat și eticheta CitySafe. În schimb, DAF XF a primit un scor de doar 35% la funcționarea sistemelor de evitarea a accidentelor. Evitarea coliziunii frontale cu un autoturism a fost notată ca „adecvată”, iar cea cu pietoni și bicicliști ca „marginală”. Modelul nu a primit niciun punct pentru sistemele de evitare a coliziunilor la schimbarea benzii sau la virajul peste pista de bicicliști.

Mercedes-Benz Actros L – 3 stele

Cum Daimler Trucks a refuzat să ofere un vehicul pentru testare, Euro NCAP a evaluat un camion bine echipat, înmatriculat în iulie 2024, despre care producătorul spune că nu este reprezentativ pentru performanțele de siguranță ale celei mai noi generații, disponibilă doar mai târziu. Chiar și în aceste condiții, Actros L a oferit performanțe solide, cu un calificativ general de 3 stele: scor de 72% pentru condițiile de condus și unul de 51% pentru sistemele de evitare a accidentelor. De exemplu, vizibilitatea directă a fost calificată „marginală”, iar cea indirectă „adecvată”, datorită sistemului de camere video. „Modelul oferă o gamă completă de sisteme de evitare a accidentelor, dar performanțele unor funcții sunt limitate”, în special cele legate de schimbarea benzii.

Scania R – 3 stele

Diferența dintre calificativul de 4 stele al lui Scania G și cel de 3 stele al lui Scania R este dată doar de punctajul obținut pentru vizibilitatea directă, considerată „marginală” în acest caz. Astfel, cabina mai înaltă a avut un scor de doar 64% pentru condițiile de condus (71% la G), în timp ce scorul pentru sistemele de evitare a coliziunilor a rămas la 62%. Euro NCAP a notat lipsa unei funcții de frânare automată la virajul peste pista de bicicliști, dar și că unele sisteme de siguranță sunt opționale. „Per total, este o opțiune bună, în special pentru operațiunile pe autostradă, dacă se face o configurare adecvată”.

MAN TGX – 3 stele

Nici MAN nu a oferit un vehicul pentru aceste teste, dar Euro NCAP a reușit să evalueze un model TGX echipat cu cele mai noi sisteme de siguranță (GSR2). Modelul testat a oferit performanțe solide, primind un calificativ total de 3 stele, cu un scor de 56% pentru condițiile de condus și unul de 60% pentru sistemele de evitare a coliziunilor. La primul capitol, MAN TGX a fost penalizat din cauza vizibilității directe, considerată „foarte slabă” și notată cu zero puncte din 35 posibile (spre exemplu, Scania R a primit 14,8 puncte la vizibilitatea directă, iar Volvo FH Aero 21,2 puncte). Sistemele de evitare a accidentelor au primit cel puțin calificativul „adecvat”, cu excepția virajului peste pista de bicicliști. În schimb, Euro NCAP a apreciat sistemul de asistență la schimbările de bandă, precum și sistemul opțional de camere video, descris ca „excelent”.

IVECO S-WAY – 1 stea

IVECO a refuzat, de asemenea, să ofere un vehicul pentru teste. În aceste condiții, Euro NCAP a testat și evaluat un model disponibil bine echipat, despre care producătorul susține că nu este reprezentativ pentru performanțele de siguranță ale celei mai noi generații de vehicule, ce respectă regulamentul GSR2. În aceste condiții, modelul IVECO S-WAY testat a obținut un rezultat dezamăgitor, fiind clasificat cu o singură stea. Camionul a înregistrat un scor de 32% pentru condițiile de condus sigur (punctaj zero pentru monitorizarea atenției șoferului și vizibilitatea indirectă, calificativ „marginal” pentru vizibilitatea directă și Adaptive Cruise Control și „slab” pentru monitorizarea vitezei) și unul de 19% pentru sistemele de evitare a accidentelor (singurele puncte au fost obținute pentru evitarea coliziunii frontale cu un autoturism, considerată ca „adecvată”). „Totuși, este de așteptat ca performanțele celor mai noi vehicule IVECO să fie îmbunătățite”, a notat Euro NCAP.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.