EUROLOG 2017: Proiecții despre viitor

Vladimir Bădic, IT Business Partner & Innovation for Supply Chain Europe în cadrul Unilever Europe Supply Chain Company, unul dintre cei mai vechi membri ARILOG, a deschis congresul

ARILOG a sărbătorit, la sfârșitul lunii martie, 15 ani de la înființare, concomitent cu organizarea, în premieră, în București, a congresului internațional EUROLOG, aflat sub egida Asociației Europene de Logistică (ELA). Evenimentul a demonstrat că viitorul este al celor care învață din experiența proprie, din a celorlalți și cunosc sensul cuvântului „ÎMPREUNĂ”.

Invitați din peste 14 țări, speakeri de marcă, subiecte ale momentului sunt elemente care definesc congresul EUROLOG desfășurat la București. „Aniversăm 15 ani de la înființarea ARILOG. Totul a început de la o mână de oameni pasionați, dornici de a crea un fundament solid, pentru dezvoltarea personală continuă și pentru educarea pieței, în vederea creării unor afaceri sustenabile și de succes”, a afirmat în deschiderea evenimentului, Daniel Preda, președinte ARILOG, mulțumindu-le membrilor și colaboratorilor pentru rolul important jucat în toată această perioadă.

Și pentru că inițiativele concrete fac diferența, Adriana Pălășan, vicepreședinte ARILOG, a prezentat cel mai nou proiect al asociației, care se dorește a fi un pas important spre un suppy chain al viitorului.

Harta logistică interactivă… a Europei

Ideea proiectului a apărut în vara anului trecut, ca urmare a telefoanelor numeroase primite din partea membrilor interesați de soluțiile de logistică pe care le oferă diferite zone din țară. Răspunsul a fost o hartă interactivă logistică a României. Inițial, bugetul a depășit capacitatea financiară a asociației, dar, în noiembrie, board-ul a decis că trebuie să fie pus în practică și s-a constituit echipa care îl coordonează. Iar, în ianuarie, Euroccoper a decis să îl sponsorizeze.

Adriana Palasan, vicepreședinte ARILOG

„Am început, anul trecut, să discutăm despre realizarea unei hărți logistice a României, în care să fie prinși cât mai mulți dintre cei care activează în domeniu, precum și cei care furnizează servicii pentru activitatea logistică. Atunci când am analizat bugetul pentru o astfel de inițiativă, am constatat că este destul de mare. Și, după multe discuții, cu parteneri și potențiali susținători, am constatat că este puțin cam mult pentru asociație. În 22 noiembrie, însă, într-o cafenea, unde aveam întâlnirea de board, pentru a fi cât mai aproape de fiecare dintre membri, cineva s-a supărat și a spus că putem să o facem. Ideea din board-ul asociației a aparținut vicepreședintelui Ion Lixandru. În 12 ianuarie, la următoarea ședință, pe care am avut-o în board, exista, deja, o echipă constituită, care, fără ca noi (membrii juriului) să știm, creionase proiectul și găsise și un sponsor. Din 12 ianuarie, în 28 martie proiectul a luat viață”, a relatat, pe scurt, Adriana Pălășan începutul poveștii unui proiect care se anunță a avea un impact important pe piața de profil.

Daniel Preda, președinte ARILOG

Prin intermediul acestei hărți interactive, timpii se scurtează semnificativ, pentru că nu mai trebuie nici măcar să dai un telefon, informația fiind la un click distanță, foarte bine structurată, în funcție de tipul de ofertă, de tipul de marfă care poate fi operată și de capacități.

Iar rezultatele au depășit previziunile inițiale. „Atunci când echipa asociației a început să construiască harta, am plecat de la ideea că vom reuși, în 2017, să populăm programul în proporție de 50%, pentru ca să ajungem la 90% în 2018, dar am constat că lucrurile merg mult mai repede, iar posibilitățile sunt chiar mai mari. Romanian Logistic Map s-a transformat în European Supply Chain Map. Astfel, inițiatorii au adăugat proiectului o hartă a Europei, pentru ca membrii asociației, precum și cei aflați în contact cu noi, să poată identifica resursele la care pot apela. Bineînțeles, aceasta dacă, împreună cu voi, vom reuși să populăm această hartă cu tot ceea ce avem nevoie”, a subliniat vicepreședintele ARILOG.

Și, pentru că vorbim despre o hartă a Europei, ea are și un buton ELA, unde pot fi accesate datele tuturor asociațiilor naționale de logistică, astfel încât cei care vor să construiască acel supply chain al viitorului să dispună de informații corecte.

Intrăm într-o perioadă de protecționism

Modul în care va evolua logistica la nivel european și nu numai a fost abordat, cu ocazia EUROLOG 2017, de președintele ELA, Jos Marinus.

La solicitarea Ziua Cargo, Jos Marinus ne-a oferit o scurtă declarație privind influența pe care o vor avea măsurile protecționiste luate la nivel european în ultima perioadă.

„În final, toată lumea va concluziona că nu aceasta este calea corectă de urmat, că protecționismul nu a fost niciodată soluția. Oamenii trebuie să învețe. Intrăm într-o perioadă de protecționism, «piața mea și oamenii mei în primul rând», ceea ce poate avea și unele efecte pozitive, deoarece îi va face pe unii să înțeleagă că nu trebuie să își rezolve problemele cu furnizori veniți de la o mare distanță. Pot găsi, de asemenea, furnizori din propria țară sau din țări învecinate, care pot oferi timpi mai scurți de execuție și o comunicare mai bună. Astfel și acest lucru poate avea avantajele lui. Dar, în final, consider că o economie deschisă este calea de urmat pe viitor. Nu cred că lucrurile se vor schimba în următorii 2-3 ani, dar probabil că vom vorbi despre mai mult control, mai multe verificări la frontiere, mai multe documente de completat, ceea ce va lua mai mult timp. Aceste măsuri sunt luate, poate, pentru a exclude unele companii de pe alte piețe. Am aflat, recent, un exemplu al unui număr mare de companii care au fost verificate. Nu există nicio problemă în fondarea unei companii în Est și în folosirea șoferilor, atâta vreme cât aceștia lucrează în aceleași condiții ca în cadrul companiei vestice. Primim astfel de semnale din ce în ce mai mult. Pe de altă parte, companiile vestice utilizează șoferi din Est pentru că sunt mai ieftini, dar nu numai. Aceștia sunt dispuși să lucreze în timpul week-end-urilor. Lumea se află în schimbare, deci nu ne putem baza la infinit pe aceleași reguli. Acest lucru va deschide discuții, așa cum a făcut-o e-comerțul, prin activitatea în depozite 24 de ore pe zi, sau în timpul week-end-urilor. Astfel, conceptul de week-end va dispărea. Acest lucru va sprijini realizarea unui echilibru între Europa de Vest și cea de Est. Deci, răspunsul este deschiderea și, în primul rând, realizarea faptului că protecția poate că nu este abordarea corectă.”

Jos Marinus, președinte ELA

Jos Marinus, președinte ELA: „Vestul se îndreaptă către protecționism, dar vor învăța că răspunsul nu este protecționismul, ci flexibilitatea, disponibilitatea de a lucra, pentru că, dacă dorim să protejăm ceea ce avem, trebuie să ne adaptăm.”

Schimb internațional de experiență

EUROLOG este un Congres internațional organizat anual sub egida Asociației Europene de Logistică. Obiectivele evenimentului sunt:

  • promovarea dialogului între țările membre ELA, în special între organizațiile naționale, în cadrul unei platforme neutre;
  • asigurarea unui cadru formal, în care importanți speakeri din întreaga Europă să prezinte strategiile și trendurile sectorului european de logistică și să împărtășească bune practici din domeniu;
  • utilizarea concluziilor evenimentului drept recomandări pentru activitatea de zi cu zi a participanților la congres.

EUROLOG se organizează, anual, în diferite orașe europene. În 2016, s-a ținut în Polonia, în 2015 în Italia, în 2014 în Germania, pentru ca, în 2017, să vină în România.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.