Europa în cumpănă. România se resetează

Economia mondială trece prin schimbări rapide, iar dezvoltarea îmbrățișată de către toată lumea (cel puțin oficial) creează de multe ori confuzie. Aparenta intensificare a actelor teroriste, migrația ce a atins cote impresionante și războaiele contribuie, de asemenea, la sentimentul de incertitudine. Cum privește lucrurile un om de afaceri român și care sunt oportunitățile oferite de piață am aflat de la Dragoș Anastasiu, președinte al Grupului Eurolines România.

Europa este într-un moment de cumpănă, însă multe dintre probleme reprezintă reactivări ale unor aspecte care au conotații strict politice.

La acest capitol putem plasa de exemplu reacţia Poloniei, care şi-a scos steagurile UE de pe instituțiile publice, sau dezbaterile virulente pe tema refugiaților.

Nu sunt puțini cei îngrijorați că actuala rată de natalitate la musulmani, de 6 ori mai mare decât rata de natalitate a creştinilor, va face ca în Europa, peste 35 de ani, să fie mai mulţi musulmani decât creştini.

Dinamica economiei însă, nu va fi și nici nu ar trebui să fie încetinită de aceste aspecte.

Europa merge în direcţia bună de întărire a unității, chiar dacă mai apar reacţii ciudate politice. Germania, principalul motor economic al UE, este în mod clar pe un drum liberal şi unionist. Dispariția granițelor înseamnă progres, lucrurile însă nu se întâmplă peste noapte.

Eu personal sunt adeptul liberalismului. Acolo unde încerci să pui piedici, sau bariere, ele vor fi trecute.

În momentul de faţă, piața visează, iar afacerile de succes se îndreaptă spre spargerea paradigmelor.

Schimbarea paradigmei

România este o ţară foarte creativă; din păcate, această virtute a fost adesea canalizată către nişte lucruri nu tocmai bune, cum ar fi faptul că suntem cei mai buni hackeri din lume și probabil campioni mondiali în a găsi căi de ocolire a legii.

Poate că ar fi bun un proiect naţional pentru a canaliza această creativitate şi frumuseţe a poporului român în direcţii constructive.

Din punct de vedere economic, în afară de București, am rămas destul de mult în urmă și nu mă aştept la schimbări semnificative. Mă aştept însă, la schimbări de conştiinţă, așa cum am văzut şi după tragedia de la Colectiv. Cred că România se resetează în acest moment.

Este momentul să fie făcute şi aplicate reguli care au sens.

În privinţa transporturilor, multe reguli sunt absurde, de aceea nici nu sunt respectate. Ne uităm la businessuri precum Uber sau Airbnb care sparg paradigmele. Dacă lumea vrea Uber, care propune un serviciu elegant, interesant și util, de ce trebuie să vii cu reguli precum: maşina trebuie să fie galbenă, să scrie preţul pe o parte a maşinii etc.

Acestea două sunt cele mai mari firme din punct de vedere al creșterii la nivel mondial în ultimii patru ani.

Mă uit la ce s-a întâmplat în Germania pe transportul de călători – este senzaţional! Piața a explodat pur şi simplu, dublându-se datorită noii oferte. Este începutul, iar de aici se revoluţionează toată piaţa europeană.

Eurolines a avut conferinţa anuală şi aniversarea a 30 de ani de existență. S-a discutat despre faptul că organizația a ocupat prima poziție la nivel european timp de mulți ani, dar nu ştim dacă îşi mai poate menţine această poziţie în viitor.

După ce s-au concurat acerb mulți ani, în Germania, primii doi jucători pe piața de transport rutier de călători au fuzionat, iar acum au 70% cotă de piaţă şi instantaneu intră în toată Europa. În timp ce noi rămânem încleștați în restricţii, transportul rutier de călători atinge noi dimensiuni în Europa, atât din punct de vedere al calității serviciului, cât și al succesului afacerilor. Este ca şi în cazul lui Uber, unde singura reacţie pe care a avut-o breasla taximetriştilor a fost încercarea de a găsi soluţii în a-i bloca pe cei de la Uber, nu cum să fie ei mai buni ca să atragă clienții.

De 20 de ani vorbim la toate întâlnirile transportatorilor de piraterie, şi nici până acum fenomenul nu a dispărut. În aceste condiții, ar fi mai bine să reglementăm situaţia. Politicienii sunt în slujba oamenilor, iar aceștia au nevoie de libertate de mişcare, de un preţ bun, de alternative şi de calitate pe măsură. Şi cum putem avea toate acestea dacă sunt piedici în calea competiţiei dintre transportatori. Noi transportăm persoane de la Bucureşti la Budapesta, Viena etc. De ce nu putem să transportăm călători şi de la Bucureşti la Sibiu?

Și pentru a ilustra și mai bine viteza cu care poți pierde astăzi teren voi mai da un exemplu. Toate companiile membre Eurolines au vorbit la conferința din acest an despre relaţiile cu clienţii. Și totuși noi, în România, cu 70.000 de followers pe Facebook, suntem de departe locul întâi în organizație, restul se zbat pe la 10.000. Concurentul nostru european, care stârnește îngrijorare printre membri, are 700.000 de followers, deși noi suntem de 30 de ani pe piaţă. Unii trăiesc în paradigme şi în blocaje, iar alţii sunt liberi şi schimbă lumea.

Avem nevoie de surprize

Răspunsul companiei noastre în România a fost să îmbrățișăm inovația, în primul rând în relaţia oamenilor din interior, apoi în relaţia cu clientul şi prin imagine.

Modul în care arată agențiile noastre este grăitor.

România este plină de oportunităţi, piaţa pe toate domeniile este jos. O dovadă în acest sens suntem chiar noi – succesul l-am obținut prin faptul că ne ridicăm puţin peste piaţă. Ce este „basic” în străinătate, la noi este „wow”.

Sigur, companiile occidentale au astfel un avantaj, însă experiența românească este importantă atunci când faci afaceri aici. Nu cred că o investiţie în România va avea succes fără un partener pe măsură, român.

Cred în ideea „We can do better”. Nu pot să gândesc mic, cred în parteneriate și le caut permanent.

„Faptul că nu există lege în acest sens, nu înseamnă că nu există prostituţie. Dacă tot nu se poate stopa de atâta vreme, de ce nu se reglementează mai bine? De 20 ani vorbim la toate întâlnirile transportatorilor de piraterie, şi nici până acum nu a dispărut. Nu ar fi mai bine să reglementăm situaţia?“

„Viteza cu care se schimbă lucrurile este mult mai mare acum decât era cu 10-20 de ani în urmă. Cei care rămân încremeniți în proiecte şi nu vin cu inovații sunt repede depășiți.“

Dragoș ANASTASIU

dragos.anastasiu@eurolines.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.