Evoluția cabinelor Mercedes-Benz

Locul de muncă al șoferilor de camion a evoluat, în timp, de-a dreptul spectaculos! Mercedes-Benz vă propune o scurtă incursiune în istoria cabinelor și a volanelor de pe diferite modele de serie, de-a lungul a 60 de ani de evoluție.

Bordul unui camion Mercedes-Benz 1924, din anul 1972. De aici, șoferul monitoriza funcționarea indestructibilului motor OM 355 „Africa”, aflat sub capota scurtă, din față.

Chiar și o privire fugară asupra cabinelor, de-a lungul timpului, demonstrează clar transformările tehnice pe care le-a suferit așa-zisa interfață om-mașină (HMI), pe parcursul ultimelor decenii. Dorința de a îmbunătăți continuu ergonomia, confortul în operare și nertworkingul, atât la interiorul, cât și la exteriorul vehiculelor, se pot observa clar în designul cabinelor moderne.

Volanele erau uriase…

În urmă cu peste 60 de ani, primele cabine ale modelelor Mercedes-Benz cu capotă scurtă erau echipate cu un bord metalic pictat, cu un volan Bakelite uriaș, dar subțire, cu o mulțime de întrerupătoare și butoane și cu… scrumieră! Aceste camioane au fost produse începând cu 1958 și până în anii ’90 și încă se bucură de o reputație legendară, datorită robusteții lor.

Bordul seriei LK, precursoarea gamei Atego, produsă între 1984 și 1998. Tractor Mercedes-Benz 1317, 1989.

Un pas important a fost realizat de către cabinele așa-zisei Leichte Klasse (clasa ușoară) – LK – de pe modelele cu cabină construită deasupra motorului. Aceste precursoare ale gamei Atego au fost produse între anii 1984 și 1998. Elementele tipice sunt reprezentate de tonurile maronii, de numărul relativ mic de întrerupătoare și de poziționarea funcțiunilor și a martorilor de avertizare pe marginea de sus a bordului.

Pe drumul modernizării

O modernizare majoră a avut loc o dată cu introducerea celei de-a doua generații Mercedes-Benz Actros, între 2003 și 2008. Volanul adăpostea airbagul șoferului, iar ergonomia la bord a fost înălțată la un nivel cu totul nou. Scaunele, volanul, întrerupătoarele – numeroase elemente puteau fi, deja, configurate individual, pentru respectivul șofer și pentru aplicația respectivă de transport. Bordul era aproape „înfășurat” în jurul șoferului, astfel încât un număr impresionant de elemente de control erau poziționate la îndemână.

În urma unei game largi de conversii, cabina acestui Mercedes-Benz LPK 1626 din 1972 a fost pusă la treabă în aplicații din construcții, stingerea incendiilor sau transport de lungă distanță.

Chiar și concepția display-ului a parcurs cale lungă, prin includerea primului display central digital, care afișa diferite informații, cum ar fi treapta de viteză sau funcționarea diferitelor sisteme de asistență operaționale.

 

În cabinele așa-zisei Noi Generații (NG), marcantă a fost utilizarea elementelor din plastic. Mercedes-Benz AK 1936, din 1988.

Primul loc de muncă digital…

În 2018, a fost introdus primul loc de muncă pentru șofer aproape în întregime digitalizat, ca premieră mondială pe un camion. Multimedia Cockpit a fost lansat pe cea de-a cincea generație Actros. Două ecrane de înaltă rezoluție au înlocuit panoul tradițional de instrumente. Display-ul central poate fi în întregime configurat de către șofer și, folosind elemente grafice clare, afișează datele de operare ale unor sisteme cum ar fi Active Drive Assist și Predictive Powertrain Control. Ecranul secundar este un touchscreen și poate fi operat ca un smartphone. Funcționalitatea este crescută prin intermediul unor butoane de acces rapid. În plus, volanul multifuncțional s-a transformat într-un fel de panel de comandă.

Mercedes-Benz Actros, 2004-2008

De asemenea, ca parte a complet reproiectatei interfețe om-mașină de pe noul Actros, sunt incluse cele două display-uri ale sistemului MirrorCam, care înlocuiește oglinzile retrovizoare, încorporate în pilonii A. Acestea nu afișează doar traficul din spate, ci ajută și la depășiri, curbe și manevre, prin intermediul imaginilor în mișcare și al formatelor de unghi panoramic.

Multimedia Cockpit, 2018

Mai mult decât atât, Multimedia Cockpit formează, acum, o interfață cu lumea exterioară: aplicații care ajută șoferul să își îndeplinească sarcinile de zi cu zi. În același timp, camionul este conectat la cloud în permanență, prin intermediul Truck Data Center, care formează, în același timp, baza pentru soluții de conectivitate, cum ar fi Fleetboard și Mercedes-Benz Uptime.

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.