Experiență capitalizată

După mai mulți ani buni pentru transporturi, dezvoltarea este evidentă, însă principalul avantaj al firmelor românești pare să fie reprezentat de experiența acumulată.

Dacă ar trebui să găsim cel mai potrivit cuvânt, reprezentativ pentru elitele transportului din țara noastră, acesta ar fi „dibăcie”. Și nu este vorba despre priceperea cu care este gestionată flota, sau relația cu șoferii, aspecte bine acoperite imediat după criză.

Dibăcia se constată, în primul rând, în modul de abordare a clienților și într-o calibrare mult mai precisă a serviciilor oferite. Chiar și în cazul firmelor mai mici, postul de director comercial a devenit unul important și, în general, am putut observa că persoana care îl ocupă devine tot mai influentă în interiorul companiilor de transport, participând activ la stabilirea direcțiilor strategice de dezvoltare.

Departamentul comercial primește sarcini precise, dezvoltă portofoliul de clienți potriviți companiei, menține o relație corectă cu cei existenți, creează strategia de comunicare… Cu alte cuvinte, traversăm o perioadă de importante schimbări în abordare – de la pasiv (așteptarea solicitărilor venite din partea clienților), la activ (căutarea clienților și convingerea acestora, pe baza unei strategii).

De asemenea, este remarcabil faptul că multe companii de transport își ponderează energiile consumate, pentru realizarea unei organizări interne cât mai eficiente, aspect care a dus, uneori, la o imagine de rigiditate pentru clienți.

Modele noi de afaceri continuă să se dezvolte, devenind tot mai complexe și mai precis calibrate, pe un anumit tip de client. Nimeni nu își mai dorește, astăzi, să crească cu orice preț, transportând orice tip de marfă. Zonele de nișă sunt căutate cu atenție, sau create.

Este impresionant să vezi cum se creează elemente de captivitate pozitivă, între transportator și client. Folosesc sintagma „captivitate pozitivă”, pentru că procesul este acceptat, conștient, de ambele părți – transportatorul găsește soluții dedicate, care, în final, aduc beneficii sporite clientului, acesta din urmă asumându-și potențialele dificultăți suplimentare, în cazul în care s-ar pune problema schimbării furnizorului.

Câteva exemple legate de modalitățile prin care companii de transport dezvoltă tot mai mult conceptul de „servicii complete” sunt prezente în paginile următoare – companiile finaliste RTCY 2017 – pe care vă invităm să le parcurgeți.

Merită reamintite și două dintre aspectele principale care au contribuit la creșterea eficienței în transporturi – calitățile tehnice ale actualei generații de vehicule comerciale și utilizarea pe scară largă a soluțiilor IT dedicate transporturilor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.