Fără durere… – editorial Radu Borcescu

La finalul anului trecut, am avut mai multe întâlniri cu manageri și patroni de firme de transport. Unele dintre firme destul de mari, altele medii… oricum, firme care și-au demonstrat în timp valoarea.

Radu Borcescu, redactor-șef ZIUA CARGO

Știți cum este… Fiecare cu reușitele, cu provocările și cu planurile lui… Fiecare cu poveștile lui. Însă, m-a frapat ceva ce am simțit la toți… un anumit grad de descurajare, o oboseală… poate, chiar, dezamăgire. Sigur, finalul de an poate aduce senzații mai nostalgice, sau, poate, o generație de patroni a depășit, deja, apogeul și… Într-un fel, ar vrea să dezvolte afacerea în continuare… dar cu măsură. Apar, chiar, calcule legate de ce ar însemna o retragere completă, mai ales că, pentru mulți, partea financiară ar fi bine acoperită. Cine nu și-ar dori o viață liniștită, presărată cu excursii și călătorii în toată lumea, fără stres, fără facturi încasate cu întârziere, fără penalități, fără angajați nemulțumiți… fără șoferi?

Evident, patronul, care, adesea, este și managerul firmei sale, are o contribuție importantă asupra succesului afacerii. Iar abilitățile sale și preferințele sunt responsabile de direcția pe care o urmează firma și au o contribuție esențială în identificarea, folosirea și păstrarea avantajului competitiv.

Am observat că, deși acționează pe aceeași piață, firmele dezvoltă propriile puncte forte. Unele sunt foarte bune pe partea operațională, reușind să scadă costurile semnificativ sub media pieței, altele sunt performante pe partea comercială și reușesc să intre mai ușor la clienți importanți, să negocieze mai bine, să devină preferate… iar alții sunt buni angajatori și câștigă din faptul că au o fluctuație mult mai redusă a personalului și dezvoltă echipe unite… Este normal ca, odată descoperit punctul forte, să pui tot mai mult accent pe el, împingându-l către o zonă a excelenței. Însă, în timp, pașii vor fi tot mai mici, cu impact pozitiv tot mai redus. Practic, avantajul rămâne intact, însă nu mai produce salturile spectaculoase din trecut și inclusiv entuziasmul se estompează. Ar fi, poate, momentul unei schimbări? De exemplu, să ne gândim la o firmă cu o forță comercială redutabilă – are clienți buni și tarife pe măsură. Ar putea să mai convingă niște clienți… însă, dacă, în această etapă, ar pune accent pe partea operațională și ar optimiza cu adevărat costurile… Rezultatul ar fi mult mai spectaculos. Evident, funcționează și invers, atunci când o firmă foarte bine organizată pe partea operațională se deschide către piețe și clienți noi. O asemenea schimbare nu este ușoară și, în sens figurativ, va produce multă durere.

Dacă ați deschis acest Ghid, meritați, în primul rând, felicitări. Aveți șansa, fără prea mult efort, să descoperiți care este avantajul competitiv al firmei voastre. Asta, dacă nu ați făcut-o deja.

Dacă, însă, considerați că este momentul unei schimbări… Parcurgeți cu atenție aceste pagini. Ar putea să vă inspire către noua etapă de dezvoltare. O să doară? Da! Imediat ce vă apucați de treabă. Însă, fără durere…

Intrate în 2025, firmele despre care aminteam la început au turat motoarele și au reînceput treaba, pentru că sunt multe de făcut în transport și logistică. Nu mai este timp pentru gânduri melancolice… Sper, doar, să își reamintească și să facă schimbările necesare, pentru ca, la finalul anului, entuziasmul să fie sus.

Până la urmă, pentru un patron sau manager cu experiență, ce alt sentiment poate garanta mai bine faptul că este pe drumul cel bun?

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.