Pentru mai bine de 50 de ani, podul Lake Pontchartrain Causeway din Louisiana (SUA) a detinut recordul de cel mai lung pod deasupra apei din lume. Dar chinezii nu puteau sa nu isi bage si ei coada, mai ales ca, in ultima vreme, au capatat si experienta, si gust pentru mega-structuri. La data de 30 iunie 2011, a fost inaugurat, in China, un pod peste golful Jiaozhou, omologand un nou record de lungime, conform Guinness Book of World Records. Dar americanii au ceva de comentat in sensul asta si nu recunosc noul record, sustinand ca lungimea efectiva peste apa a podului chinezesc este mai mica decat a celui american.
Jiaozhou Bay Bridge
Jiaozhou Bay Bridge este localizat in Estul provinciei chineze Shangdong si traverseaza golful Jiaozhou. Deschis la data de 30 iunie 2011, podul reduce distanta rutiera dintre Qingdao si Huangdao. Are o lungime de 42,5 km, ceea ce a atras omologarea Guiness World Records pentru cel mai lung pod peste apa din lume.
Constructia acestui pod a durat numai patru ani, peste 10.000 oameni fiind implicati in lucrari, in mai multe schimburi. Au fost folosite 450.000 t otel si 2,3 milioane mc de ciment. Conform celor declarate de designer, Jiaozhou Bay Bridge poate suporta cutremure de magnitudine mare, taifunuri si coliziuni cu nave de mari dimensiuni. Podul este sustinut de 5.000 piloni si are o latime de 35 m, dispunand de sase benzi de circulatie si doua benzi laterale de urgenta. Acest proiect a reprezentat, confom presei de afaceri chineze, o investitie de peste 10 miliarde yuan (1,5 miliarde USD).
In aceeasi zi, a fost inaugurat, in apropiere, si tunelul Qing-Huang, care este considerat parte a proiectului general dezvoltat in zona, sub denumirea de Jiaozhou Bay Connection Project. Acesta are o lungime de 9,47 km si are o portiune subacvatica. Constructia acestui tunel a inceput pe data de 27 decembrie 2006.
Lake Pontchartrain Causeway
The Lake Pontchartrain Causeway consta din doua poduri paralele, care traverseaza lacul Pontchartrain, din Sudul statului Louisiana, SUA. Cel mai lung dintre cele doua poduri este de 38,45 km si a fost listat, asa cum am precizat, de cateva zeci de ani, ca detinator al recordului de lungime la categoria sa. Ideea unui pod peste acest lac dateaza din secolul 19, in zona functionand, pana la jumatatea anilor ’30 ai secolului trecut, o linie de feribot. in anii ’20 a aparut ideea de a se crea o insula artificiala conectata de „uscat“ printr-o serie de poduri. Finantarea proiectului trebuia sa se realizeze prin vanzarea de locuri de casa pe aceasta insula. Proiectul incepe sa ia forma in 1948, prin crearea unei comisii speciale de catre autoritatile locale. Podul original era un arc cu doua benzi de circulatie, in lungime de 23,86 mile (aproximativ 38,30 km), deschis circulatiei in 1956 si reprezentand o investitie de 30,7 milioane USD. Pe 10 mai 1969, a fost deschis un al doilea pod paralel, cu 150 m mai lung decat cel original, cu un cost de 26 milioane USD. Causeway a avut intotdeauna o taxa de pod. Pana in 1999, au fost colectate taxe pe ambele directii. Pentru a descongestiona malul sudic al lacului, au fost eliminate taxele pe podul nordic, taxele fiind schimbate de la 1,5 dolari pe ambele sensuri, la 3 dolari pe podul sudic. Deschiderea portului a fost de natura sa reduca timpul de tranzit catre New Orleans cu 50 de minute. Dupa Uraganul Katrina, de pe 29 august 2005, podurile au suferit stricaciuni, dar numai superficiale, fundatiile structurale ale complexului ramanand intacte. Traficul normal s-a reluat pe data de 19 septembrie a aceluiasi an.
Duelul celor doua poduri
Dupa cum am amintit si in deschiderea acestui material, americanii, detinatori ai recordului de lungime la categoria poduri peste apa de peste o jumatate de secol, nu sunt gata sa renunte la acest titlu fara „lupta“. Lake Pontchartrain Causeway contesta decizia Guinness si inca se foloseste de acest titlu, avand la baza un argument desprins din insasi definitia categoriei. Astfel, americanii sustin ca ar trebui luata in considerare lungimea efectiva a podului PESTE apa, fara a fi socotite la calculul recordului lungimile de pod care se arcuiesc peste uscat. Astfel, Jiaozhou Bay Bridge se pare ca are o lungime peste apa de 25,5 km, in timp ce Lake Pontchartrain Causeway are nu mai putin de 38,28 km de lichid la „picioare“. Totusi, lungimea de 25,5 km pretinsa de reprezentantii Causeway nu a fost confirmata de catre chinezi si nu se stie cum au ajuns americanii la o asemenea cifra. Dar, pana una-alta, cu toate controversele, Guinness sta tare pe pozitii, iar trofeul ramane la chinezi: Jiaozhou Bay Bridge cu 42,58 km.
Jiaozhou Bay Bridge
Tip: rutier
Traverseaza: golful Jiaozhou
Conexiune: intre districtele Qingdao si Huangdao, China
Designer: Shandong Gaosu Group
Design: pod pe cabluri
Material: beton pretensionat
Lungime totala: 42,58 km
Data inaugurarii: 30 iunie 2011
Trafic zilnic anticipat: 30.000 vehicule
Lake Pontchartrain Causeway
Tip: rutier
Traverseaza: lacul Pontchartrain
Conexiune: intre Metairie, Louisiana si Mandeville, Louisiana, SUA
Concesionat de: Greater New Orleans
Expressway Commission
Design: rame rigide cu semi-arce
Lungime totala: 38,45 km
Inaugurare: 30 august 1956 (partea sudica), 10 mai 1969 (partea nordica)
Trafic zilnic: 43.000 vehicule
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro