Festivalul TRUCKSTAR – Sarbatoarea camionagiilor olandezi

Olanda este tara transporturilor, poate mai mult decat a lalelelor si a morilor de vant. Porturile, in special Rotterdam, fac din aceasta tara poarta de intrare in Europa a marfurilor de pe alte continente, iar infrastructura rutiera si feroviara pun si ele umarul, alaturi de politica oficiala a statului, la „constructia“ unui domeniu care tine lumea in miscare. Dar nu despre aceste lucruri vrem sa va vorbim, ci despre protagonistii acestor „miscari de fronturi“, soferii, si despre sarbatoarea care aduce impreuna, in fiecare an, in luna iulie, peste 60.000 de oameni si 2.000 de camioane, la Circuitul TT Assen.

Festivalul este organizat de revista olandeza de transporturi Truckstar si ofera tuturor celor pasionati de lumea camioanelor doua zile de distractie, gratare, bere, concursuri, concerte etc. Conform celor declarate de catre organizatori, popularitatea evenimentului in randul soferilor de camion din Olanda (si nu numai) este fara precedent, poate fiind egalata, in Europa, doar de traditionala etapa de truck racing/sarbatoare a camionagiilor de la Nürburgring, Germania.

Dar sa vedem despre ce e vorba.

YETD – „Tanarul sofer European de Camion“

Unul dintre evenimentele care confirma, fara indoiala, popularitatea si importanta Festivalului Truckstar a fost, in acest an (editia jubiliara, de 30 de ani a festivalului), finala pe regiunea Benelux a competitiei Young European Truck Driver, organizata de catre Scania. In cadrul acestei etape, s-au confruntat 12 soferi din Olanda si 12 din Belgia, castigatorul olandez si cel belgian mergand mai departe, alaturi de alti 16 finalisti nationali de pe continent, in finala europeana, care se va desfasura in Suedia, pe 8 si 9 octombrie.

Demonstratii si cascadorie

De la show-uri cu camioane de curse, la demonstratii realizate de soferi de curse din Campionatul Mondial de Raliuri, de la cascadori care trec cu masina printr-un zid de flacari sau fac demonstratii de drift si pana la o… seducatoare ghiulea umana (de gen feminin), publicul prezent la festivalul Truckstar de la Assen a avut, cu siguranta, ce vedea.

Daca, la toate acestea, se adauga partide de fotbal… cu masina, demonstratii si concursuri de incarcare si descarcare semiremorci si remorci, competitii de… zgomot de motor (masurat profesionist, cu ajutorul unei aparaturi speciale) sau concursuri de… cine rastoarna mai repede rulota cuplata la capul tractor, distractia e garantata.

Jocuri pentru soferi

Cine vrea sa fie mai mult decat spectator, poate sa faca… bungee jumping sau sa se inscrie intr-o echipa din cadrul Jocurilor Soferilor. Desfasurate pe parcursul primei zile de festival (sambata), competitiile dintre soferi presupun indemanare, dar si multa, multa distractie. De exemplu, una dintre etape a fost slalom cu capul tractor… in marsarier, o alta a presupus daramarea unui jalon din trei, plasat la o distanta foarte mica de celelalte doua. Iar o alta, cea mai spectaculoasa, a presupus aplatizarea cat mai rapida a unui autoturism, pentru a intra sub un trailer, cu ajutorul a catorva ciocane din lemn si a… greutatii corporale a membrilor echipei.

Cel mai frumos camion

Fara indoiala ca tractoarele si trailerele pictate reprezinta pentru posesori un motiv de mandrie si pentru public o atractie rara. La Assen, in cadrul festivalului, se organizeaza, in fiecare an, o competitie europeana de… arta pe cabine si de vehicule de show. Dar si concursul „Celui mai frumos camion din Olanda“, cu cate trei finalisti in 9 categorii diferite: vehicule sub temperatura controlata, prelate/dube, vehicule de transport materiale de constructii, vehicule pentru transport containere, vehicule basculabile transport materiale in vrac, cisterne pentru lichide sau materiale vrac, vehicule pentru transporturi agabaritice, vehicule pentru transporturi speciale (animale vii, masini de interventie) si, in fine, capete tractor.

Mini – RAI

In afara de atractiile mai sus mentionate, in cadrul festivalului se organizeaza o versiune la scara redusa a celebrei expozitii de transporturi RAI Amsterdam. Acest lucru inseamna ca, in cadrul facilitatilor de la TT Assen, expun cele mai recente produse marile marci de camioane din Europa (DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania, Volvo), dar si producatori de componente si accesorii, de la goarne, bull-bars, proiectoare, la sisteme de navigatie.

Dar nu numai atat. Sunt prezenti comercianti de stickere, tricouri, sepci, accesorii pentru cabina, reviste de specialitate, de placute cu nume sau cu diverse inscriptii si fotografii, jucarii de tot felul, inclusiv machete de camioane, tatuaje temporare, cani, cartofi prajiti si gratare, bere, bere, bere… Intr-un cuvant, tot ce-ti trece prin cap si ceva pe deasupra, 90% avand legaturi cu viata de sofer, dar si… altele, avand in vedere faptul ca soferii vin cu nevestele si copiii pentru un weekend de distractie.

Din mandria de a fi „trucker“

Festivalul anual Truckstar a devenit o traditie pentru soferii, transportatorii si iubitorii de camioane din Olanda, fiind deja, in 2010, la cea de-a 30-a editie. Despre ce inseamna sa pui la punct un eveniment de o asemenea anvergura, am stat de vorba cu Arjen van Vliet, redactor sef al publicatiei Truckstar, organizatorul festivalului si omul care, timp de trei zile, a trebuit sa fie in mai multe locuri in acelasi timp.

 

Ziua Cargo: Practic, ce inseamna Festivalul Truckstar?

Arjen van Vliet: Inainte de toate, este vorba despre un week-end de petrecere, pe parcursul caruia soferii de camioane si familiile lor se distreaza impreuna, un week-end cand pot sa arate tuturor cat de mandri sunt sa fie camionagii. De asemenea, toate marile marci de camioane sunt aici, pentru a expune cele mai recente modele, precum si diferiti prestatori de servicii din domeniu.

Cum a inceput povestea festivalurilor Truckstar?

 

Festivalul Truckstar implineste 30 de ani. Revista Truckstar a fost fondata in 1980 si, dupa cateva luni, ne-am gandit ca ar fi interesant sa organizam intalniri cu cititorii nostri si camioanele lor. Deja in cadrul primei editii au venit mult mai multe camioane decat ne asteptam, iar locatia aleasa s-a dovedit a fi mult prea neincapatoare. Astfel, in al doilea an, am organizat festivalul in alta parte, dar si locul respectiv s-a dovedit a fi prea mic. De la a treia editie, ne-am mutat in parcul de F1 de la Zandvoort, unde festivalul a avut loc timp de 9 ani, dar este vorba despre o locatie dificil de accesat, deci, ulterior, am decis sa organizam festivalul pe Circuitul TT Assen, unde au loc cursele moto GP.

Care este sistemul de selectie pentru participare?

Avand in vedere faptul ca avem foarte multi amatori, mai multi decat capacitatea pe care o avem aici, sunt anumite conditii pentru inscriere. Participantii trebuie sa fie abonati ai revistei si au oportunitatea de a se inscrie pe lista amatorilor pana in luna ianuarie. Apoi, facem o lista cu aproximativ 3.000 persoane si tragem la sorti participantii.

Sunt si participanti din alte tari?

 

1.600 sunt abonati ai revistei, pe care ii tragem la sorti, dar festivalul este gazda Competitiei Europene destinate camioanelor pictate special, in care se pot inscrie si soferi cu camioane din afara Olandei. Ne trimit fotografii cu camioanele lor si, daca noi consideram ca sunt cu adevarat speciale, ii invitam sa participe pe posesorii celor mai frumoase 100 camioane pictate.

V-a afectat in vreun fel criza din punctul de vedere al participarii?

Anul trecut si anul acesta, desigur, a fost putin mai dificil sa aducem marile marci de camioane aici si sa ne asiguram ca au standuri mari si bine puse la punct, deoarece constructorii de camioane nu au mai avut atat de multi bani. Dar din punctul de vedere al soferilor si camioanelor, intotdeauna avem mai multi amatori decat locuri disponibile.

Va multumim pentru timpul acordat si va dorim succes in continuare.

Raluca MIHAILESCU

TT Assen, Olanda

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.