Filme cu licenta pentru autocare

Intr-o perioada in care supravietuirea este cuvantul de ordine in transporturi, ca si in majoritatea domeniilor economice, sunt firme care gasesc resurse pentru a asigura pasagerilor servicii la un nivel cat mai inalt si, in acelasi timp, respecta cu tot dinadinsul legea. Mai exact, platesc inclusiv pentru licenta de difuzare a filmelor in autocar.

In general, dotarea autocarelor cu sisteme audio-video inseamna pentru operatorii de transport din Romania elemente necesare pentru o obtine o anumita clasificare sau pentru a putea trimite oferte cat mai pompoase catre colaboratori (agentii de turism), utilizarea acestor sisteme ramanand la latitudinea soferilor. In aceste conditii, este evident faptul ca filmele sau muzica difuzate in autocare nu au acoperire din punct de vedere al drepturilor de autor si, mai mult decat atat, casetele, CD-urile sau DVD-urile sunt adesea piratate.

„La sfarsitul anului 2009, am fost invitati de Oficiul Roman al Drepturilor de Autor (ORDA) la o discutie pentru clarificarea aspectelor legate de proiectia publica in autocare, a unor opere audiovizuale protejate prin drept de autor. In urma acestei discutii, pot sa afirm, fara urma de indoiala, ca 2010 va fi cu siguranta anul in care drepturile de autor vor fi reconsiderate semnificativ de operatorii de transport. Motive sunt suficiente. Spre exemplu, pentru un autocar clasificat, operatorul de transport datoreaza o remuneratie lunara in cuantum de 50 lei numai pentru simplul fapt ca autocarul este dotat cu un radio, la care se adauga remuneratii colective de inca 150 lei. Suma poate parea nesemnificativa. Cand vine vorba, insa, de flote importante, sumele ce trebuie achitate anual reprezinta o avere, in contextul macroeconomic actual. O cheltuiala suplimentara ridica probleme majore, ce trebuie discutate imperativ de transportatori. Am facut deja acest lucru in cadrul Asociatiei Transportatorilor Rutieri de Persoane Valcea si urmeaza sa ne formulam o pozitie cat se poate de ferma in legatura cu acest subiect“, a precizat Sabin Ogreanu, director executiv Dacos.

Legali, dar la pretul corect

Sumele, care, in orice caz, nu sunt mici, dar si o veche practica (nici un transportator nu a platit vreodata pentru drepturi de autor) reprezinta obstacole importante pe care carausii trebuie sa le depaseasca. A asculta muzica sau a difuza filme sunt elemente de confort, ce se pot dovedi importante pentru pasageri, iar daca faci acest lucru este firesc sa platesti pentru drepturile de autor. Transportatorii, pentru a asigura acest confort calatorilor si, totodata, a nu risca amenzi usturatoare, trebuie sa invete si acest nou aspect al afacerii.

„Suntem deja in instanta cu Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania (UPFR). In varianta UPFR, ar fi trebuit sa platim, in mod obligatoriu, remuneratiile invocate, chiar daca am utilizat sau nu opere muzicale in autocarele Dacos. Cu alte cuvinte, in orice situatie, trebuie sa platesti. In schimb, la discutia de la Oficiul Roman al Drepturilor de Autor, am avut onoarea sa am parteneri de dialog interesati de modul in care putem, impreuna, operatori de transport si detinatori de drepturi de autor, sa gasim variante de cooperare. Ma refer aici la delegatia RO Image – reprezentantul in Romania al Motion Picture Licensing Company (MPLC). Pe langa disponibilitatea extraordinara a partenerilor de dialog, propunerea transmisa ATRP Valcea a fost una foarte interesanta. Macar din doua motive. In primul rand, pentru ca permite operatorilor de transport sa aleaga daca vor sa plateasca. In viziunea RO Image, plata nu este mandatorie atat timp cat operatorul de transport nu difuzeaza in autocarele sale filme protejate de drepturi de autor. Dreptul de a alege ne face pe noi, operatorii de transport, sa ne simtim cel putin bine. In al doilea rand, pentru ca licentele sunt puse la dispozitia membrilor ATRP pentru sume rezonabile. Devine hilar, nu-i asa, cand studiouri precum Paramount Pictures ori Warner pun la dispozitia noastra licente la preturi atractive, iar UPFR, prin negocieri ce, in opinia noastra, nu ne sunt opozabile, ajunge sa colecteze remuneratii exorbitante, numai pentru ca avem radio in autocare!!!“, a explicat Sabin Ogreanu.

Mai complicat decat la prima vedere

Nu este vorba numai despre a evita posibile neplaceri, ci despre asumarea obligatiilor care sa permita companiei sa functioneze 100% legal. Discutam despre o noua specie de firme, care intra cu fruntea sus in randul companiilor ce activeaza pe pietele dezvoltate ale Uniunii Europene.

„Consider decizia noastra una utila. Sunt de acord ca este mult prea devreme pentru Romania, iar momentul este unul dificil, dar este corect sa platim pentru drepturile de autor. Pentru noi, momentul cheie a fost intalnirea la care am fost invitati la Oficiul Roman al Drepturilor de Autor, unde au participat si reprezentanti ai marilor case producatoare. Deschiderea spre dialog, spre a face ceva in acest sens a celor de la RO Image, a facut diferenta, in conditiile in care puteam alege sa nu avem nici o colaborare“, a spus Sabin Ogreanu. Intrarea in legalitate nu inseamna doar semnarea unui contract si plata unei sume de bani, dar si noi proceduri ce trebuie introduse in activitatea firmei. „Logistica este mult mai complicata decat ma asteptam la inceput. Trebuie sa ne asiguram ca filmele sunt cumparate dintr-o sursa legitima si ca acestea sunt acoperite de licenta pe care o avem. Dacos a inceput sa cumpere filme originale si a creat o procedura prin care soferii intra in posesia DVD-urilor conforme. Vom extinde colaborarea cu RO Image, in functie de rezultatele pe care le vom obtine in urma acestui contract pe un an de zile“, a explicat directorul executiv Dacos.

MPLC – Motion Picture Licensing Company

A fost infiintata in SUA, in urma cu 20 de ani, pentru a fi o sursa de informare despre drepturile de autor, dar si pentru a furniza licente „non theatrical“ (altele decat licentele pentru cinematografe), adica pentru spatiile in care se difuzeaza filme fara a se vinde bilete.

Sabin Ogreanu, director executiv Dacos:

„Ar fi inadmisibil ca, in conditiile in care avem autocare dotate cu monitoare LCD, cu DVD, pasagerii Dacos sa nu beneficieze de aceste facilitati. Implementarea noilor conditii va mai dura o perioada, insa sunt convins ca, la final, clientii Dacos vor aprecia demersul nostru. Trebuie mentionat ca noi am fost primul operator de transport care a obtinut licente ne-exclusive pentru proiectii publice in autocarele detinute, in baza protocolului incheiat cu RO Image. Azi, alte patru firme au semnat deja un asemenea protocol, iar altele sunt in discutii.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.