OMNICREDIT. Finanțare pentru transportatori

Transporturile au nevoie de produse dedicate de finanțare și exact aici se încadrează Omnicredit, prima platformă de microfinanțare din România, care oferă produse de factoring, scontare și microcreditare. Am discutat cu Elisa Rusu, CEO Omnicredit, despre modul în care funcționează această platformă.

Rusu Elisa

ZIUA CARGO: Cine este Omnicredit?

Elisa Rusu: Omnicredit a împlinit cinci ani de la lansare. Suntem o platformă de finanțare, exclusiv online, pentru mici întreprinzători. Practic, totul se întâmplă online și toate procesele noastre sunt complet digitalizate și automatizate, începând de la înrolarea clientului, care se face exclusiv online, până la analiza lui, realizată în timp real, prin algoritmi dezvoltați de noi in-house care extrag informații din diverse platforme publice, sau non-publice, și până la semnarea contractului prin certificat digital avansat.

Omnicredit reprezintă o inițiativă 100% românească. Este destul de neașteptat să vedem un jucător autohton pe acest segment de piață…

Am lucrat peste 20 de ani în domeniu, înainte să mă alătur proiectului.

În ultimul timp, mă specializasem pe zona de factoring și așa am și pornit acest proiect pentru factoring online, cu ajutorul căruia clientul poate să aibă banii în câteva ore, dacă are facturi de încasat la termen. Iar, pe parcursul celor cinci ani de când funcționăm, ne-am dat seama că antreprenorii au nevoie și de alte servicii. În momentul de față, avem mai multe produse în portofoliul nostru. Factoring, scontare, instrumente de plată, microcredite capital de lucru, microcredite investiții, linie credit plăți furnizor, iar, mai nou, anul acesta, am lansat două produse noi, care, de fapt, sunt și două parteneriate noi – unul cu Flanco Smart Discounter, prin care ajutăm micii întreprinzători să își cumpere echipamente de birou în rate, pentru că această posibilitate nu exista decât pentru persoane fizice. De asemenea, am semnat un parteneriat cu BursaTransport, pentru a ajuta transportatorii mici să-și încaseze banii imediat.

Ce dimensiune are Omnicredit?

Suntem specializați doar pe firme și, în general, pe zona de firme mici, întreprinderi mici și mijlocii, care au acces mult mai greu la finanțarea bancară clasică, din diverse motive. Noi am vrut să venim în întâmpinarea acestei nișe de clienți, care sunt foarte puțin acoperiți de serviciile băncilor tradiționale.

Cifrele noastre sunt publice, iar, la sfârșitul anului trecut, aveam în jur de 7 milioane de euro expunere curentă în piață, deci bani plasați în piață, la acel moment.

În 2023, am avut un volum total de finanțări de peste 30 de milioane de euro.

Suntem o echipă mică, de 14 oameni, pentru că majoritatea proceselor sunt digitalizate. Noi am investit foarte mult în platformă și în softul din spate, care procesează tot ceea ce facem. Softul a fost gândit de noi și realizat cu ajutorul unei firme specializate și aducem îmbunătățiri constant.

Interfața pentru client este un site unde își poate face cont, alege produsul dorit și mai departe este ghidat de echipa noastră.

Segmentul pe care îl vizați nu dispune, în general, de o mare experiență pe partea financiar-bancară…

Încercăm să acoperim și zona de educare a clienților. Avem un blog în care, în permanență, postăm articole educative cu diverse subiecte, de la schimbări legislative și până la a explica diversele produse și chestiuni legate de aspecte financiare ale companiei.

De ce ați țintit sectorul de transport?

Am observat, în timp, că printre clienții care apelau la noi, mai ales pe partea de factoring, erau mulți transportatori. Este unul dintre segmentele cele mai afectate de lipsa de lichiditate.

În același timp, observăm o reticență în utilizarea acestui produs financiar, care vine inclusiv din necunoașterea modului în care funcționează și este important să facem lucrurile pas cu pas.

Ne uităm inclusiv la alte țări în care există platforme similare și unele sunt chiar specializate în a finanța doar transportatori, iar produsul este utilizat pe scară largă.

În România, evoluția credem că se va realiza treptat, pe măsură ce utilitatea produsului este testată și certificată de un număr tot mai mare de firme și crește nivelul încrederii.

Pentru transportatori, a avea banii pe loc, la emiterea facturii, poate aduce avantaje notabile – poate însemna reduceri ale tarifelor în relația cu furnizorii, prin asigurarea unor plăți anticipate, scade riscul de a rămâne în urmă cu plata datoriilor la stat, care ar putea duce la penalități sau blocări ale contului, dispare teama lipsei banilor pentru salarii…

Folosirea serviciului de factoring are un preț – între 2 și 3% pe lună din valoarea facturii, însă și avantajele sunt evidente și eviți, astfel, probleme care ar putea fi mult mai costisitoare.

Ce trebuie să facă un client nou?

Colaborarea demarează foarte ușor. Firma care dorește să lucreze cu noi introduce cele două CUI-uri, ale propriei firmei și ale clientului pe care l-a facturat. Dacă analiza arată OK, trecem la analizarea tranzacției în sine.

Un alt avantaj este și faptul că putem oferi factoring și pentru tranzacții spot.

Oricum, nu este vorba doar de factoring. Am avut inclusiv transportatori care și-au achiziționat, cu ajutorul nostru, camioane, printr-un credit de investiții. De asemenea, și creditele pentru asigurarea capitalului de lucru sunt căutate.

În piață, întâlnim și fenomenul neîncasării facturilor…

Până în prezent, nu am avut probleme în această direcție. Bineînțeles că știm și de acest lucru, dar, atâta timp cât noi facem scoring ambelor părți și îl trecem prin toate furcile caudine pe cel care trebuie să plătească și îl căutăm pe toate bazele la care noi avem acces… Ne dăm seama dacă acesta are, deja, un comportament deviant de plată. Din acest motiv, avem și tranzacții respinse.

De altfel, factoringul funcționează cu regres, ceea ce înseamnă că clientul nostru rămâne, în continuare, garant al acelei plăți.

Cum vă asigurați că și clienții înțeleg și utilizează în mod corect produsele pe care le oferiți?

Încă de la prima interacțiune cu un client, îl sunăm, pentru a înțelege care sunt nevoile acestuia. Inițial, marea majoritate aplică pentru microcredite, pentru că nu cunosc produsele și, de exemplu, nu fac o distincție clară între capital de lucru și investiții. Astfel, întotdeauna, la prima interacțiune cu clientul, discutăm cu el, îi înțelegem nevoile și îl îndrumăm către produsul de care are, de fapt, nevoie.

Cum caracterizați piața astăzi și la ce vă așteptați în viitor?

Suntem într-o creștere continuă de când am început și, în continuare, potențialul de creștere este unul foarte bun, pentru că această zonă de clienți mici și mijlocii este slab acoperită.

Am realizat niște studii, la începutul activității, și concluzia a fost că peste 90% din IMM-urile din România nu au acces la produsele bancare, din diverse motive. Multe dintre aceste firme sunt obligate să se autofinanțeze, sau să apeleze la alte metode, care, uneori, nu sunt optime.

Astfel, nevoia platformelor de genul nostru, care abia încep să apară, este destul de ridicată.

În plus, an de an, am venit cu produse noi și reușim să ne pliem pe nevoile reale ale clienților. Iar sectorul transporturilor, care cunoaște o evoluție dinamică, se află în centrul atenției noastre.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.