Firmă de nota 10. Ce ne propunem pentru 2023?

Electrificarea vine peste noi și, în 2030, jumătate dintre camioanele noi vândute vor fi electrice… Astfel, la acel moment, aproximativ 10-15% din volumul total de mărfuri la nivel european, care utilizează transportul rutier, vor folosi camioane electrice… În concluzie, ar trebui să putem transmite oferte de transport „electric”… ieri!

Radu Borcescu

Dar asta înseamnă că ar trebui să învățăm cum se face… să gândim noua structură, inclusiv din punct de vedere soft… să identificăm datele relevante pentru afacerea de transport cu autovehicule electrice… să țintim nișele/clienții care își doresc acest timp de transport și pot plăti pentru el…

Și totuși…

Transportul electric este… „scump”. Asta este ceea ce afirmă astăzi majoritatea transportatorilor și clienților. Pentru a-și întări punctul de vedere, unii adaugă și cuvinte ajutătoare – „foarte scump”, „prea scump”, „nesustenabil” etc.

Apoi urmează – „dacă întregul transport rutier ar deveni electric, tot continentul ar rămâne fără energie electrică…”

Și – „oricum, clienții care sunt dispuși să plătească pentru soluții electrice de transport o fac doar pentru imagine.”

Exact! Toată lumea are dreptate… evident! Doar că… deja apar firmele de logistică și transport care sunt capabile să ofere cifre, să realizeze proiecte, cu investițiile necesare și identificarea segmentelor unde transportul electric este mai ușor de asimilat și da, pot oferi o cotație fermă – preț/km.

În următorii 2-3 ani, segmentul „electric” va reprezenta sub 1% din piață și va fi, în mare măsură, o chestiune de „imagine”. Este acesta un motiv pentru a neglija acest segment? Mie îmi pare, mai degrabă, o oportunitate care nu trebuie ratată. „Clubul electric” pare unul exclusivist și interesant și măcar din punct de vedere al informațiilor merită să fii înscris în el.

Dar este decembrie și presiunea pare, deja, prea mare…

Este, mai degrabă, momentul potrivit să ne liniștim puțin, să ne pregătim pentru bucuria sărbătorilor.

Și tocmai de aceea vă propun o abordare mai relaxată – estetică.

În loc să ne concentrăm să devenim mai eficienți, măcar acum, la trecerea dintre ani, să ne gândim la ce am putea face pentru a deveni mai frumoși.

Despre proceduri și sisteme vom putea vorbi începând cu anul viitor și, în special, în numărul din ianuarie – Ghidul pentru Managerul de Transport și Logistică, ajuns la ediția a VII-a.

Acum, vă propun o singură întrebare: Cum arată sediul firmei dumneavoastră? „Curat și funcțional” nu mai este suficient!

De curând, am fost invitat la inaugurarea sediului din București a unei multinaționale din domeniul nostru… Suma investită a fost una ridicol de mare (aparent): mobilier modern, cu reglaje pentru schimbarea poziției de lucru, scaune ergonomice, bucătărie super dotată, săli pentru conferințe și întâlniri, spații de relaxare… însă angajații lucrează în sistem hibrid și aproximativ doar jumătate dintre aceștia sunt prezenți în fiecare zi. Și atunci?

Nu este singurul exemplu pe care l-am văzut, în ultima vreme.

Urmează zece ani provocatori și interesanți și primul lucru de care ar trebui să scăpăm este senzația/imaginea de firmă „prăfuită”.

Este ca atunci când vinzi o mașină – nu doar o cureți, ci, pentru un preț cât mai bun, îi retușezi micile defecte, apelezi la un polish și te asiguri că pornește la prima cheie.

În următoarea perioadă vom fi nevoiți să vindem tot mai bine ceea ce facem… și nu doar către clienți, ci și către angajați și furnizori.

Iar elementele estetice contează – arăți bine, ai mai multe șanse.

O imagine proaspătă va creștere încrederea tuturor în evoluția viitoare și ar putea coincide cu un nou start și o nouă redefinire a misiunii firmei.

Pentru 2023, vă dorim la mulți ani și reușite… nu doar la capitolul eficiență.

Lumea se schimbă și, dacă suntem suficient de deschiși, am putea chiar să ne bucurăm de acest lucru… probabil.

Și, la final, o amintire… din Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart. Este o clădire turn, iar vizita începe la ultimul etaj, cu primul automobil… și înainte de asta…

Un citat al împăratului Wilhelm al II-lea: „Eu cred în cal. Automobilul e doar un fenomen temporar.”

Nu este vorba nici de ignoranță, nici de îngâmfare, ci pur și simplu trăgea o concluzie logică, pe baza informațiilor de la acel moment (final de secol XIX).

Însă, nici utilitatea restrânsă a automobilului, fiabilitatea scăzută, lipsa infrastructurii rutiere, sau cumplitul război mondial ce a izbucnit la puțin timp după aceea nu au oprit evoluția industriei auto, care marchează, în mod inseparabil, istoria umanității, de la acel moment și până astăzi.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.