Flexibilitate pentru a prinde toate oportunitățile

Alături de criza provocată de pandemie, transportul de călători trece printr-o perioadă de mare incertitudine și din punct de vedere legislativ. Despre situația la zi și când ne putem aștepta la o ameliorare am discutat cu Daniel Micu, consultant transporturi.

ZIUA CARGO: Cum arată lucrurile astăzi?

Daniel Micu: Astăzi, este puțin mai bine față de lunile precedente, dar încă departe de ceea ce sperăm și de ceea ce ar trebui să fie, la acest moment. Practic, lucrăm de azi pe mâine, iar predictibilitatea nu mai este posibilă, nici măcar pe termen scurt. Astfel, trebuie să ne adaptăm în fiecare clipă la schimbările care apar pe piață și să fim pregătiți pentru ziua de mâine, orice s-ar întâmpla.

De exemplu, la transportul regulat județean și interjudețean, traseele cresc de la o săptămână la alta, însă într-un ritm destul de lent. Crește numărul pasagerilor, crește cererea pentru cursele regulate speciale, dar încă volumele sunt mici și estimez că am ajuns la aproximativ 55-60% față de volumele anului trecut.

Pot firmele de transport să funcționeze la acest nivel? Își pot acoperi integral costurile?

Încă nu am ajuns la nivelul la care costurile să poată fi acoperite. Operatorii de transport utilizează facilitățile oferite de guvern în ceea ce privește forța de muncă și doar astfel reușim să atingem un nivel de sustenabilitate. Fără aceste facilități, majoritatea firmelor de transport persoane ar fi sub limita de supraviețuire.

Facilitățile legate de șomajul tehnic au fost de un real ajutor, la care se adaugă susținerea de către autorități a 41,5% din costurile salariale pentru cei care au revenit din șomaj, sau din șomaj tehnic. Inclusiv varianta de Kurzarbeit, care a intrat în vigoare din luna septembrie, este de un real ajutor pentru operatorii de transport.

Am avut așteptări importante și de la programul IMM Invest, însă acolo dezamăgirile au fost mari pentru foarte mulți dintre operatorii cu care am discutat. Practic, un număr infim de operatori de transport a avut acces la acele fonduri despre care s-a făcut mare vâlvă. Toți operatorii au privit programul ca pe o gură de oxigen în fața crizei în care se găsesc, însă accesarea fondurilor s-a dovedit imposibilă, pentru cea mai mare parte dintre ei.

Există aspecte cărora transportatorii ar trebui să le acorde o atenție specială, în această perioadă?

Singurul sfat, care poate fi aplicat în orice situație dificilă, este legat de o flexibilitate foarte ridicată a managementului pentru ceea ce se întâmplă în piață. Trebuie să fim pregătiți pentru orice scenariu și trebuie să reacționăm, în cel mai scurt timp, la orice solicitare, la orice noutate apare.

Nu există reguli precise sau predictibilitate și, de aceea, trebuie să ne adaptăm din mers. Trebuie să fim flexibili, să ne păstrăm la îndemână șoferii, să avem parcul pregătit în conservare/stand-by, pentru a putea apela la întregul parc, atunci când apare o solicitare. Sunt multe lucruri care se modifică peste noapte și trebuie să fim pregătiți.

Daniel Micu, consultant în transporturi: „Au plecat mulți șoferi de la firmele de transport private. De asemenea, sunt firme de transport internațional care nu mai pot susține personalul din autogări și agenții. Sunt elemente esențiale în funcționarea unei firme de transport, care nu mai pot fi menținute, și sunt inclusiv operatori mari care se află în această situație. În plus, sunt autocare noi care nu pot fi utilizate și ratele de leasing se reiau la începutul anului viitor. La ora actuală, sunt mulți transportatori care se gândesc să renunțe.”

Flexibilitatea este cuvântul de ordine, în acest moment.

Pot să apară și oportunități, cum ar fi nevoia unor agenți economici pentru transportul angajaților. Multe companii, în special multinaționalele se decid în această perioadă să apeleze la cursele regulate speciale pentru a evita contactul angajaților cu alte persoane din afara societății în timpul deplasării către și de la locul de muncă.

În plus, pentru a respecta distanțarea, multe companii solicită utilizarea la jumătate a capacității de transport a autovehiculelor. Astfel, necesarul de parc crește. Rămâne de văzut câți dintre agenții economici sunt dispuși să plătească și costurile suplimentare aferente acestor condiții speciale. De aici, apare o discrepanță între dorințele angajaților, solicitările angajatorilor și ceea ce pot oferi transportatorii.

Evident, tarifele de transport trebuie majorate, pentru că nu putem circula cu aceleași prețuri ca și în condiții de trafic normal.

Atunci când mașina merge la jumătate de capacitate, costul per pasager se majorează.

Pachetul Mobilitate 1 a intrat în vigoare și discutăm de aproximativ 100.000 de șoferi care vor trebui să se întoarcă în România mult mai des decât o făceau până acum. Credeți că aici apar oportunități pentru operatorii de transport călători?

Da, este o oportunitate ce ar putea fi pusă în practică. Sigur, în funcție de numărul șoferilor pe care un transportator îi are la lucru pe Comunitate, pot să apară 2-3 variante de transport, pentru a duce și readuce în țară șoferii. În cazul transportatorilor mari, cu peste 100 de camioane pe Comunitate, un calcul făcut cu atenție s-ar putea să releve ca fiind cea mai rentabilă achiziționarea propriului autocar, care să realizeze săptămânal aceste curse.

În plus, astfel, nu va depinde de un prestator și de alți șoferi și își poate utiliza propriii conducători auto, pentru că mulți dintre șoferii de camion au și permise categoria D. Astfel, va avea un serviciu de transport mai rapid și mai bine adaptat la nevoile lui, mai ales că, în general, camioanele sunt împărțite pe diverse zone.

Există și varianta curselor charter (ocazionale), pentru cei care doresc să își ducă șoferii la punctele de îmbarcare din Europa. Acest sistem s-a practicat de multă vreme pentru lucrători din alte industrii și poate fi adaptat fără probleme pentru nevoile transportatorilor de marfă.

Sigur, există și varianta curselor de linie, însă aceasta ar fi cea mai defavorabilă – șoferii nu sunt duși în punctul unde trebuie să ajungă, apare riscul contactului cu alți pasageri, iar timpul de transfer este lung. Probabil, o parte dintre firmele mici și medii va rămâne la varianta de 8+1 locuri, sau microbuze de 20 de locuri cu care își vor transporta în continuare șoferii, așa cum au făcut și până acum – transporturi organizate pe cont propriu.

Ar trebui ca operatorii de transport călători să vină cu oferte viabile către transportatorii de marfă și există potențial în acest sens, pentru că sunt foarte mulți care au făcut curse ocazionale cu muncitori din alte domenii.

Astfel, au experiența necesară și pot veni cu oferte convenabile pentru transportatorii de marfă, în organizarea unor curse charter săptămânale, chiar prin combinarea mai multor firme de transport marfă. Ar putea fi rentabilă utilizarea unui autocar cu care să atingi câteva puncte de lucru (parcări) – să duci și să preiei șoferi de acolo.

Este știut faptul că șoferii au, în general, volume mari de bagaje și, astfel, utilizarea unor autocare închiriate/chartere ar fi oportună pentru firmele de dimensiuni medii. Un contract, în acest sens, cu o firmă de transport călători ar putea reprezenta și o dovadă solidă în fața autorităților asupra faptului că firma de transport marfă a pus la dispoziția șoferilor mijloacele de a se întoarce acasă la termenul prevăzut de legislație. Lista de pasageri atașată documentului de control pentru curse ocazionale ar trebui să fie o dovadă mai mult decât suficientă.

Când estimați o revenite completă pentru transportul regulat național?

Ne-am bucura dacă, în primăvara anului viitor, vom fi aproape de volumele din 2019. Se apropie sezonul de iarnă, luna decembrie este la un nivel destul de scăzut, iar ianuarie la fel… Probabil spre primăvară, dacă condițiile de sănătate vor permite, vom începe să simțim o revenire către volumele din 2019.

Practic, timp de 12 luni de la debutul pandemiei, nu putem spera la o revenire. Situația din învățământ a dus, de asemenea, la diminuarea numărului de abonamente aferente elevilor și, totodată, nu mai există solicitările obișnuite venite din partea școlilor pentru curse speciale.

Estimez că, pe partea de abonamente, transportatorii vor avea scăderi de 50-60% față de anul trecut. Ne încurcă și neclaritățile create de ordonanța privind transportul gratuit al elevilor. Practic, consiliile județene și inspectoratele școlare nu au elaborat norme de aplicare și abonamentele trebuie vândute în continuare pe vechiul sistem. Până nu se stabilește cine și cum decontează aceste abonamente, operatorii de transport nu pot lucra după noua ordonanță.

Cum vedeți 2021?

Ca pe o perioadă de redresare. Trebuie să ne păstrăm pe o pantă ascendentă, să intrăm în normal cu transportul județean, interjudețean și internațional, acesta din urmă fiind, la rândul său, într-o foarte mare suferință. Dacă lumea va reîncepe să circule, transportatorii vor putea spera într-o redresare, pe parcursul anului 2021. Așa cum spuneam, cursele județene au mari probleme, iar cele interjudețene întâmpină dificultăți poate chiar mai mari, mai ales că, într-o măsură importantă, se bazau pe activitatea studenților.

Sunt probleme foarte mari și, cu siguranță, nu toate firmele vor depăși pandemia.

Vedem tot mai puține autobuze pe șosele, sau vedem microbuze care au înlocuit autobuzele… Sunt foarte multe trasee care se realizează, astăzi, cu microbuze. Vedem deja foarte multe autobuze și autocare trase pe dreapta, multe dintre acestea de foarte bună calitate. Printre ele se află și flota de autocare utilizată, anii trecuți, pentru transportul turiștilor asiatici în Europa. Vor fi colegi care nu vor putea trece cu bine peste această criză. Probabil „vârful” ieșirilor din piață îl vom avea la jumătatea anului viitor.

Credeți că vom avea atribuiri pentru transportul județean, anul viitor?

Situația actuală a dat peste cap tot ceea ce previzionam, iar consiliile județene sunt concentrate pe problemele generate de pandemie. Transportul județean funcționează, în acest moment, din inerție și, probabil, până la jumătatea anului viitor, va funcționa la fel. Sigur, între timp, vor demara discuțiile între transportatori și autorități pentru a defini direcția în care vom merge.

Trebuie să vedem care segmente din transportul județean vor fi trecute pe zona serviciilor de utilitate publică pentru că este clar că nu putem trece tot transportul județean în acest segment. Avem nevoie de niște analize foarte serioase și va trebui aplicat regulamentul european în litera lui și făcute acele studii de mobilitate, care durează, în mod normal, între 12 și 18 luni. Din punctul meu de vedere, discutăm de un proces de durată și nu văd posibilitatea de a avea atribuire, anul viitor. Trebuie să avem în vedere că, la ora actuală, transportul județean funcționează și reușește să acopere mare parte din nevoia de transport a populației.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.