Flota comercială a scăzut cu peste 15%

O scădere de peste 15% a parcului licenţiat pentru transportul de marfă reprezintă o informaţie care, cel puţin, dă de gândit. În acelaşi timp, parcul licenţiat pentru transportul de persoane a scăzut cu peste 10%. Iar cifrele nu fac decât să scoată în evidenţă o situaţie care se manifestă de o bună perioadă de timp.

Concret, parcul licenţiat de marfă de către Autoritatea Rutieră Română (ARR) se ridică astăzi la 116.873 vehicule, faţă de 138.305 în 2012, scăderea producându-se după ce în 2012, parcul licenţiat crescuse cu 3%, faţă de 2011. O reducere semnificativă de peste 11% consemnează ARR şi pe segmentul licenţelor EU de transport marfă, numărul firmelor care fac transport public ajungând la 35.035 faţă de 39.534. Aceasta în condiţiile în care în 2011 erau înregistrate 42.054 licenţe comunitare de transport marfă. Pe segmentul de persoane, numărul firmelor a scăzut, de asemenea, cu peste 10%, de la 5.580 în 2012, la 4.996 în 2013. Aceasta în condiţiile în care în 2011 erau licenţiate 6.609 astfel de companii. Cele mai multe vehicule de transport marfă sunt licenţiate în Bucureşti, zonă pentru care ARR raportează un număr 13.772, pe locul doi plasându-se, la mare distanţă, Bihorul cu 6.194 copii conforme de transport marfă. Pe podium este şi Argeşul cu un parc de 5.925 unităţi, urmat de Cluj cu 5.616 vehicule licenţiate, Timişoara (4.778) şi Prahova (4.438).

Semnale din vânzările de motorină

Dacă luăm în calcul, în paralel, datele privind consumul de carburant, panta descendentă pe care am intrat din nou devine mai evidentă, de data aceasta însă din rulajul vehiculelor comerciale. Cifrele raportate de către cei mai mari jucători din piaţa de carburant scot în evidenţă o reducere de circa 2% a cantităţilor de carburant diesel comercializate la nivelul întregului an 2012, faţă de 2011. Dar ultimele luni ale anului trecut (alături de luna februarie care a fost în 2012 foarte dificilă din punctul de vedere al vremii) au fost cele care au generat reducerea la nivel general. Septembrie – scădere de aproape 10% la motorină, octombrie – scădere de aproape 6%, decembrie – un minus de aproximativ 5%. Noiembrie a fost singura lună care s-a menţinut la nivelul lui 2011. Sunt rezultate care îşi vor produce efectele la nivelul pieţei de transport în prima jumătate a acestui an, la începutul căruia s-a instalat o tendinţă nouă de scădere a pieţei. Bineînţeles, ceea ce se petrece acum se va vedea în cifrele statistice puţin mai târziu. Pentru că, dacă nu au crescut semnificativ cantităţile de motorină cumpărate de pe piaţa neagră, concluzia e clară: se merge mai puţin. Iar mesajul, „Atenţie transportatori: gândiţi afacerea măcar pe termen mediu. Atenţie clienţi: gândiţi parteneriatele de transport cu grijă, ajutaţi-vă partenerii, altfel s-ar putea să nu mai aveţi cu cine transfera mărfurile către clienţi sau materia primă către linia de producţie“. Se pune întrebarea unde ne vom opri pe această nouă pantă descendentă. Şi cu ce costuri…

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.