FM Logistic continua cursa investitiilor

Sunt companii care inca investesc. Exista inca planuri de dezvoltare. Exista inca proiectii de profit. Despre cum poti fi eficient in perioade dificile din punct de vedere economic, am stat de vorba cu noul director general FM Logistic Romania, Catalin Olteanu.

 

Ziua Cargo: Faceti o investitie importanta in depozitul de la Petresti, intr-un moment in care nimeni nu mai investeste. De ce?

Catalin Olteanu: Mai exista companii care investesc. Noi ne aflam printre ele. Este un proiect pe care l-am gandit de ceva vreme si pe care consideram ca este oportun sa il demaram, mai ales tinand cont de faptul ca azi ne putem permite sa construim mai ieftin. Pe de alta parte, chiar daca incepem constructia acum, finalizarea ei se va face peste ceva timp. Estimam ca, pana in acel moment, economia va incepe din nou sa isi tureze motoarele. Atunci va creste interesul pentru spatii de stocare, care se vor afla din nou in deficit. Va mai dura ceva pana cand se va debloca creditarea iar dezvoltatorii vor incepe sa construiasca. In opinia noastra, undeva pe la mijlocul lui 2010, o sa se vada o schimbare majora in nevoile de logistica, in sensul ca, prin toamna, cererea va deveni semnificativa. Marea oportunitate a celor care trimit produse in piata este ca si-au revizuit politicile de pret de marketing. Criza face curatenie, iar cei care nu sunt suficient de rapizi nu vor supravietui. Pe de alta parte, cei care vor reusi sa treaca de aceasta perioada isi vor imparti piata, inclusiv cresterile viitoare. Pe anumite sectoare, Romania se dezvolta. Va fi nevoie de distributie, de retail si de logisticieni care sa faca legatura intre parti. Noi suntem deja acolo.

De ce Petresti?

Este o decizie strategica, care tine cont de un trecut nu foarte indepartat al tarii noastre. Sa ne gandim la anul 2008, cand salariile au crescut galopant, si chiar in conditiile in care plateam, tot nu gaseam forta de munca, si sa nu uitam ca Romania reprezinta o cultura in care oamenii spun „mai intai plateste-ma, ca apoi vad eu daca muncesc“. In plus, Bucurestiul este Capitala, iar salariile sunt putin mai mari. De aceea depozitul trebuie localizat aproape de Bucuresti (ca sa fie interesant pentru distributia din Capitala), dar suficient de departe pentru a atrage forta de munca din alte zone. Decizia geografica a fost legata de structura de salarii, de costuri din Romania. Cand am facut studiul, am analizat si practica din alte tari. Spre exemplu, in Polonia, depozitul „lipit“ de Capitala este mai defavorizat decat cel aflat doar putin mai departe, din punctul de vedere al resursei umane. Sa nu uitam ca exista si reversul medaliei. Sunt multe utilitati si facilitati pentru care vom plati suplimentar, pentru ca suportul va veni probabil din Bucuresti. Dar cea mai importanta este asigurarea operationala, pentru ca aceste preturi se vor compensa la un moment dat. Este esential ca atunci cand economia va dudui si salariile vor exploda din nou, cand va incepe ruleta ruseasca a resurselor umane, noi sa fim acolo unde sa putem functiona, fara sa fim afectati de nebunia din 2008. De asemenea, locul este aproape de autostrada, avand acces facil, ceea ce scurteaza timpii de transport in comparatie cu orice alt drum. Cred ca, in 2-3 ani, vom incepe sa vedem roadele. Si sa nu uitam ca depozitul nu este destinat in exclusivitate deservirii Bucurestiului.

De ce o solutie dezvoltata pe cont propriu si nu una oferita de un dezvoltator?

Daca vizitati site-ul nostru din Dudesti, veti avea raspunsul. Ca sa traiesti din logistica si sa poti optimiza, trebuie sa raspunzi la anumite cerinte. Important este drumul cel mai scurt de la usa la raft si invers. Apoi, dimensiunile. Care este pretul sa fii manevrabil? Atunci cand culoarul dintre rafturi este prea mare, pierzi spatiu de depozitare. Daca este prea mic, risti sa lovesti marfa sau rafturile, ori apar alte probleme. Sunt multe considerente pe care FM le-a dezvoltat in functie de ceea ce a intalnit in practica. Este motivul pentru care depozitul de astazi nu seamana cu cel de acum 10 ani. Dar daca este sa le compari, vei descoperi ca depozitul de astazi este cu 5 minute mai rapid, mai destept. De aceea preferam sa lucram in depozitele noastre. Aceiasi oameni, aceleasi utilaje, aceleasi echipe au in depozitele FM indicatori de performanta mult mai buni decat in celelalte depozite, pentru ca sunt facute in ideea optimizarii si nu ca sa fie inchiriate si sa se castige niste bani pe mp. De multe ori, detaliile sunt foarte importante. De exemplu, o usa de depozit care se deschide drept, te scuteste de multe probleme, spre deosebire de una aleasa pe criteriul pret, care se deschide spre interior si poate fi mai usor lovita cu masina. De asemenea, podeaua este un element foarte important, pentru ca daca se faramiteaza, distruge rotile echipamentelor. Este importanta duritatea, modul in care preia socurile, cum rezista in timp, daca este suficient de tenace si dura astfel incat sa interactioneze bine cu masina. Deoarece toate echipamentele noastre au motor electric, am avut mari probleme din cauza podelelor necorespunzatoare. Relatia dintre roata si podea este extrem de dura. Echipamentul nu are suspensii, elemente ajutatoare, iar socul se transmite automat catre motor. Intre roata si motor, exista niste sisteme de reductie foarte costisitoare si, in momentul in care se rup, apar costuri semnificative. O astfel de podea ne-a distrus doua reductoare. De aceea preferam spatiile proprii, desi, ca sa fiu cinstit, azi operam mai mult in alte depozite decat in cele construite de noi.

In Petresti, vom avea niste elemente noi de constructie, care tin de sistemul de racire, de cel de incalzire, de existenta unui generator electric. Vom pune in practica solutii optimizate fata de cele aplicate in Dudesti, vom fi mai „verzi“ – ne vom salva si noua niste bani, si vom proteja si mediul. Vrem sa schimbam acces pointurile pentru semnale radio, iar sistemul de supraveghere video va fi altfel de la bun inceput. Partea de securitate va fi din start conceputa dupa un anumit model optimizat, tinand cont de standardele FM si cultura locala. Traim in Romania, trebuie sa recunoastem ca avem o problema pe acest segment. Dar se poate rezolva cu sisteme tehnice si cu disciplina. Interesant este ca, din statisticile la care am acces, reiese ca Germania este mult mai afectata de furturi din depozit decat noi.

V-ati confruntat cu mai multe furturi din cauza crizei?

Nu. Pentru ca am rezolvat problema. Sistemul functioneaza. Am simtit presiunea crescuta, dar am fost protejati in primul rand de disciplina pe care am impus-o in controlul stocurilor, care ne ajuta sa fim mult mai rapizi. Poti sa ai o gaura pe in, pe out sau pe drum. Dupa parerea mea, in Romania, cele mai multe probleme sunt la procesul de predare – primire. Peisajul romanesc evolueaza. Initial, am avut un numar mic de retaileri cu volume mari de marfa. Numarul retailerilor a crescut ulterior, iar al consumatorilor a ramas constant, daca nu a scazut. In retail, nu iti permiti sa faci stocuri. Se solicita intotdeauna marfa just-in-time. Atunci cand nu mai trimiti cu paletul, ci cu jumatatea de palet, cu bucatica, apar probleme. In acest context, trimiti un palet ca un pom de Craciun, insotit de o lista lunga pe care o controleaza receptionerul, care insa va verifica intotdeauna cu lista lui, cu ceea ce a cerut si nu o sa vina niciodata sa imi spuna ce am trimis in plus. Pe de alta parte, apar discrepante, un produs care a fost inlocuit cu unul nou, dar nu a functionat legatura dintre clientul nostru si al lui si nu a fost introdus noul cod sau un cod care nu a fost trimis deloc. In acel moment, comunicarea devine foarte importanta, inclusiv capacitatea de a demonstra ca marfa a plecat in regula din depozit. Ne-am asigurat ca relatia noastra cu transportatorul este una corecta. Sunt camere video prin intermediul carora putem demonstra ce marfa a intrat in camion si putem evidentia aceste elemente la nivel de detaliu. Am mutat camera din tavan in usa, iar paletul trece prin dreptul camerei. Apoi, am inceput sa implicam soferii, pentru rezolvarea problemelor legate de coduri. De obicei, produsele trimise in cantitati mici ridica probleme, dar acum suntem la stadiul in care sistemul functioneaza.

Aveti in vedere dezvoltari ale flotei pe partea de transport?

Da. 10 trailere ne vor fi livrate in perioada urmatoare. Mergem pe ideea noastra potrivit careia noi furnizam trailerul, iar carausii subcontractori – capul tractor. Flota subcontractata de FM Romania este de 100-150 de vehicule.

Ce planuri aveti in perioada urmatoare?

Daca m-ati intreba ce mi-as dori cel mai mult, este nu sa mut din clientii din Bucuresti in Petresti, ci sa am atat de multi clienti incat sa nu am loc nici in Bucuresti, nici in Petresti. Ma gandesc sa mai punem inca o celula in Dudesti. Daca ne uitam la canalele de aprovizionare, toti cei care isi aduc marfa de import o vor face prin Vest… si pentru ei Dudestiul e o super optiune – ca un han de pe vremuri, unde isi schimbau caii.

Va multumim pentru timpul acordat.

– La mijlocul lui 2010,o sa se vada o schimbare majora in nevoile de logistica.

– Aceleasi echipe au in depozitele FM indicatori de performanta mult mai buni decat in depozitele celelalte.

– Germania este mai afectata de furturi din depozit decat Romania.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.