ANTREPRENOREȘTI – adoptă un sat: Viitorul se clădește astăzi… sau chiar de ieri

O sintagmă atât de utilizată încât, astăzi, nu ne mai spune nimic. Și, totuși, atât de adevărată… Un sector precum cel al transporturilor, unde forța de muncă este deficitară, are nevoie de soluții reale pentru viitorul nu foarte îndepărtat. Putem renunța la compromisuri, pentru o variantă stabilă? Există o zonă care să genereze, într-un interval de 2-3 ani, un rezultat palpabil?

Ion Lixandru, vicepreședinte ARILOG

Astăzi, investiția pentru a deveni șofer profesionist depășește 5.000 de lei – o sumă prohibitivă pentru un tânăr dintr-o familie cu venituri modeste. Se pune întrebarea: în ce măsură un tânăr din zona rurală va fi interesat și va putea beneficia (bineînțeles, prin intermediul părinților) de un împrumut pentru a investi în viitorul său, ca șofer profesionist? Apoi, se ridică alte semne de întrebare. Cât durează școala? În cât timp va fi programat pentru examen? În cât timp se poate pregăti, susține examenul și obține atestatul profesional? Când și cum va putea rambursa, în final, banii împrumutați?

Pare un drum greu… fără rezultate într-o perioadă apropiată…

Între timp, Uniunea Europeană anunță deficite importante de șoferi profesioniști. Marea Britanie, în plin Brexit, caută, de asemenea, un număr impresionant de șoferi profesioniști. Toate acestea se concretizează în cereri adresate inclusiv forței active de muncă din România. Iar școlile profesionale au dispărut aproape cu totul…

Se conturează un scenariu pesimist pentru transporturile românești. Ce facem? Aducem șoferi din Asia, sau ne pregătim tinerii?

Soluția: TINERII

O idee… Un proiect… O comună situată la 40 km de Craiova. Valea Stanciului. Un primar și o comunitate cu spirit antreprenorial, care au pus bazele unei școli profesionale de mecanici, la finalul căreia elevii obțin și carnet de șofer profesionist.

La sfârșitul lunii ianuarie, la Valea Stanciului, a avut loc o nouă conferință „Vreau să fiu Antreprenor”. Un proiect dedicat tinerilor liceeni, în care antreprenori din comunitatea Romanian Business Leaders (RBL) interacționează direct cu tinerii și îi inspiră prin povestea lor de succes.

Invitat a fost Ion Lixandru, Vicepreședinte ARILOG, care a încercat să încurajeze specializarea tehnică a elevilor din Valea Stanciului. În opinia sa, specializarea trebuie să fie o prioritate pentru tinerii din România. „Viitorul este în investiții. Investițiile înseamnă echipamente sofisticate și foarte costisitoare. Dacă nu ai specializare, nu ai cum să ajungi departe. Avem aceleași vehicule, același sistem de concurs, aceeași infrastructură. Ce diferă este mâna celui care coordonează acel vehicul”, a afirmat el.

„Ne-am propus să ajungem în licee, în școli profesionale, în care să încercăm să prezentăm experiența noastră. Să discutăm despre cum este să fii angajat, specialist, antreprenor și, bineînțeles, să discutăm inclusiv despre familie, despre oportunități, despre șanse sau neșanse. Tinerii sunt interesați, în principal, de ceea ce înseamnă viața, iar faptul că văd că suntem oameni normali, deschiși în comunicare, înseamnă foarte mult.” – Ion Lixandru, vicepreședinte ARILOG

Organizatorii proiectului „Antreprenorești – adoptă un sat” au gândit, împreună cu echipa Renault Trucks România, inclusiv un moment prin care tinerii de la școala cu profil tehnologic să poată învăța despre camioanele de ultimă tehnologie chiar de la experții care le promovează în România. Reprezentanții companiei au trimis un specialist care le-a arătat tinerilor specificul tehnologiei dezvoltate, chiar pe modelul de camion pentru distanțe lungi, adus special pentru eveniment în comunitatea doljeană.

Un sistem simplu – câștig pe toate direcțiile

În opinia lui Ion Lixandru, revitalizarea școlilor profesionale este extrem de importantă, în acest moment. „Să ne amintim tradiția pe care o creaseră, înainte de 1989, liceele de specialitate și școlile profesionale cu tradiție în auto.

Existau unități de învățământ celebre la Curtea de Argeș, Aiud, Piatra Neamț sau Roșiorii de Vede, care au pregătit generații de șoferi profesioniști. Astăzi, trebuie să reluăm ceea ce am pierdut între timp, să reînființăm aceste școli de meserii pe lângă marii cărăuși, marile centre agricole sau marii producători.”

Vicepreședintele ARILOG a subliniat că se impune, în acest context, realizarea unui sistem simplu, care să încurajeze implicarea companiilor private în specializarea tinerilor. „Statul trebuie să se implice în recrearea acestui sistem, prin acordarea de facilități companiilor private care investesc în educație, pentru că, în final, șomerii vor fi înlocuiți cu specialiști, iar persoanele asistate social, cu contribuitori la bugetele de stat. Este o carte câștigătoare pentru toți”, a concluzionat Ion Lixandru.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Folosim Akismet pentru a reduce spamul. Vezi mai mult.