FutureLab – viitorul, în viziunea Mercedes-Benz

Digitalizarea, automatizarea și inteligența artificială sunt principalele trei elemente care ne permit să avem o viziune (destul de bine conturată) privind viitorul transporturilor.

Mercedes-Benz Trucks a prezentat o perspectivă asupra camioanelor viitorului și a provocărilor transportului rutier, în cadrul evenimentului „FutureLab”, ce a avut loc, la finalul lunii iunie, la fabrica din Wörth a producătorului.

Luând în calcul creșterea fluxurilor de mărfuri și cerințele legale tot mai stricte, Mercedes-Benz Trucks se concentrează pe 4 direcții de viitor – Connected, Autonomous, Shared & Services și Electric.

Steffen Kaup, directorul echipei „Future Research Transport and Logistics” de la Daimler AG, a arătat că lumea transportului internațional de mărfuri va fi supusă unei schimbări radicale. Noile tehnologii și digitalizarea vor genera noi linii de activitate, în cel mai scurt timp. „O altă provocare pentru toți cei implicați o reprezintă volumul de mărfuri în continuă creștere, dar și presiunile sporite în ceea ce privește timpul și costurile. Până și rețelele de trafic vor ajunge, curând, la limita capacității. De asemenea, limitele statutorii de emisii reprezintă o provocare pentru producători și furnizorii de logistică. Ne confruntăm cu provocarea de a le oferi clienților noștri soluții eficiente, atât pe termen mediu, cât și lung”, a declarat Steffen Kaup.

Temele de discuție din cadrul FutureLab au fost structurate în 7 workshop-uri, în cadrul cărora Daimler a prezentat soluțiile identificate pentru a face față provocărilor, din ce în ce mai stricte, cu care se confruntă transportul rutier de mărfuri.

Design din interior spre exterior

Pentru designul cabinelor viitorului, Mercedes-Benz pune accentul pe șofer, iar noile tehnologii permit un control mai bun și oferă concepte inovatoare de cockpit și afișaj. Asistăm la o schimbare de paradigmă, direcția fiind dinspre mecanică, spre inteligență, iar conectivitatea joacă un rol esențial. Este evident faptul că munca șoferilor se va ușura.

Se caută creșterea funcționalității, însă fără a neglija o experiență bună (emoții pozitive). Comenzile și informațiile aferente postului de conducere ar putea fi comasate pe un singur display multifuncțional. Cabina viitorului va primi, în plus, și funcția de birou logistic, iar opțiunile de personalizare vor fi mult extinse. O atenție specială este acordată sistemului de iluminare, culoarea și intensitatea luminii având un impact semnificativ asupra confortului. Astfel, vor exista setări diferite, în funcție de perioada zilei, activitate și starea șoferului – lumină rece în timpul condusului, caldă pentru odihnă, intensitate slabă la trezire etc.

Un alt element de sporire a confortului va fi asigurat prin creșterea gradului de control al funcțiilor legate de suprastructură, din cabină, fiind de așteptat ca, într-o tot mai mare măsură, carosierii să dezvolte aplicații în acest sens.

A fost vehiculat și conceptul de „umanizare digitală”, care se referă la faptul că mașina are grijă de șofer, interacționând cu acesta.

Designul noilor cabine trebuie să fie frumos, atractiv și inteligent și, în funcție de evoluția legislației, dimensiunile ar putea să crească, o cabină mai mare putând oferi elemente noi de confort.

Automatizare

După cum se știe, Mercedes-Benz Trucks efectuează, deja, teste cu privire la condusul autonom, iar obiectivul pe termen mediu este de a dezvolta un camion care optimizează siguranța și confortul. Pe termen lung, condusul cu grad înalt de automatizare poate avea impact asupra timpilor de conducere și a modului de funcționare a autovehiculului. Există trei trenduri avute în vedere: electrificarea, conectivitatea și condusul autonom.

Sistemele de asistență pentru vehicul longitudinale și laterale sunt în plină dezvoltare și este de așteptat ca nivelul 4 de autonomie (autovehiculul are autonomie totală pe anumite segmente de drum) să fie atins într-un orizont de timp cuprins între 3 și 10 ani.

De altfel, testele desfășurate sunt încurajatoare. Amintim lansarea, în 2014 / 2015 a primului camion automat – „Future Truck 2025” și a fratelui său american, „Inspiration Truck”. De asemenea, testele de platooning sunt în plină desfășurare, iar operațiunile de curățare a aeroportului de zăpadă, în care un singur șofer coordonează mai multe camioane în același timp, arată potențialul oferit de tehnologiile moderne.

„Automatizarea” nu se va produce în același timp pe toate categoriile de drum. Este de așteptat ca primele zone vizate să fie în arealele închise (se întâmplă, deja, în mod experimental), urmează autostrăzile, apoi drumurile naționale, interiorul orașelor fiind cel mai provocator segment.

Evitarea activă a accidentelor

Uniunea Europeană și-a propus ca, până în 2050, să reducă numărul accidentelor rutiere mortale la aproape 0, iar „viziunea conducerii fără accidente” este parte esențială a misiunii Mercedes-Benz Trucks.

Dezvoltarea de noi sisteme are la bază accidentele reale, iar inovațiile de ieri devin obligatorii, fiind introduse în legislația de astăzi. Așa s-a întâmplat cu ABS, ESP și, mai recent, cu frâna de urgență și asistența la schimbarea benzii, devenite obligatorii și cu impact major în reducerea accidentelor.

Următoarea etapă (sistemele deja există) este legată de participanții la trafic mai puțin protejați – pietoni și bicicliști.

Tendințele UE sunt ambițioase și, astfel, perioada în care sistemele de asistență trec de la opțional, la obligatoriu are tendința să se scurteze. Cel mai probabil, până în 2024 sistemele de asistență la depășire și viraje vor deveni, la rândul lor, obligatorii.

Totodată, specialiștii Mercedes-Benz au atras atenția că, la ora actuală, telefonul mobil a devenit principala cauză pentru pierderea atenției la volan, de aici rezultând un mare număr de accidente.

O nouă eră a legislației

Începând cu 2019, noile camioane vor avea certificate, pentru prima dată, valorile emisiilor de CO2. În acest scop, Comisia Europeană a dezvoltat procedura de testare VECTO, în colaborare cu industria auto. Astfel, transportatorii vor putea compara consumul și emisiile de CO2 ale diferitelor tipuri de camioane. Acest nivel de transparență va duce, cel mai probabil, la o amplificare a concurenței între producătorii de camioane. Țintele autorităților sunt extrem de ambițioase, fiind impuse scăderi de 15% a emisiilor de CO2, până în 2020, și 30%, până în 2030. Nu este sigur dacă dezvoltările tehnologice viitoare vor putea permite atingerea acestor deziderate, însă, cel mai probabil, motoarele diesel nu se vor putea alinia.

Până în 2020, toate vehiculele cu masă totală de peste 7,5 t vor avea certificatul VECTO, oferind transportatorilor posibilitatea de a compara performanțele camioanelor, înainte de achiziție.

Gândire digitală

Conectivitatea aduce valoare adăugată camionului viitorului, iar ținta este utilizarea optimizată – reducerea numărului de kilometri parcurși pe gol, eliminarea imobilizărilor neprogramate, creșterea timpului efectiv de utilizare.

Este o zonă pe care Mercede-Benz pune accent, mai ales că fiecare zi în care un camion stă înseamnă costuri de 800-900 de euro.

Mai mult decât diesel – ce urmează?

Mercedes-Benz are deja o tradiție în ceea ce privește dezvoltarea de motorizări alternative inovatoare: electrice, pe hidrogen și pe gaz natural. Există avantaje și dezavantaje specifice fiecărei opțiuni.

Un scenariu de viitor probabil, pentru transportul pe distanțe lungi, este legat de utilizarea hidrogenului lichefiat, care ar putea fi produs din resurse regenerabile (apă și electricitate), relativ ușor de transportat și stocat și asigurând o autonomie bună de funcționare camionului, fără a schimba foarte mult ecuația actuală privind volumul și masa utile.

Provocarea eficienței

Totuși, în anii următori, motoarele cu ardere internă vor rămâne indispensabile transportului rutier de mărfuri. De aceea, Mercedes-Benz Trucks face tot posibilul să ofere motoare diesel cât mai eficiente și ecologice.

Automatizarea va asigura creșterea timpului de operare și scăderea costurilor, având efecte pozitive și asupra crizei de șoferi. La ora actuală, un camion stă parcat, în medie, aproximativ 50% din timp. În ceea ce privește șoferii, numai în Germania se înregistrează, astăzi, o nevoie de 45.000 de conducători auto, iar, până în 2028, se așteaptă ca această cifră să ajungă la aproximativ 200.000.

Radu BORCESCU

Wörth, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.