Groep H. Essers – O afacere cladita pe respect

“Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental”

Respect pentru angajati, respect pentru clienti… respect pentru afacerea de transport in general. Totul desfasurat intr-un sistem care nu lasa loc greselilor, nici macar atunci cand vine vorba despre detalii pe care, la prima vedere, nici macar nu le-ai lua in calcul.

Diferentele stau in detalii si in modul in care le tratezi. Este parerea lui Marc Paulissen, Country Manager Romania, Groep H. Essers, o afacere cu actionariat belgian, dar cu angajati romani pe plan local, care aduce fara indoiala plus valoare pietei autohtone. Experienta acumulata de grupul belgian, infiintat inca din 1928 de catre Henri Essers, a fost adaptata la specificul pietei romanesti, oferind un model de business cel putin interesant. Pentru Marc Paulissen, este esential sa iti tratezi angajatii cu acelasi respect pe care il ai fata de clienti. Este atitudinea care face posibil ca, in depozitele companiei, stocurile sa se afle intotdeauna in parametri corecti, chiar daca nu gasesti camere de luat vederi la tot pasul. De altfel, combinatia dintre reteta corecta de operare in depozit si transport aseaza Essers intr-o pozitie de top, unde calitatea face diferenta. Fara sa fie un furnizor ieftin de servicii, grupul belgian pune accent (inclusiv in Romania) pe calitate, dezvoltand in acest sens sisteme care nu lasa nimic la voia intamplarii.

Iar ultimii doi ani au insemnat consolidarea activitatii. „Ne concentram pe a ne face treaba din ce in ce mai bine. Nu vrem sa crestem foarte repede, fara a avea o baza solida. In 10 ani, am crescut de la 17 angajati la aproape 450, de la 15 camioane la aproape 250 in rezent, de la un mic depozit de 5.000 mp, la aproape 60.000-70.000 mp. Am pornit de la un centru in Oradea, iar acum avem depozite si in Bucuresti, Timisoara, Roman si Sibiu. In prezent, vrem sa ne consolidam organizarea si sa o facem mai transparenta. Daca te dezvolti rea rapid, unele lucruri pot scapa de sub control si nu mai acorzi suficienta atentie detaliilor. Acestea dau, de cele mai multe ori, nivelul serviciilor, aspectele legate de calitate si elemente organizatorice si structurale“, a explicat Marc Paulissen.

Pregatiti din toate punctele de vedere

Dupa o perioada in care clientii de transport si logistica s-au aflat in expectativa, Managerul pentru Romania al Essers se asteapta ca trimestrul IV al acestui an sa fie foarte solicitant si aglomerat, iar Essers va fi la locul potrivit pentru a oferi servicii operative de calitate. In Oradea, lucreaza, la ora actuala, 15 persoane in cadrul departamentului de planificare a transportului. „Am recrutat in acest scop oameni mai buni, care au cunostinte nu numai in domeniul transporturilor nationale si internationale, dar si in domeniul calitatii serviciilor. Tinand cont ca, in ultimii doi ani, nu am mai crescut abrupt vanzarile, am decis sa dezvoltam organizarea, sistemele IT si sa ne consolidam pozitia pe piata. Probabil ca maine vor intra pe piata jucatori mari, care nu sunt satisfacuti de serviciile competitorilor nostri sau de propria organizare a distributiei ori a activitatii de logistica si vor apela la noi. Am urmarit sa avem o organizare cu suficienta mana de lucru si o baza solida pentru dezvoltarea ulterioara“. De altfel, Essers se afla in prezent in discutii cu companii care au in vedere externalizarea activitatilor de logistica si transport, oferind solutii de reducere a costurilor, care pot ajunge pana la 30-40%.

Marc Paulissen este de parere ca, in multe cazuri, calitatea produselor pe care le regasim de vanzare este afectata tocmai de nerespectarea conditiilor de transport, depozitare sau manipulare de-a lungul lantului de distributie. Essers ofera, insa, si in Romania, aceeasi calitate a serviciilor ca in Vest, marfurile putand fi urmarite de clienti in timp real prin intermediul internetului atat in depozit cat si pe parcursul transportului. „Investim foarte mult in IT. Essers are o echipa de 30-40 persoane angajate permanent in interiorul companiei, care lucreaza zilnic la administrarea sistemelor IT si la imbunatatirea lor. Clientii pot sa verifice nu numai unde este marfa, dar si in ce conditii este transportata sau depozitata“, a explicat Marc Paulissen.

O flota in crestere

In prezent, Grupul Essers are aproximativ 350 de soferi romani de camion, dintre care 130 lucreaza in transportul national, iar restul pe plan international. In ceea ce priveste flota, Essers are in Romania 130 de camioane de 40 t, la care se adauga alte 65 de vehicule intre 1,5 si 10 t. Din punctul de vedere al vehiculelor grele, de la 1 ianuarie 2010 si pana in prezent, parcul a fost majorat cu 30-35 unitati, in timp ce flota de distributie a crescut de la 40 la 65 de vehicule.

Grupul Essers nu realizeaza, insa, numai transport rutier, ope rand trei trenuri pe saptamana din Belgia catre Oradea – adica 75-80 sau 90 de containere de 40 de picioare. Iar daca locomotiva apartine altui operator, vagoanele, trenul in sine, se afla in proprietatea Centrum – Essers. De mentionat ca Oradea este folosita ca hub de import nu numai pentru bunurile pentru Romania, ci si pentru Bulgaria, Turcia si Grecia, trenul fiind utilizat ca o conexiune intre Vest si Est. Iar tinta este ca, pana la sfarsitul anului, sa existe zilnic sosiri si plecari din Oradea.

Distributie nationala strategica

H. Essers realizeaza distributia nationala in maxim 48 h in orice punct din tara, pe baza unor centre logistice amplasate strategic:

Oradea – 39.000 mp

Bucuresti – 24.000 mp

Roman – 1.500 mp

Timisoara – 1.000 mp

Sibiu – 500 mp

Cluj – 800 mp

Marc Paulissen, despre motivarea angajatilor

Sursele noastre de putere?

Camioanele noastre – facilitatile noastre – oamenii nostri

In primul rand, pentru a motiva angajatii, trebuie sa ii respecti si sa respecti ceea ce pot face. De exemplu, la angajarea soferilor, trebuie sa iti dai seama unde sunt potriviti: la conducerea camioanelor, pe vehiculele de distributie etc. Pe de alta parte, atunci cand exista oplangere din partea unui client in legatura cu un sofer, trebuie sa asculti si povestea din perspectiva soferului tau. Trebuie sa ai incredere in oamenii tai. Discutam cu ei si ii responsabilizam (ceea ce nu este usor), nu ii supraveghem sau verificam «politieneste». Incercam sa nu schimbam camioanele intre soferi, pentru ca pentru multi camionul este casa lor, traiesc acolo, dorm acolo, il folosesc in fiecare zi. Este vorba, in primul rand, de factorul uman, de respectul fata de angajat si, in al doilea rand, despre aspectul financiar. Daca am negociat un salariu cu soferul, il platim, iar el isi face treaba cat de bine poate. Este misiunea noastra sa ii atragem atentia daca activitatea lui nu este optima si sa ii aratam ce ar trebui sa imbunatateasca. Nu luam bani de la oameni (penalizari) daca au un consum mai mare sau daca uzeaza anvelopele mai mult, pentru ca ii vor lua inapoi. Este o reactie umana. Daca iei bani de la sofer, de fapt iei bani de la familia lui. Tinem cont, insa, de soferii care fac economii, iar atunci cand vin camioane noi, sunt primii pe lista. De asemenea, au avantaje legate de perioada de concedii. Factorul uman conteaza foarte mult. Nu vrem sa facem diferente intre soferi, dar cei care au o prestatie foarte buna si sunt peste obiectivele pe care le stabilim trebuie sa se bucure de anumite avantaje. Chiar daca multi dintre competitorii nostri au profitat de aceasta perioada si au concediat angajatii scumpi pentru a angaja unii ieftini, noi nu credem intr-o astfel de «strategie». Probabil in cazul unor companii cu mai multi actionari, exista presiuni pentru ca vor profituri, indiferent de situatie, dar in cazul nostru, o companie de familie, nu se pune problema asa, nu vrem profituri cu pretul acesta. Nu vrem sa ne inselam sau sa ne tradam oamenii. Eu nu pot sa fac ceea ce fac acesti oameni, deci merita respectul meu. Si respectul se traduce, de asemenea, la nivel de detaliu. Nu e vorba numai sa platesti oamenii la timp. De exemplu, in decembrie, platim intotdeauna in vinerea de dinainte de Craciun, in avans fata de data normala de salariu, pentru ca oamenii au nevoie de bani. Iar aceste aspecte sunt importante“.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.