IANIS CARGO SPARGE TIPARELE. Uneori… criza înseamnă să crești

În cazul companiei ploieștene de transport expres Ianis Cargo, fiecare detaliu contează. Am simțit acest lucru imediat ce le-am călcat pragul, în luna februarie a acestui an. Culorile calde, folosite cu grijă, creionau o atmosferă atent studiată. Iar prima impresie a fost confirmată, ulterior.

Afirmam, într-un articol publicat recent pe site-ul ZIUA CARGO, că furnizorul de transport expres din Ploiești a reușit să se adapteze, în plină situație de urgență, prin flexibilitate și, mai presus de tot, prin loialitate!

Promiteam, atunci, că, despre mecanismele care au generat creștere în timpul crizei COVID-19 și despre ce înseamnă a fi loial, în tot acest tumult, vom oferi mai multe amănunte, în numărul din mai al revistei.

Omul sfințește locul

Niciunul dintre noi nu are nici cea mai mică îndoială în privința acestui proverb. În transporturi, el poate lua diferite forme, fiind direct legat de drumul pe care îl alege fiecare companie în parte. Ianis Cargo a ales să investească semnificativ în zona IT și… cumva, managementul companiei, care beneficiază, astăzi, de instrumente de control riguros construite, a putut aborda, într-un mod pozitiv, noua conjunctură economică, nicidecum favorabilă. A contat, fără îndoială, apetitul pentru inovație al unui colectiv tânăr (pentru care adaptarea nu reprezintă decât o nouă provocare) și, bineînțeles, faptul că, în chiar momentul declanșării crizei, compania testa zone noi. Tocmai aceste domenii au constituit, într-un context interesant, mai mult decât un colac de salvare.

La 7 ani… exact înainte de începutul crizei

Ianis Cargo are 7 ani, la fel ca fiul cel mare al lui Mădălin Stănilă, director executiv și proprietar al companiei, căruia, de altfel, compania i-a împrumutat și numele. Și, dacă, în 2013, opera un parc de 3 vehicule, acum, flota coordonată (proprie sau pe bază de contract de exclusivitate) se ridică la peste 150 de vehicule de transport marfă.

În 2019, compania a consemnat o cifră de afaceri de 3,1 milioane de euro, la care s-au adăugat veniturile, în valoare de aproximativ 2 milioane de euro, înregistrate de filiala din Bulgaria, care funcționează în regim de casă de expediție.

Industria auto, un client principal pentru furnizorii de transport expres, dădea, deja, de ceva vreme, semne de încetinire, iar competiția, din ce în ce mai intensă, generase o presiune puternică pe tarife, la finalul anului trecut. (De fapt, ultimii ani au urmat această direcție, în care tariful dictează.)

A fost unul dintre motivele pentru care diversificarea zonelor din care provin clienții apărea, deja, ca o măsură care se impunea. Iar comerțul online, aflat în plină dezvoltare, reprezenta o soluție evidentă. „Spre deosebire de zona automotive, pentru comerțul online se merge, în general, pe tarife prestabilite, calculate în mod corect, astfel încât să îți poți acoperi costurile”, ne-a explicat Mădălin Stănilă. Aproximativ 20% din activitatea Ianis Cargo viza, în luna februarie, acest segment, iar cererile erau în creștere.

Mădălin Stănilă

Mădălin Stănilă: „Sectorul de comerț on-line ne-a oferit stabilitate, în condițiile în care traficul între depozite s-a dezvoltat mult la nivel european.”

Acesta este contextul în care pandemia COVID-19 a aflat, în a doua parte a lunii martie, compania Ianis Cargo. Iar instinctul de supraviețuire, pe care echipa îl antrenase în cu totul alte coordonate, a ieșit la suprafață.

Zarurile fuseseră, deja, aruncate

„O dată cu oprirea motoarelor industriei auto, toți furnizorii de rang secund și terț au fost nevoiți să urmeze același trend. Cererile clienților s-au prăbușit. Am fost nevoiți să ne adaptăm și să ne îndreptăm, rapid, către alte zone, precum transportul pentru industria online sau transportul materialelor PPE”, declară directorul executiv Ianis Cargo. Compania a accentuat strategia bazată pe deschiderea spre un spectru mai larg al industriilor active, cu precădere spre industria online, farmaceutică și cea a bunurilor de larg consum.

„Suntem conștienți de faptul că lanțul logistic este de maximă importanță, mai ales în această conjunctură inedită. Este motivul pentru care Ianis Cargo propune o serie de măsuri și soluții, pentru o bună desfășurare a transporturilor.”

Primul lucru asupra căruia s-a oprit Mădălin Stănilă constă în protecția angajaților. De menționat că decizia, în acest sens, a fost luată încă dinainte de declararea stării de urgență.

Loial față de colegul tău

Pentru că a scos în evidență importanța loialității, mai ales în momente dificile, l-am întrebat pe directorul executiv Ianis Cargo ce înseamnă pentru el. Mi-a răspuns că loialitatea trebuie să iasă în evidență, în primul rând, din atitudinea față de angajat. Iar siguranța colegului tău, aflat în mașină sau la birou, devine esențială. „Am făcut dezinfecție la birou, am încercat limitarea interacțiunilor, am instituit munca de acasă, acolo unde a fost posibil, și am oferit echipamente de protecție.

Și flota a urmat un proces extrem de strict.

Dragoș Grecu

„Echipa noastră de specialiști, după o amănunțită studiere a legislației impuse de starea de urgență, a întreprins mai multe măsuri, dintre care pot enumera: dezinfectarea sistematică a întregii flote de care dispunem, controlul periodic al șoferilor atât la plecare în cursă, cât și la sosire, monitorizarea mărfurilor cu de-amănuntul, mai ales în cazul produselor perisabile, dovada de livrare către client, în timp real, în format electronic”, a afirmat, la rândul său, Dragoș Grecu, manager operațional Ianis Cargo.

Trebuie precizat că aceste măsuri s-au așezat pe un cadru care funcționa în direcția asigurării unei securități crescute; încă înainte de momentul COVID-19, mașinile intrau în service de fiecare dată când șoferii se întorceau acasă (la 30 sau 60 de zile). Tot în același spirit, conducătorii auto pot modifica, în aplicația care gestionează flota, perioada alocată pauzei, dacă acest lucru este necesar. Sunt elemente care confirmă loialitatea companiei față de echipa pe care se bazează. La rândul lor, angajații au ales să fie loiali. Potrivit informațiilor furnizate de managerul operațional, niciun șofer nu a mai părăsit firma în ultimul an.

Loial față de client

Putem vorbi, în același timp, despre loialitate față de client. Partenerul tău trebuie să știe că se poate baza pe serviciile pe care le oferi, pe faptul că știi ceea ce spui, chiar și atunci când denunți termene de livrare greșit construite. „Nu vom putea accepta niciodată, de exemplu, livrări România-Portugalia în 48 de ore, într-un tarif care nu poate susține decât varianta de cursă cu un singur șofer. Ar însemna, pe de o parte, să punem șoferul în pericol, iar, pe de alta, să depășim, foarte probabil, termenul de livrare asumat. Din păcate, mulți dispeceri (unii cu puțină experiență), dar și transportatori, se complac în astfel de situații. Furnizorul de transport transmite oferta dorită, chiar dacă știe că nu o va respecta în totalitate, iar dispecerul știe că o să dea vina pe cărăuș și va fi acoperit. Există soluții reale pentru astfel de cereri, care presupun utilizarea mai multor vehicule și transbordarea mărfii în huburi de tranzit, sau avionul, dar costurile sunt altele și trebuie să fie asumate de ambele părți”, a subliniat directorul executiv Ianis Cargo.

Până la urmă, a fi loial față de partenerii reali înseamnă să spui adevărul în mod direct și, inclusiv, să renunți la acei clienți ale căror cereri… îți pot slăbi capacitatea de a oferi un serviciu de calitate.

Sistem IT adaptat la transportul expres

Dar, pentru a putea oferi acel serviciu care, prin exactitate, generează calitatea necesară în transportul expres, ai nevoie de instrumente informatice bine puse la punct. Iar în acest domeniu, nu s-a făcut niciun fel de rabat. Sistemele informatice utilizate de Ianis Cargo se completează, legând zona de monitorizare a cursei de vânzări și contabilitate, astfel încât deciziile să fie luate la timp.

Tot parcul aflat la lucru poate fi urmărit, în timp real, pe o hartă interactivă, sistemul oferind alerte încă din timpul cursei, privind încadrarea ei în termenul de livrare, prin urmărirea poziției vehiculului la fiecare 10 minute și realizarea de comparații între viteza medie reală și cea estimată. „Știm, astfel, din timp, dacă pot apărea probleme în anumite situații și putem anunța clientul, respectând prevederile contractuale”, ne-a explicat Dragoș Grecu. Același sistem evidențiază vehiculele care au depășit 24 de ore de la finalizarea ultimei curse, anunțând, de asemenea, dispeceratul dacă trebuie repoziționate. De altfel, toate informațiile privind cursele se transmit prin intermediul acestui sistem, la care au acces inclusiv cărăușii care lucrează sub aripa Ianis Cargo. La finalizarea cursei, documentele sunt scanate folosind telefonul, pentru a se încărca, în mod automat, și a fi preluate de contabilitate.

Pregătiri pentru o nouă piață

Și, pentru că există acel cadru de organizare care permite flexibilitate, managementul Ianis Cargo și-a propus ca, în 2020, să abordeze și zona mărfurilor de grupaj, a livrării comenzilor online internaționale, precum și colete pentru persoane fizice. „Sunt mulți români aflați afară, iar schimbul de colete cu rudele aflate în țară este extrem de activ. Am decis, în acest context, să lucrăm la un produs nou, care le va permite potențialilor noștri clienți, persoane fizice, să comande online livrări. Am semnat, deja, parteneriate cu firme de curierat, în acest sens, iar aplicația informatică se află în stadiul final”, a precizat Mădălin Stănilă. Și, ca un can-can, deși coordonatorul IT care se ocupă de aplicația nouă se află la București, echipa de programatori, formată din 7 persoane, se află în India.

Nu mai există limite! Ianis Cargo o demonstrează. Nu a încetat să crească nici în moment de criză, pentru că știe, deja, cum să se reinventeze. Un lucru este, însă, neschimbat, principiul potrivit căruia trebuie să rămânem loiali unul altuia.

Astăzi, ne întoarcem, ușor-ușor, către birourile noastre.

Încotro ne va duce drumul, de acum înainte?…

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.