Iarna mai grea fara o strategie clara

Cea mai grea iarna din ultimii 25 de ani a venit in mai multe valuri succesive de viscol si ninsori, separate de ger extrem, ce au tinut paralizata timp de trei saptamani jumatatea de sud a tarii si, implicit, transporturile de marfa si de persoane. Iar autoritatile…

Comunicarea defectuoasa, deciziile luate cu intarziere, lipsa unei strategii adaptate la situatia reala si chiar lipsa unor utilaje adecvate sunt cateva dintre aspectele care au facut ca o situatie dificila sa devina mult mai grea.Si astfel, in loc sa ne luptam pentru respectarea unei prioritati firesti, aceea de a mentine drumurile practicabile, s-a ajuns la situatii disperate in care singurul lucru care mai conta era salvarea de vieti omenesti.Iar pentru ca in Romania este perfect posibil sa avem asemenea ierni si pentru ca nu este prima data cand oamenii raman blocati, inzapeziti pe drumuri, ne asteptam ca autoritatile sa dezvolte strategii eficiente de deszapezire.Trebuie sa fim constienti ca acolo unde zapada a atins 2 m sau chiar mai mult este normal sa apara blocaje, dar, chiar si in aceste cazuri, ar trebui sa se stie cum, cine si in ce mod trebuie sa intervina.

Armata a salvat situatia

Daca la primele zapezi cazute, in 25 – 28 ianuarie, mai aveau o scuza, aceea ca au fost luate pe nepregatite, la cea de-a doua runda de ninsori viscolite, aveau inclusiv atentionarea Cod Portocaliu de fenomene meteo periculoase. Ce au facut Ministerul Transporturilor si CNADNR? Au inchis drumurile. La prima rabufnire a iernii, drumurile au fost blocate de sute de autovehicule inzapezite.  Trei zile au muncit militarii si jandarmii sa scoata masinile de sub nameti. Tehnica armata s-a folosit si pe autostrazi, la deszapezirea camioanelor. A1 Bucuresti-Pitesti este, de regula, mai putin afectata de ninsorile viscolite, intrucat are si portiuni de padure, care mai protejeaza carosabilul de troiene. Insa Autostrada Soarelui este in plin camp, expusa nametilor stocati de vant pana la 2-3 metri. „Putea fi mai bine in materie de comunicare, informare vizavi de patronate, care pot informa mult mai bine membrii decat o pot face autoritatile. Au existat discrepante intre ceea ce comunica politia si ceea ce comunica ARR in ceea ce priveste transportul de pasageri. In zona Suceava, a fost o informatie ca un drum s-a deschis, un autocar a plecat si, in momentul in care a ajuns acolo, a constatat ca drumul era inchis. Noi am solicitat ministerului sa plece informari oficiale in directia autogarilor din partea ARR, astfel incat, in mod oficial, sa aiba si transportatorii o acoperire pentru neefectuarea unor curse. Cel mai important ar fi ca nu vor mai pleca din autogara cursele si nu vor mai ramane masinile cu pasageri inzapezite“, a aratat Augustin Hagiu, presedinte FORT.

Evident, scuza pentru slaba interventie a firmelor de deszapezire a fost viscolul. Insa nimeni nu stie mai bine decat soferii sutelor de TIR-uri ramasi in cabine timp de 4 sau 5 zile ca n-au vazut „picior“ de utilaj. Armata da, cand a venit cu transportoarele blindate sa curete carosabilul, s-a vazut imediat: coloana de autotrenuri de pe A1 a fost urnita in cateva ore, iar pe A2 a fost nevoie, e drept, de o zi jumate, insa tot militarii au facut lucrurile posibile.Din pacate, firmele care au contract cu CNADNR pentru deszapezirea drumurilor au fost depasite de situatia creata. „In afara, in tari precum Franta sau Austria, unde sunt zone cu multa zapada, se circula foarte bine. Asta pentru ca la ei drumurile sunt impartite pe segmente de 15-30 km pe care opereaza 1-2 utilaje, care fac dus-intors acest drum in permanenta, cu 50-80 km/h si reusesc sa tina circulatia deschisa. La noi, se scot utilajele pentru impresia artistica, se vede pe ele ca n-au fost puse la treaba. Merg, consuma motorina, dar nu circula cu lama jos. Si cu centura Bucurestiului este aceeasi poveste: au fost blocaje in 2-3 puncte, nu s-a blocat toata, iar daca ar fi fost impartita in segmente, nu s-ar fi ajuns la nici o blocare“, a aratat Radu Dinescu, secretar general UNTRR. Ministerul de Interne si-a epuizat stocurile de carburanti in misiunile de salvare si de deszapezire ale Jandarmeriei, dar si pe traseele facute de Politia Rutiera la escortarea TIR-urilor de pe Centura Capitalei pe DN 5 pana la Vama Giurgiu, de pe DN1 Ploiesti-Bucuresti pana la Centura sau la scoaterea autotrenurilor de pe Autostrada Bucuresti-Pitesti si Autostrada Soarelui. Dar aceste operatiuni s-au facut dupa ce soferii de TIR pareau uitati, dupa 3-4 zile pe Centura Bucuresti, drumurile nationale si cele doua autostrazi. Iar in acel prim val de ninsori inca nu fusesera inchise punctele de trecere a frontierei cu Bulgaria. Abia dupa instalarea gerului si a emiterii atentionarii Cod Portocaliu de fenomene periculoase – lapovita, ploaie inghetata si polei – au fost inchise vamile.

Al doilea val, cu reprezentant al patronatelor in Comandamentul de iarna

Al doilea val de ninsori a lovit si mai puternic, dar, de data aceasta, inchiderea drumurilor s-a facut total in 7 judete si pe aproape trei sferturi din restul judetelor situate in sudul si sud-estul tarii. Astfel, prima transa de cateva zeci de drumuri au fost blocate incepand de vineri, 3 februarie, iar „varful“ de 50 de drumuri si ambele autostrazi a fost atins duminica, 5 februarie. Pana miercuri, 7 februarie, jumatatea de sud a tarii a ramas paralizata. Ulterior, CNADNR a inceput deschiderea drumurilor „controlat“, adica impunand restrictii de tonaj pentru camioanele de marfa.

„Participantii la trafic din Romania au avut parte de cea mai proasta interventie a autoritatilor din ultimii 20 de ani. In schimbul rovinietei platite, cetatenii si transportatorii primesc justificari puerile si drumuri inchise. Se pare ca drumurile inchise nejustificat nu pot fi redate circulatiei decat cu amenintari din partea transportatorilor si, la presiune, sunt brusc pregatite pentru circulatie. Utilajele de deszapezire au lipsit in continuare, iar stocurile de sare si nisip anuntate cu mare tam-tam de Ministerul Transporturilor sunt, de fapt, in exploatare, justificandu-se astfel coloanele de zeci de basculante ce zilnic fac coada la salina pentru aprovizionarea cu sare“, a declarat Augustin Hagiu. Comandamentul de Iarna alcatuit din responsabili din minister si CNADNR a anuntat zilnic faptul ca 2.000 de utilaje de deszapezire imprastie sare si nisip, non-stop. In plus, a fost acceptat in Comandamentul de iarna de la MTI un reprezentant al patronatelor din transporturi, pentru o mai buna comunicare privind situatia drumurilor. Oricum, in conditiile in care toate drumurile au fost inchise, nu s-a putut comunica decat acest lucru. „Licitatiile se castiga de firme care spun ca au nu-stiu-cate utilaje, dar nu merg toate. Este ca in bancul acela… Trebuia sa ma intrebi daca am masina care merge, nu daca am masina. Altele functioneaza, dar necorespunzator, adica ori nu pun antiderapant in spate, ori merg, dupa ultimul trend, cu lama la 10-15 cm ridicata“, a afirmat Radu Dinescu.

Parazapezi-fantoma

Fostul ministru al Transporturilor a motivat lipsa parazapezilor de pe drumurile nationale cele mai expuse viscolului prin faptul ca anul acesta s-au dublat sirurile amplasate pe cele doua autostrazi. Totodata, ea a spus ca se va renunta la acest sistem de protectie a drumurilor, urmand ca, de anul acesta, sa fie plantate de-a lungul drumurilor perdelele forestiere crescute in pepinierele Ministerului Mediului si Padurilor. Cum, insa, pentru aceasta operatiune este nevoie de acordul scris al proprietarilor fasiei de teren ce urmeaza a fi expropriata, va mai curge multa apa la moara pana cand se va trece la sadirea pomisorilor. Meteorologii prognozeaza un februarie excesiv de geros si cu zapezi si viscol in toata Europa, asa cum a fost in 1986, iar transportatorii sunt disperati, dupa ce au inregistrat deja pierderi de 80 de milioane de euro in aceste saptamani de intemperii. Si exporturile sunt afectate, fiecare zi de intarziere costand firmele circa 100 de milioane de euro, potrivit Asociatiei Nationale a Importatorilor si Exportatorilor din Romania. „FORT solicita in mod public verificarea urmatoarelor elemente ce au fost prezentate in mod fals opiniei publice si tragerea la raspundere a celor ce au dezinformat masiv in aceasta perioada: verificarea corespondentei dintre cantitatile de material antiderapant declarate ca utilizate si facturile de aprovizionare pentru aceste materiale (sare, nisip etc); verificarea utilizarii utilajelor in operatiuni de deszapezire in conformitate cu datele cuprinse in contractele de deszapezire“, a spus Augustin Hagiu. Amintim ca, la mijlocul lunii februarie, CNADNR incheie noile contracte de deszapezire pentru toate regionalele de drumuri, iar in caietele de sarcini sunt impuse conditii drastice pentru firmele care nu isi vor face treaba.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

„Nu pot sa nu remarc utilizarea incorecta a utilajelor de deszapezire si a materialelor antiderapante. Am sesizat ca nu se imprastie destul material antiderapant si am cerut imprastierea de mai mult; pentru zonele unde zapada este viscolita, am cerut interventia frezelor, pentru ca o simpla lama nu face fata. Mi s-a comunicat ca, in perioada de viscol, nu se intervine pentru ca ar fi inutil, dar, din punctul meu de vedere, aceasta este o teza falsa, care nu poate sub nici o forma sa justifice contractele de deszapezire, acestea din urma fiind facute pentru conditii normale de iarna, nu deosebite, asa cum au fost la noi.“

Radu Dinescu, secretar general UNTRR:

„Lumea nu ar avea o problema cu autoritatile daca ar vedea ca totul este bine coordonat in aceasta activitate, ca s-a facut tot ce se putea dar, pur si simplu, natura a invins. Din pacate insa, nu a existat o buna coordonare intre autoritati, Ministerul de Interne, Educatiei, Sanatatii si Transporturilor. Atunci cand cei de la INMH emit o atentionare, ar trebui sa existe o procedura foarte bine definita pentru fiecare atentionare, fiecare dintre aceste autoritati sa aiba un reprezentant desemnat, lucrurile sa functioneze automat, sa nu mai apara primul ministru cu o abordare reactiva, la trei zile dupa ce s-a intamplat fenomenul si sa incerce sa descurce itele pentru ca cei de sub el nu au fost in stare, desi fiecare avea un comandament in subordine.“

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.