Iarna si comportamentul la volan

Sosirea iernii aduce cu sine si inconvenientele in plan rutier. La fel ca oricare dintre anotimpuri, iarna are caracteristicile ei. Ea are perioade linistite, dar si momente in care, intr-o singura zi, poti avea impresia ca treci prin tot ce poate fi mai rau pentru un sofer. Cauciucurile de iarna sa fie tot ce ne trebuie ca sa circulam in siguranta?

Au venit frigul, zapada, poleiul, ceata, mazga… Suntem pregatiti? Mai ales ca aceasta perioada a anului este frecvent caracterizata de catre cei datori sa vegheze la siguranta circulatiei cu de acum celebra formula „se circula normal in conditii de iarna”! Ce inseamna, de fapt, normalitate in aceste conditii? Pentru unii dintre soferi, potrivit proverbului care spune ca nenorocirea, cand vine pe capul omului, nu vine singura, ci mai trage si altele dupa ea, normalitate iarna inseamna ca, dupa ce si-au curatat 10 minute cu racleta geamurile inghetate ale masinii dimineata, or sa observe ca a inghetat si broasca; se chinuie ce se chinuie, intra in masina, dar… s-a congelat motorina!

Riscuri comportamentale

Lasand gluma si soferii ghinionisti la o parte, sa vedem care este riscul comportamental atunci cand se circula normal in conditii de iarna. In primul rand, este vorba de starea noastra generala. Se vorbeste din ce in ce mai mult de factorul meteorologic – vremea inchisa, frigul, zapada, micsorarea intervalului dintre zi si noapte, chiar trecerea de la ora de vara la cea de iarna. Acestea pot influenta negativ psihicul uman. Exista multe persoane care, iarna, acuza o stare de oboseala acuta, o astenie fizica si psihica, o stare de somnolenta continua si chiar depresie, cu toate ca se odihnesc corespunzator noaptea. Masele de aer reci cresc tensiunea arteriala, ingreuneaza gandirea si provoaca apatie. Aerul foarte uscat (fenomen care apare in cabina din cauza aerotermelor de incalzire) este daunator aparatului respirator. Vremea inchisa, mohorata, temperaturile sub zero grade creeaza majoritatii conducatorilor auto o stare psihica de tip nonexpansiv, cu tendinte de inhibare a capacitatilor reactive, motrice si chiar decizionale. Mai adaugati la aceasta si faptul ca multi soferi conduc imbracati mai gros, ceea ce le impiedica miscarile lejere si iata, cum si de ce, in conditii de iarna scade posibilitatea de a avea reactii prompte, de a actiona preventiv si util in situatii limita.

Pericole suplimentare

In cele mai multe cazuri, soferii profesionisti, indiferent daca au sau nu experienta, considera ca anotimpul rece nu poate sa le puna probleme decat la nivelul deplasarii (gheata, polei, ceata etc), comportamentul lor in trafic ramanand neschimbat. O greseala care, uneori, poate duce la consecinte deosebit de grave. Influenta factorilor specifici anotimpului rece atrage modificari ale parametrilor fizici si psihici ai organismului, modificari care produc perturbari la nivelul stereotipurilor motorii ce stau la baza conducerii auto. Se modifica timpul de reactie, motricitatea scade, nivelul atentiei si vigilentei se diminueaza. Modificarea acestor parametri face ca, pentru anumite manevre, informatiile continute de stereotipurile motorii sa nu mai fie conforme cu realitatea. Astfel, o manevra simpla poate deveni extrem de riscanta prin modificarea timpului de executie. Gheata, zapada, masinile parcate pe trotuar – iata motivele pentru care si pietonii (chiar cei civilizati si corecti in trafic) sunt nevoiti sa circule de multe ori pe partea carosabila a drumului. Pentru sofer, un pericol in plus. Mai ales pentru cel care ignora faptul ca are geamurile aburite, ca vizibilitatea este oricum mai scazuta si ca spatiul de franare este mai mare. Peste 90% din cantitatea de informatie necesara pentru a conduce o masina provine din exteriorul ei, din spatiul rutier. Geamurile aburite sau inghetate reduc mai mult de trei sferturi din aceasta informatie.

Soferi profesionisti, atentie!

Soferii de transport marfa si de transport persoane trebuie sa aiba comportamente speciale iarna. Amararea marfii trebuie sa tina cont de ger si de viscol, soferul de autobuz nu trebuie sa uite ca o scara acoperita de zapada poate provoca accidente…

Pentru unii conducatori auto (si nu sunt putini acestia), conditiile normale de iarna inseamna conditii speciale, in care regulile de circulatie pot fi incalcate – ca, de!, sunt conditii de forta majora. Putem parca incurcand circulatia, putem sa nu mai respectam dunga continua (daca nu se vede de zapada…!!!), putem sa-i agresam pe ceilalti prin manevre imprevizibile… Iarna, atunci cand drumul este acoperit de zapada sau polei, se produc mai putine accidente grave – e normal, circula mai putine masini, scade viteza medie de deplasare. Creste insa numarul tamponarilor minore. Motivul, de data aceasta, nu este inconstienta ci constientizarea, poate involuntara la unii, a faptului ca la viteze mici si consecintele accidentelor sunt minore. De aici imprudenta multor soferi, lipsa de prevedere, de atentie. Circulatia normala in conditii de iarna nu e normala, ea are regulile ei bine stabilite; respectandu-le, ne ferim de necazuri.

Psiholog principal
Cristian SANDU

Cabinet Individual de psihologie

cristian_sandu38@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.