ÎN COMPETIȚIE, PE PIAȚA SERVICIILOR INTRACOMUNITARE. Riscuri majore

Transporturile rutiere autohtone se îndreaptă către digitalizare, sustenabilitate și optimizare operațională, influențate de reglementările europene, noile tehnologii și criza de șoferi. Dar piața de transport este, încă, în etapa de „foaie de parcurs” și CMR tipărit.

Augustin Hagiu

Din punct de vedere al digitalizării și automatizării, implementarea sistemelor telematice pentru monitorizarea flotelor în timp real este parțial realizată, suportând, însă, costuri semnificative. În același timp, pentru facturarea electronică și digitalizarea documentelor de transport (e-CMR) nu există un orizont de timp. Iar optimizarea rutelor și gestionarea eficientă a încărcărilor necesită creșterea utilizării inteligenței artificiale, ceea ce înseamnă noi costuri.

O tranziție prea puțin fiabilă spre „verde”

În ceea ce privește sustenabilitatea și reducerea emisiilor, tranziția către camioane electrice și pe hidrogen, în contextul Green Deal, nu este fiabilă pentru acest tip de transport, iar utilizarea biocombustibililor și LNG (gaz natural lichefiat) pentru reducerea amprentei de carbon a fost abandonată.

Impunerea unor taxe de drum mai mari pentru vehiculele poluante, precum și introducerea unei taxe de poluare în impozitul anual sunt măsuri care nu fac altceva decât să scoată și mai mult în afara competiției acest sector economic.

O aplicare strictă a Pachetului Mobilitate

Din punct de vedere al schimbărilor legislative, transporturile se vor confrunta cu aplicarea strictă a Pachetului Mobilitate, ce afectează atât cabotajul, cât și detașarea șoferilor, dar și cu creșterea cerințelor privind timpul de repaus și odihnă. Iar, în acest sens, Regulamentul 561/06 devine aproape neaplicabil, fiind complicat de către politicienii care au dorit să-și justifice prezența în Parlamentul European prin inițierea a numeroase amendamente. Autoritățile se bazează, la control, doar pe programe de analiză, fără a implica factorul uman, așa cum este normal. Declinul este evident și pare că nu poate fi oprit.

Neatractivi pentru șoferi

Lipsa șoferilor și creșterea salariilor în sectorul transporturilor, coroborate cu neatractivitatea domeniului, din cauza violenței, furturilor, lipsei parcărilor (ca dotare de confort minim) și timpilor mari de așteptare la încărcare și descărcare, sau controalelor excesive, conduc la un interes orientat doar către profit.

Camioanele autonome și sistemele de asistență la condus nu se pot implementa într-un interval mediu de timp și par, mai degrabă, povești științifico-fantastice.

Majorarea cererii pentru transportul de mărfuri pe distanțe lungi este o realitate anormală, ce contrazice politicile de transport ale Uniunii Europene.

Taxe

Taxele mai mari vor duce la scumpirea serviciilor de transport, iar tendința este clară, ținând cont de faptul că, de doi ani, creșterile sunt semnificative în UE și urmează să aibă aceeași tendință și în România. Scumpirile le plătesc consumatorii, deci populația.

Aceasta este analiza sintetică a situației industriei de transport în UE, respectiv diferența mare dintre ce se „dorește” și ce se „primește” de la Comisia Europeană.

În concluzie…

România trebuie să promoveze urgent un pachet de măsuri legislative care să ofere un impuls, un start sau un restart al industriei transporturilor, pe mai multe planuri: social, fiscal, acces la profesie și formare profesională.

Sectorul de transport este în regres!

Războiul din Ucraina se termină, iar acest context trebuie să ne găsească cu această industrie operativă, care să funcționeze corect.

Nu prea mai e timp de „one by one”, trebuie „all in”, iar miza o reprezintă 2,5 % din PIB.

Augustin HAGIU
deputat
augustin.hagiu@cdep.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.