INFLUENȚE ÎN PIAȚA TRANSPORTURILOR: Factori-cheie

S-au întâmplat multe, în ultimul timp. Și bune… și rele… Toate cu efect direct în gradul de competitivitate al transportatorilor români. Ce urmează?

Informații extrem de interesante sunt cuprinse în studiul, realizat de UNTRR, privind tendințele industriei de transport de mărfuri, în perioada 2025-2030. Dar, pentru a avea o imagine mai clară, am ales câteva puncte-cheie, pe care Radu Dinescu, secretar general UNTRR, le-a dezvoltat. 

Schengen

Intrarea României în Schengen, cu frontierele terestre, simplifică major traversarea frontierei cu Ungaria și Bulgaria și va genera o creștere a competitivității transportatorilor rutieri români, pe piața europeană, prin reducerea cozilor la frontiere și a costurilor generate de timpii mari de așteptare. Cărăușii români se află, astfel, în condiții de competiție corectă, cu transportatorii rutieri din țările membre Schengen. Să nu uităm că industria românească de transport rutier a pierdut, din cauza blocajelor de la graniță, peste 20 de miliarde, din 2011 până în prezent.

Investiții străine

Investițiile străine directe realizate până în prezent (precum Nokian) și cele ce vor urma vor duce la creșterea industriei prelucrătoare, ceea ce va genera, implicit, o cerere suplimentară de servicii de logistică și transport. România ar trebui să beneficieze mai mult de procesul de nearshoring. Așa cum am observat, după perioada pandemiei, companiile europene transferă centrele lor de producție, din Asia, în țări mai apropiate de Europa.

Pachetul Mobilitate 1

Constrângerile Pachetului Mobilitate 1 vor continua să influențeze activitățile de cross-trade și cabotaj ale transportatorilor din România, care, cu siguranță, vor scădea în volum, sau, în cel mai optimist caz, vor rămâne la nivelul actual. Trebuie să menționez că UNTRR a realizat demersuri pentru sprijinirea industriei transporturilor rutiere și a obținut rezultate importante, în 2024. Aș aminti amânarea (până la 1 martie 2025), de către Comisia Europeană, a amenzilor pentru retro-echiparea cu tahografe inteligente V2G2, acceptată de toate statele membre UE. De asemenea, Curtea de Justiție a UE a anulat obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni. Suntem singura asociație din România care a depus o acțiune juridică la CJUE, pentru anularea celor mai discriminatorii prevederi ale Pachetului Mobilitate 1 (obligația întoarcerii acasă a camioanelor, întoarcerea acasă a conducătorilor auto și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină). În paralel, am sprijinit acțiunile Guvernului României, de contestare a Pachetului Mobilitate 1.

Criza șoferilor profesioniști

Va rămâne, și în viitor, o mare provocare pentru firme. Estimările diverselor surse indică, în România, un deficit între 28.000 și 38.800 de șoferi profesioniști. În plus, migrația șoferilor români către alte țări din Vest continuă, chiar dacă într-un ritm mai lent decât în trecut. De menționat că, în urma demersurilor UNTRR, în 2025, firmele de transport vor putea angaja șoferii din țări non-UE care au obținut permisul de conducere categoria C, CE după septembrie 2009. Aceste angajări sunt posibile pentru că șoferii pot efectua cursuri de formare profesională inițială în limba engleză. M-aș opri și asupra reducerii birocrației la angajarea șoferilor non-UE, după ce, în urma solicitărilor noastre, autoritățile au acceptat ca aceștia să poată fi înscriși la cursurile de formare profesională și să susțină examenul doar în baza adeverinței valabile eliberate de autoritatea competentă, care atestă că permisul de conducere este depus pentru preschimbare.

Reducerea emisiilor de carbon și decarbonizarea flotelor

UNTRR a realizat numeroase demersuri privind subvenționarea achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente. Recent, MTI a publicat versiunea finală a unei scheme de ajutor de stat pentru achiziția de camioane electrice, prin Fondul pentru Modernizare. Mai specific, este vorba despre Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și modernizării vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare, pentru a se califica drept vehicule nepoluante, sau vehicule cu emisii zero. Implementarea practicilor de transport sustenabil va conduce la schimbări în modul de operare al transportului rutier de mărfuri. Totodată, tranziția „verde” va veni cu costuri suplimentare, din partea transportatorilor, ceea ce s-ar traduce prin creșterea tarifelor de transport. Introducerea taxei CO2 în Europa va duce la o majorare cu 7-8% costurilor de transport doar din această măsură.

Digitalizare

Am obținut, în urma discuțiilor purtate la nivelul Guvernului, amânarea, până la 31 martie 2025, a aplicării sancțiunilor pentru neutilizarea GPS în sistemul RO e-Transport. Este cea de-a treia amânare acordată, pe acest segment. Pe de altă parte, investițiile în tehnologii noi, inteligență artificială, digitalizarea activităților, e-CMR și sisteme de gestionare a flotei vor crește eficiența și vor reduce costurile operaționale. Sunt necesare, însă, fonduri consistente, în acest sens.

Tarife

Studiul UNTRR privind tendințele pieței până în 2030 estimează că tarifele vor avea aceeași dinamică medie anuală ca până acum, respectiv o creștere de 6-7%, în fiecare an. Majorările vor fi generate de investițiile pe care le vor face firmele, în procesul de tranziție verde, de creșterea costurilor cu forța de muncă și cu combustibilul, chiar dacă acestea din urmă vor continua să fluctueze. Ca urmare a demersurilor UNTRR, schema de ajutor de stat, de restituire a accizei suplimentare la motorină, s-a prelungit și pentru motorina achiziționată în perioada 16 noiembrie 2024- 30 martie 2025.

Tendințe-cheie ale pieței transporturilor de mărfuri 2025-2030, conform studiului realizat de UNTRR

– Piața transportului rutier de marfă va crește cu 1%/an, în milioane tone-km, și cu 8%/an, în valoare. Principala piață în creștere va fi transportul național (+4%/an, în volum, și +11%/an, în valoare), iar, în transportul internațional bilateral, costurile vor urca, pe fondul aplicării noilor taxe CO2.

– Cabotajul va avea o scădere abruptă, de 9%/an, în volum, iar cross-trade-ul va scădea cu 5%/an. Operarea cărăușilor români pe aceste rute va fi tot mai costisitoare și va deveni neprofitabilă, mai ales în această perioadă, când este un excedent de capacitate de transport, în Europa.

Studiul UNTRR a luat în calcul, în special, tendințele transportului specializat de mărfuri, întrucât este greu de estimat care vor fi strategiile adoptate de firmele nespecializate în transport (companiile de logistică și casele de expediții).

Dezvoltarea comerțului electronic, extinderea lanțurilor de aprovizionare și infrastructura rutieră

Până în anul 2030, stocul spațiilor logistice și industriale moderne va crește cu 41%, de la 7 milioane mp, în 2023, la 10 milioane mp, în 2030, adică într-un ritm anual de aproximativ 400.000 mp. În paralel, dezvoltarea infrastructurii rutiere, în special construcția de autostrăzi, va îmbunătăți eficiența și capacitatea transportului rutier național și va oferi acces mai rapid la rute internaționale.

Atenție, însă, din 2026, taxa de drum va crește de 10 ori față de prețul actual al rovinietei, care, în prezent, pentru un camion din Clasa F, Euro 6, este de 1.200 de euro.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.